بورسبورس اوراق

فروش سهام بانک پارسیان توسط «خودرو»/ افزایش قیمت زغالسنگ به توقف سه نماد انجامید

هم زمان با صعود ۴۷۸۷ واحدی شاخص و به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس شاخص بورس تهران شاهد توقف ۱۷ نماد و بازگشایی هشت نماد بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات نخستین روز هفته با رشد چهار هزار و ۷۸۷ واحدی شاخص بورس پایان یافت. طی این روز صعود دور از انتظار شاخص بازدهی سه درصدی را برای بورس تهران به ارمغان آورد و دماسنج بازار را به سطح ۱۶۴ هزار و ۲۷۷ واحد رساند. هم زمان با این صعود و به موجب پیام‌های ناظران بورس و فرابورس شاخص بورس تهران شاهد توقف ۱۷ نماد و بازگشایی هشت نماد بود. طی این روز «شمواد» از وضعیت افزایش سرمایه یک شرکت زیر مجموعه گفت و «تمحرکه» از پیروزی خود در مناقصه بازسازی و اصلاح مبدل های حرارتی کوره های رنگ خبر داد. شرکت‌های «کشرق»، «کطبس» و «کپرور» نیز در خصوص افزایش نرخ ۲۶٫۵ درصدی زغالسنگ به افشای اطلاعات پرداختند. «خدیزل» و «خودرو» نیز به ترتیب از افزایش قیمت محصول و فروش ۱۰ درصد از سهام بانک پارسیان خبر دادند.

«شمواد» و یک افزایش سرمایه: نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با توجه به لزوم ارائه اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت تواید مواد اولیه الی، متوقف شد. در این گزارش شرح رویداد عدم تحویل گزارش کارشناسان رسمی به دستور مقام محترم قضایی عنوان شده است.

«کطبس» متوقف شد: نماد معاملاتی «کطبس» متعلق به شرکت ذغالسنگ نگین طبس با توجه به ارائه اطلاعات در خصوص مجوز صادر از سوی کمیته پشتیبانی ذغالسنگ وزارت صنعت ،معدن و تجارت در خصوص افزایش قیمت زغال سنگ از ۱۹۵ هزار تومان به ۲۷۳ هزار تومان، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که با عنایت به تشکیل جلسه کمیته پشتیبانی زغالسنگ در تاریخ ۱۵ دی ماه در خصوص نحوه قیمت گذاری زغالسنگ کنسانتره تحویلی به شرکت ذوب آهن اصفهان و باتوجه به توافق انجام شده میان آن شرکت و انجمن زغالسنگ کشور قیمت خرید کنسانتره زغالسنگ بر مبنای ۲۶٫۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا و بر پایه مشخصات فنی از تاریخ یک آذر ماه سال جاری اجرایی می‌شود.

«تمحرکه» برنده مناقصه شد: نماد معاملاتی شرکت ماشین ‌سازی ‌نیرومحرکه‌ «تمحرکه» با توجه به افشای اطلاعات  در خصوص پیروزی در مناقصه، متوقف شد. بر این اساس شرکت ماشین سازی نیرو محرکه اعلام کرده است که در مناقصه بازسازی و اصلاح مبدلهای حرارتی کوره های رنگ، پیروز شده و بر این اساس شرکت موظف است خرید مواد، ساخت ،نصب و راه اندازی مبدل های کوره های سالن رنگ متمرکز شرکت پارس خودرو را انجام دهد.

«خودرو» سهم می‌فروشد: نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو امروز متوقف شد تا از جزئیات فروش سهام بانک پارسیان پرده بردارد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که    فراخوان واگذاری سهام شرکت های گروه در بانک پارسیان در بلوک های ۱۰درصدی پس از رعایت تشریفات قانونی از طریق مزایده سازمان بورس در ۲۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

«خدیزل» و افزایش قیمت یک محصول: نماد معاملاتی شرکت بهمن دیزل (خدیزل) با توجه به افشای اطلاعات در خصوص افزایش قیمت اهمال شده از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، متوقف شد. بر این اساس افزایش قیمت اعمال شده مربوط به مینی باس سحر بوده که قیمت آن از ۲۱۱ میلیون تومان به ۳۳۹ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

تغییر قیمت ذغالسنگ دلیل توقف «کشرق»: نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود (کشرق) دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری بود. در اطلاعیه منتشر شده این شرکت در سایت کدال آمده است که حسب ابلاغیه جدید کمیته پشتیبانی زغالسنگ و اثر آن بر فروش این شرکت موارد زیر جهت انتشار برای بازار سرمایه به استحضار می‌رسد : این شرکت کلیه زغالسنگ تولیدی خود را در سه نوع محصول تیپ شده به فروش می رساند . ۱) زغال سنگ خام : بخشی از زغالسنگ استخراجی که امکان شستشو در داخل مجموعه نیست به صورت خام به شرکت های زغالشویی یا بخش خصوصی به فروش میرسد که در این خصوص برای بخش خصوصی از اول دی ماه با توجه به اتمام قرارداد های قبلی افزایش جدید اعمال شده است و برای کارخانه های زغالشویی با توجه به مصوبه ذکر شده اول آذرماه تغییرات لحاظ می‌شود و به محض اعمال حساب در گزارشات ماهانه اعلام خواهد شد. ۲) زغالسنگ شسته شده کک شو: بخشی از زغالسنگ توسط واحد اجاره ای زغالشویی نزدیک یکی از معادن به صورت دانه بندی شستشو و دانه بندی و سپس تحویل مشتری می شود که با توجه به قرارداد منعقد شده از اول سال الحاقیه آن مبنی بر تعدیل قیمت از اول بهمن ماه امضا شده است و قیمت پایه آن از ۵۱۰۰ ریال برای هر کیلو به ۸۵۰۰ ریال برای هر کیلو تغییر کرده است ( موضوع افشای اطلاعات با اهمیت مورخ ۰۲/۰۲/۱۳۹۷). ۳) زغالسنگ کک شو کیفی درجه یک : این نوع از زغالسنگ جدیدا به چرخه استخراج مجموعه اضافه شده است که قیمت آن با توجه به توافق صورت گرفته بر اساس فرمول تعیین شده توسط کمیته پشتیبانی زغالسنگ مشخص و در مراحل عقد قرارداد هستیم. ب : طبق شفاف ‌سازی مورخ ۲۶/۰۶/۱۳۹۷ مبلغ سود هر سهم این شرکت ۴۵ ریال برآورد شد و در نه ماه منتج به زیان ۲۷۹ ریال برای هر سهم که به بازار منعکس شد. با توجه به موارد گفته شده در بالا و لحاظ این تعدیلات در فروش سال ۹۷ سود برآوردی هر سهم ۲۵ ریال پیش بینی می شود. لازم به توضیح است به دلیل فروش قسمت عمده‌ای از محصولات به بخش خصوصی و انعقاد قراردادهای کوتاه مدت با تناژ مشخص و مبلغ معین اثر این مصوبه برای این شرکت در سال ۱۳۹۸ است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا