خودروصنعت، معدن، تجارت

احتمال آزادسازی واردات خودرو

این روزها گرانی خودرو به یکی از دغدغه‌ها و صحبت‌های اصلی عموم مردم تبدیل شده و مسئله‌ای است که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. صنعت خودرو با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا گرانی خودرو رقم بخورد.

به گزارش آرمان اقتصادی ، اخیرا فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو بر پایه رقم پنج درصد کمتر از حاشیه بازار اعلام شد و خودروسازان نیز در پیش‌فروش‌های خود این فرمول را اعمال کردند. انتظار می‌رفت با استفاده از این راهکار، قیمت خودرو در بازار تعدیل شود اما شاهد گرانی روز به روز قیمت‌ها در بازار هستیم. علاوه بر این مورد در خصوص واردات و محبوس ماندن خودروها درگمرک به معضل‌ تبدیل شده‌اند. در خصوص موارد ذکر شده گفت‌و‌گویی با عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دلایل گرانی‌های اخیر

همچنین بخوانید

رضیان ابتدا به دلایل گرانی‌های اخیر خودرو چنین پرداخت: کارگروهی تشکیل شده است که در آن هم مجموعه وزارتخانه و هم نمایندگانی غیر از کمیسیون در کنار نمایندگان عضو کمیسیون حضور داشته باشند. در این کارگروه قرار است هماهنگی‌هایی جهت ساماندهی به بازار خودرو صورت پذیرد تا به یک نتیجه قطعی رسیده شود. در حال حاضر به دلیل این که جریان افزایش قیمت خودرو و فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار با شب عید مواجه شد، اقبال مشتری وجود دارد. یکی دیگر از بحث‌ها مربوط به موضوع نقدینگی کشور است چرا که به دلیل وجود نگرانی‌های مختلف، نقدینگی به سمت خودرو سوق پیدا کرده است.

کاهش قیمت‌ها با تامین نیاز بازار

وی در خصوص پیش‌فروش‌های دو شرکت خودروساز اظهار کرد: زمانی که سایت شرکت‌های ایران‌خودرو وسایپا باز می‌شود، حجوم خریداران اتفاق می‌افتد و بازار پشت صحنه به گونه‌ای است که وقتی تعداد مشتری بالا باشد دلال‌ها نیز قیمت‌ها را بالا می‌برند. در روز گذشته صحبت‌های گوناگونی در این خصوص صورت گرفت و وزارت صمت نیز باید این موارد را مدیریت و کنترل کند. به نظر می‌رسد که قیمت خودروپس از عید کاهش پیدا کند و کاهش قیمت‌ها به این دلیل خواهد بود که میزان تولید دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در روز به ۲ الی ۴ هزار دستگاه رسیده است. اگر نیاز بازار تامین شود، بعد از عید روند نزولی در قیمت خودروها به وجود آید.

تحویل تمامی خودروها تا اسفند ۹۸

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با تحویل خودروهای پیش‌فروش شده گفت: در خصوص پیش‌فروش‌ها نیز صحبت شده که تمامی خودروها باید در زمان مقرر به مشتریان تحویل داده شود. پیش‌فروش‌هایی که توسط دو خودروساز صورت گرفت برای مدت‌های ۱۰ روز الی دو ماه است و پیش‌فروش‌های قبلی نیز که برای مدت زمان‌های طولانی‌تر می‌شود، طبق گفته‌ها به دستور وزیر قبلی صورت گرفته است. این احتمال وجود دارد که شرکت‌ها امکان تحویل سریع این خودروها را نداشته باشند اما طبق جلساتی که برقرار شده تا اسفند سال آیند کل پیش‌فروش‌ها با توجه میزان تولید تحویل خواهد شد. لازم به ذکر است که در خصوص دلال‌ها همچنان کنترل در هنگام خرید خودرو صورت می‌پذیرد بدین صورت که صاحب هر کد ملی تنها یک بار در سال ۹۷ می‌تواند از شرکت‌های خودروساز خریداری کند.

احتمال آزادسازی واردات خودرو

رضیان در رابطه با احتمال آزاد سازی واردات خودرو و تولید محصولات هایبرید اظهار کرد: تصمیم در خصوص ممنوعیت واردات خودرو توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شده است یعنی وزارت صنعت این ممنوعیت را اعمال نکرده است. در خصوص خودروهای هایبرید امکان تولید در داخل وجود ندارد ضمن این که با توجه به شرایط تحریم تکنولوژی این نوع خودروها را نیز در اختیار نداریم. قرار بود به صورت مشارکتی یک سری شرکت‌های خارجی تکنولوژی لازم را برای ما بیاورند که فعلا این موضوع منتفی شده است. ممکن است سال آینده با توجه به وضعیت بازار ارز واردات خودرو آزاد شود. نگاه این است که به وسیله ارزهایی که از طریق صادرات کسب می‌شود در سال آینده امکان واردات خودرو فراهم شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا