اقتصاد کلان

اعلام سازوکار دریافت مالیات از آستان قدس و نهادهای انقلابی

سرپرست سازمان امور مالیاتی با بیان این که در حال حاضر مالیات شرکت‌های وابسته به نهادهای انقلابی و آستان قدس دریافت می‌شود، نحوه هزینه‌کرد این درآمدها را به قانون بودجه مربوط دانست و میزان درآمدهای مالیاتی اخذ شده از این طریق را متناسب با شرایط اقتصادی شناور ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی در حاشیه همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی درباره میزان درآمدهای مالیاتی حاصل شده از الزام آستان قدس رضوی و نهادهای انقلابی گفت: طبق قوانین فعلی تمام فعالیت‌های اقتصادی شرکتهای وابسته به نهادهای انقلابی و آستان قدس رضوی توسط امور مالیاتی مطالبه می‌شود و به حساب خزانه واریز می‌شود. اما این که خزانه در توزیع آن چگونه تصمیم می‌گیرد و این که مبالغ برگردد یا نه مسئله مربوط به نحوه توزیع بودجه است.

پناهی همچنین با بیان این که تعداد محدود و جزئی از فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های نظامی معافیت دارد، ادامه داد: مابقی شرکتهای وابسته به نهادی انقلابی و بنیادها در حال حاضر مالیات پرداخت می‌کند ما نیز به عنوان سازمان امور مالیاتی مالیات مشخص شده را دریافت می‌کنیم.

همچنین بخوانید

او همچنین با بیان این که کل مالیات پیش بینی شده در سال جاری ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است در مورد میزان مالیات اخذ شده از سوی شرکتهای وابسته آستان قدس رضوی و نهادهای انقلابی نیز اظهار کرد: این رقم بستگی به تعداد شرکتها و سهام‌های دارد که مربوط به این نهادها است. ممکن است در یک سال این درآمد کمتر یا بیشتر شود که ما نیز متناسب با این درآمدها مالیات می‌گیریم. در واقع هیچ شرکت مستقل به نام آستان قدس وجود ندارد. بلکه مالیات را از شرکتهای وابسته دریافت می‌کنیم و در بودجه مشخص می‌شود که چقدر را از این مالیات به این نهادها بازگردد.

او در ادامه به آمارهای ۱۱ ماهه وصول مالیات در سال جاری هم پرداخت و گفت: تا حالا از مالیات‌های پیش بینی شده در بودجه ۹۷ ۸۳.۵ درصد معادل ۸۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است.

او با اشاره به ماده ۱۶۹ مقرر قانون مالیات‌های مستقیم که دستگاه‌ها را ملزم به ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی می‌کند نیز گفت که برخی دستگاه‌ها در این باره با ما همکاری می‌کنند. پناهی همچنین به اخذ مالیات از بانک مرکزی هم اشاره کرد و گفت که از مبلغ ۵ هزار میلیارد تومانی که باید به صور علل الحساب دریافت می‌شد هنوز مبلغی دریافت نشده است.

پناهی همچنین با بیان این که تقوی نژاد به میل خود از سازمان امور مالیاتی استعفا داده است ادامه داد: برنامه‌های توسعه مقرر کرده‌اند تا نسبت مالیات به تولید داخلی به ۱۰ درصد برسد که این نسبت در سال ۹۶ به حدود ۹ درصد رسیده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین به ایجاد پایانه مالیاتی فروشگاهی اظهار کرد: پایانه‌های مالیاتی فروشگاهی طرحی بزرگ‌تر از طرح جامع خواهد بود که از طریق آن می‌خواهیم تا از شیوه‌های برون سازمانی به جزئیات اطلاعات دسترسی پیدا کنیم.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا