اقتصاد کلان

تندترین موضع‌گیری روحانی در انتقاد از عدم تصویب لوایح چهارگانه

رییس جمهور امروز در مجمع عمومی بانک مرکزی صریح‌ترین سخنانش را خطاب به مخالفان و منتقدان داخلی بر زبان آورد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،حسن روحانی در روز سخت دولت دوازدهم، با حضور در مجمع عمومی بانک مرکزی، به ماجرای اف ای تی اف پرداخت.

امروز در حالی که خبر استعفای ظریف بر صدر رسانه‌های خبری ایران و جهان قرار گرفته است، روحانی با تشکر از وی، زنگنه و همتی تاکید کرد: از این آقایان بابت تحمل فشار و مقاومت خوبشان تشکر می کنم. موضوع مهم در این سخنرانی اما ماجرای اف‌ای‌تی‌اف بود.

وی با حمله به خط خبری منتقدان و مخالفان اف ای تی اف، تاکید کرد: در این کشور تصمیم گیر یا دولت است یا مجلس یا رهبری؛ نمی شود کشور را دست ۱۰ تا ۲۰ نفر بدهیم و بگوییم هر تصمیمی گرفتند تابعیم؛ صاحب این کشور ملت است و حتما حرف می زند. بانک مرکزی حرف می زند. اگر مشکل ایجاد شد و نتوانستیم روابطمان را با دنیا به خوبی پیش ببریم یه چه کسی جوابگوست؟

 به نظر می رسد روی صحبت روحانی با دلواپسانی است که از عدم تصویب پالرمو در مجمع سخن می گویند و معتقدند عدم تصویب لوایح نه تنها وضعد را بدتر نمی کند بلکه مقابل بدتر شدن اوضاع را می گیرد.

پیش تر برخی از مخالفان پیوستن به اف ای تی اف تاکید کردند این اقدام تنها روزنه باقیمانده ایران را خواهد بست.

روحانی اما موضعی صریح و متفاوت داشت و در سخنان خود تاکید کرد: رهبری چند بار به من گفتند با لوایح چهارگانه مخالفتی ندارم. این از رهبری. دولت نیز لایحه داده و مجلس تصویب کرده پس چه کسی مخالف است؟ می‌خواهیم چکار کنیم. وقتی من حرف می زنم اگر معتقدید به حرف من و درست میگم همه صحبت کنید و مصاحبه کنید تا از مشکلات عبور کنیم. او گفت: یک تحریم امریکا برای ما درست کرده یک تحریم هم سلیقه ما میخواد درست کند.

الزامات فروش نفت

رییس جمهور در توضیح ضرورت پیوستن به اف ای تی اف اضافه کرد: مگر بدون ارتباط مالی با جهان می توانید نفت بفروشید؟ با پول چمدان که نمی‌شود تجارت کنیم. یک وقتی ماجرا واردات یک قطعه است؛ میری با پول چمدانی معامله می کنی اما واردات ده ها میلیون تن نهاده دامی را که با پول چمدان نمی شود انجام داد.

 وی گفت: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه خواهد شد. اگر یک نفر بانکی در صحت این مدعا تردید داره حتما مصاحبه کند و بگوید این حرف درست نیست و عدم تصویب لایحه هیچ تاثیری در رابطه ما با بانک‌ها ندارد.

او ادامه داد: یک ذره هم برای دنیا عقل و تدبیر را بپذیریم. همه کشورهای دنیا در نظامی شرکت کردند؛ یعنی هچ کدام عقل نداشتند؟ دولت ایران هم نداشته؟ مجلس هم تصویب کرده نداشته؟ شورای نگهبان هم امضا کرده نداشته؟

او برای توضیح ملموس‌تر اتفاقات ادامه داد: نمی‌خواستم این را بگویم اما دو هفته، سه هفته در نقل و انتقال مشکل پیدا کردیم ماجرای گوشت پیش امد. درسته ۹۰ درصد گوشت ما  و صد در صد مرغ در داخل تامین می شود اما وقتی همان ۱۰  درصدی که باید از خارج بیاید نمی اید، در بازار تاثیر می گذارد.

 او اضافه کرد:تا یک مشکل پیش میاد میگن مدیریت دولت. بفرمایید جواب بدین این وضعیت مدیریت دولت بود یا شما، چرا مشکل ایجاد می کنید؟ چرا امروز و فردا می کنید؟

وی ادامه داد: علی رغم سختی ها و مشکلاتی که امروز داریم، شما می دانید که امریکا امروز همه توان خود را در تحریم علیه سیستم بانکی و فروش نفت و سایر زمینه‌های اقتصادی گذاشته است. روحانی با بیان اینکه امروز خط مقدم ما در برابر امریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است، گفت: از هر سه نفر به خاطر مقاومت و ایستادگی در خط مقدم مبارزه تشکر می کنم البته سایر دستگاه ها نیز تحت فشار هستند اما عمده فشار در این سه بخش است.

رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود اینکه سختی هایی را تحمل کردیم اما موفقیت های خوبی را نیز داشتیم؛ هم سختی داریم هم موفقیت، هم مردم توقع های به حقی دارند که باید برآورده شود.وی با بیان اینکه در شرایط تحریم تراز تجاری مطلوبی داریم، افزود: نسبت واردات به صادرات نشان می‌دهد تراز ما مثبت ۱.۵ درصد است. البته در برخی از زمینه‌ها واردات بیشتر و در برخی موارد کمتر شده است.

اسد برای تشکر آمد

روحانی به حضور بشار اسد در تهران اشاره کرد و گفت: بشار اسد گفت سفر من صرفا برای تشکر از ملت و دولت ایران و رهبر معظم ایران بود البته تشکر ویژه هم از وزارت خارجه در بین بحث های خود داشت.

بانک‌ها مقصر افزایش پایه پولی هستند

رئیس جمهور به نقدها پیرامون افزایش سرسام آور نقدینگی نیز اشاره کرد و افزود: رشد نقدینگی ۲۷ درصد بوده است که از ابتدای دولت یازدهم تا امروز به ۲۳.۸ درصد کاهش یافته است. قبلاً بخش مهمی از پایه پولی بر مبنای استقراض دولت از بانک مرکزی بوده است ولی الان علت رشد پایه پولی به دلیل بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. قبلاً ما (دولت) مسئول بودیم ولی الان بانک ها مسئول افزایش پایه پولی هستند.

روحانی با اشاره به آمار بانک مرکزی گفت: آمارها نشان می دهد که بانک ها در چند ماه اخیر اضافه برداشت خود را کنترل کرده اند البته وضع بانک های دولتی در این موضوع از بانک های خصوصی بهتر است. رئیس جمهور از بانک ها خواست که اضافه برداشت را مدیریت کرده تا در نهایت پایه پولی مدیریت شود.

وی از ساماندهی موسسات غیر مجاز به عنوان یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی یاد کرد و گفت: زمان آقای سیف نامه هایی با ۱۰۰ امضا به دست ایشان می رسید که این کار را انجام ندهد و کار به جایی رسید که آقای سیف گفت شاید نباید این کار را انجام دهم ولی من به ایشان گفتم حتماً انجام بده!

رئیس جمهور به جلسات شورای هماهنگی سه قوه و تصویب موضوعات مورد نیاز بانک مرکزی در کمترین زمان اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی باید نظارت خود را در تمام بانک ها افزایش دهد و هر تصمیمی برای هر بانکی باید صورت بگیرد، بانک مرکزی بتواند طبق مصوبات شورای هماهنگی انجام دهد.

بانک‌های نظامی ادغام می‌شوند

روحانی با بیان اینکه در حین فشار اقتصادی اصلاح بانکی با روند سریعتر در حال انجام است، افزود: انشالله چند بانک نیروهای مسلح به زودی در هم ادغام شده و یک بانک جدید ایجاد می شود. امیدواریم تا پایان سال انجام شود. مصوبات این موضوع صادر شده و در اختیار بانک مرکزی است.

دیوار نکشید

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و دولت الان مسئولیت سختی دارند؛ گفت: از همه خواهش می کنیم دور دولت را دیوار نکشید این به نفع مردم نیست اجازه دهید دولت کار خودش را انجام دهد. مگر می شود در تهران تصمیم بگیریم و کسی که می خواهد اجرا کند سر مرز با دیوار مواجه شود. این دیوار باید برداشته شود. البته برای برخی جاها نتوانسته اند دیوار بکشند.

رئیس جمهور به دیوار کشی دور بانک ها اشاره کرد و افزود: اگر بانک ها در دنیا رابطه آسانی داشته باشند کارها راحت پیش می رود؟ چرا در مجامع عمومی بانکی در دنیا شرکت می کنیم؟ مگر بدون رابطه بانکی و مالی با جهان می توان نفت فروخت؟ با چمدان که نمی توانیم تجارت کنیم و ده ها میلیون تن نهاده های دامی را با پول چمدانی وارد کنیم.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا