بورس اوراقبین الملل

وزرات بازگانی آمریکا در صدد تحقیقات ضد دامپینگ در حوزه تولید فولاد/ کانادا، مکزیک و چین در مظان اتهام

در ماه‌های اخیر سیاست‌های حمایتی دولت‌های کانادا، مکزیک و چین منجر به اعتراض تولیدکنندگان آمریکایی شده است. مطابق با آنچه که ذی نفعان صنعت فولاد آمریکا اعلام کرده‌اند، این کشورها به دلیل حمایت‌های تولیدی اعمال شده، منجر به کاهش قیمت تمام شده فولاد ساختمانی شده‌اند و به این وسیله منافع تولیدکنندگان آمریکایی را با مخاطره رو به رو کرده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته اعلام کرد که با هدف پی بردن به چرایی پایین‌تر بودن قیمت فولاد ساختمانی تولید شده در کانادا، مکزیک و چین، تحقیقات ضد دامپینگ جدیدی را آغاز خواهد کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که قانون گذاران در ایالات متحده و شرکت‌های خودرو سازی در کنار کانادا و مکزیک ایرادهای جدی را به توافق جدید تجاری دونالد ترامپ با این کشورها وارد دانسته‌اند. به گفته ذی نفعان این توافق، هیات حاکمه آمریکا به ریاست ترامپ نتوانسته در زمینه واردات فولاد و آلومینیوم توافقی مناسب را جایگزین نفتا کند.

توافق سه جانبه نفتا (North American Free Trade Agreement :NAFTA) که در سال ۱۹۹۴ اجرایی شده بود، یک بلوک اقتصادی میان سه کشور ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک بود که و تسهیل شرایط تجارت آزاد میان این سه کشور می‌پرداخت و با کاهش تعرفه‌های تجاری درصدد بهبود بازرگانی میان سه کشور بود.

پس از آنکه این توافق در سال گذشته و به سبب انتقادهای مکرر ترامپ در خصوص زیان آفرین بودن مقررات تعرفه‌ای برای اقتصاد آمریکا مورد بازبینی قرار گرفت. به (United States–Mexico–Canada Agreement (USMCA تغییر نام داد. این توافق اگرچه به امضا طرفین رسیده است، از آن جهت که به تصویب قانون گذاران نرسیده، در عمل همچنان اجرایی نشده است.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی آمریکا تحقیقات ضد دامپینگ اعلام شده که با رویکرد بررسی وظایف متقابل خواهد بود به دلیل تقاضای انجام شده از سوی انجمن بازرگانی فولاد آمریکا بوده است. و به جز کانادا و مکزیک، قیمت محصولات چینی را نیز در بر خواهد گرفت. به گفته این وزارت خانه انتظار می‌رود که تحقیقات اعلام شده تا پایان ماه سپتامبر سال جاری به پایان برسد. بر اساس اعلام اولیه کمسیون تجارت بین الملل سه کشور کانادا، مکزیک و چین در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۵۸٫۳، ۴۰۶٫۶ و ۸۴۱ میلیون دلار فولاد ساختمانی به آمریکا صادر کرده‌اند.

مطابق با آنجه که وزارت بازارگانی ایالات متحده ادعا کرده است، کانادا به تنهایی ۴۴ برنامه یارانه‌ای در حمایت از تولیدات فولادی دارد. شمار این برنامه ها که شامل کمک‌هایی نظیر حمایت‌های مالیاتی، اعتباری و بیمه‌ای می‌شوند، برای چین ۲۶ و برای مکزیک ۱۹ عدد عنوان شده است.

گفتنی است، در طرف مقابل کانادایی‌ها نیز ساکت نمانده‌اند و در روزهای ابتدایی ماه جاری و پس از آنکه انجمن بازرگانی فولاد آمریکا در خواست یاد شده را به وزرات بازارگانی این کشور تسلیم کرد، به دفاع از آن برخواسته‌اند. در همین راستا انجمن صنعت فولاد کانادا اعلام کرده‌است که با این اعتراض به طور جد مخالفت خواهد کرد. گفتنی است طرف کانادایی این ادعاها را بی اساس خوانده و قیمت گذاری و صادرات فولاد ساختمانی به ایالات متحده را در جهت آسیب یه منافع تولید کنندگان کانادایی ندانشته است.

تحقیقات یاد شده در حالی انجام می‌شود که روز گذشته دونالد ترامپ از حصول توافق میان چین آمریکا سخن گفت و اعلام کرد که تعرفه‌های تنبیهی ۲۰۰ میلیارد دلاری را مجددا بر کالاهای چینی اعمال نخواهد کرد. حال باید صبر کرد و دید که اعتراض مطرح شده از سوی طرف آمریکایی به جای خواهد رسید و یا تلخی آن با شیرینی توافق جامعی که حصول توافق تجاری با طرف‌های تجاری آمریکا دور از انتظار نیست، جبران خواهد شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا