صنعت، معدن، تجارت

بازار عراق فرصتی است که از آن غافل شدیم

معاون وزیر اقتصادی و دارایی و رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: باید از بازار بکر فروش کالاهای ایرانی در عراق بهره کافی را برای رونق اقتصاد ملی ببریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی میراشرفی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کرمانشاه در پایانه مرز رسمی پرویزخان افزود: ما تاکنون در بحت صادرات بیشتر به مرزهای آبی پرداخته بودیم و مرزهای خشکی را کمتر در دستور کار داشتیم که با توجه به اهمیت صادرات سامان دهی ۲ مرز رسمی پرویزخان و باشماق را در دستور کار داریم که از اهمیت بسزایی برای ما برخوردارند.

وی از اجرای طرح جامع مرز رسمی پرویزخان در محوطه ۶۰ هکتاری این مرز خبر داد و گفت: اکنون ۳۴ میلیارد تومان برای این مرز و ایجاد زیرساخت ها هزینه می کنیم و با این اقدام در راستای تسهیل در امر صادرات و ایجاد اشتغال و ادای دین به رشادت های مردم این منطقه گام بر می داریم.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به این نتیجه رسیدیم در اطراف ما فرصت های زیادی وجود دارد که از آن غافل شدیم و در همسایکی کشورهایی داریم با اشتراکات قومی، فرهنگی، از این رو اولین شریک تجاری ما چین با هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و دومین عراق با هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

وی گفت: با ایجاد زیرساخت ها و افزایش صادرات، عراق به اولین شریک تجاری ما تبدیل می شود و از این رو باید از این بازار بکر فروش کالاهای ایرانی بهره کافی را برای رونق اقتصاد ملی ببریم.

میراشرفی افزود: در بحث تسهیل تجارت، باید کالا بدون معطلی از تولید به دست مصرف کننده نهایی برسد و مدیریت زنحیره تامین ایجاد شود که این امر نیازمند مدیریت هماهنگ مرزی است.

وی ادامه داد: باید زیرساخت ها را با کمک بخش خصوصی ایجاد کنیم و حتما مباحث کنترل های غیر مزاحم را در دستور کار قرار می دهیم.

وی به مسئولان استان کرمانشاه تاکید کرد: با کشور عراق هماهنگ شوید و دروازه مشترک تجاری انجام دهید و فعالان اقتصادی مجاز ۲ طرف را شناسایی کنید که با این اقدام صادرات افزایش خواهد یافت و تخلف ها پایین می آید.

**۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از مرزهای کرمانشاه صادر شد

استاندار کرمانشاه نیز گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات از مرزهای استان به عراق صورت گرفته که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برسد.

هوشنگ بازوند افزود: صادرات امسال از مرزهای استان کرمانشاه رشد قابل قبولی داشته و در مجموع از سهم هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات از مرزهای کشور، ۳۲ درصد آن از کرمانشاه انجام شده و با ایحاد زیرساخت ها این میزان به ۵۰درصد می رسد.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم ، مرزها برای یک ما فرصت است و همه باید از آن استفاده کنیم و ماحصل آن افزایش تولید و ایجاد اشتعال و رونق اقتصادی ملی است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: اگر ما از مدیران توقع حل مشکلات را داریم در واقع دغدغه رونق اقتصاد ملی را داریم و انشالله با اجرایی شدن طرح جامع توسعه پرویزخان شاهد اجرای زیرساخت های مرز رسمی باشیم و این یکی از مطالبه های جدی ما است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان، مطالبات درست و به حقی دارند و برای برآورده کردن آن ها با جدیت تلاش خواهیم کرد، گفت: باید زمینه بهره گیری از توانمندی های بخش خصوصی برای توسعه زیر ساخت های مورد نیاز مرز پرویزخان فراهم شود.

روزانه به طور میانگین ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان و ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون کالای ترانزیتی از مرز خسروی این شهرستان به عراق صادر می شود.

مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از ترانزیت کالاهای صادراتی، تانکرهای سوختی، تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.

پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار احداث شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.

 

 

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا