انرژی

کلنگ ساخت طرح اتیلن اکساید توسط وزیر نفت زده می‌شود

ساخت طرح جدید ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید با هدف تکمیل زنجیره ارزش و اشتغال‌آفرینی پایدار در اندیمشک به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، در آخرین روز هفته جاری و در مراسمی رسمی با حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کلنگ ساخت طرح ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید به زمین زده می‌شود.

به گفته جواد گلی – مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس – همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتیلن در عسلویه، بخشی از اتیلن مازاد تولیدی از مسیر خط لوله اتیلن غرب به اندیمشک منتقل شده و در این منطقه با هدف تکمیل زنجیره ارزش یک طرح اتیلن اکساید و پایین دست ساخته خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با اعلام این‌که طرح جدید پتروشیمی اندیمشک علاوه بر اتیلن اکساید و پایین دست صنعت سایر محصولات زنجیره اتیلن اکساید، شامل اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین (MDEA) هم تولید و عرضه خواهد شد، تصریح کرد: هر یک از این محصولات به تنهایی می‌تواند تکمیل کننده زنجیره‌ای از محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی و دارای کاربردهای متعدد در صنایع مختلف رنگ، نساجی، آرایشی و بهداشتی، آفت‌کش، صنایع سیمان، شیرین‌سازی گاز، شوینده‌ها و … باشد.

خوراک این طرح به میزان حدود ۹۰ هزار تن از خط لوله اتیلن غرب و به میزان حدود ۱۰۰ هزار تن اکسیژن تولید و تأمین خواهد شد. برای ساخت و بهره‌برداری این طرح، پیش‌بینی حدود ۳۸۸ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری شده است که توسط هلدینگ خلیج فارس از مسیرهای مختلف تأمین خواهد شد.

محل ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و پایین دست صنعت اندیمشک در منطقه‌ای پیش‌بینی شده که کمترین فاصله را با خط لوله ششم سراسری برای تأمین سوخت گاز و سد کرخه به عنوان منبع تأمین آب خواهد داشت ضمن آنکه با توافق برق منطقه‌ای استان خوزستان و پتروشیمی فجر، برق این مجتمع با تهاتر دو مجموعه تأمین خواهد شد.

تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از خام فروشی، اشتغال پایدار و مولد، متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری و تأمین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی و تبدیلی پتروشیمی در استان خوزستان و استان‌های همجوار از مهمترین اهداف ساخت و بهره‌برداری از این طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران خواهد بود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا