اقتصاد کلان

ناکارآمدی ساختار اقتصاد در ایران

یک کارشناس اقتصادی گفت: ساختار اقتصادی در ایران ناکارآمد وکسی در این موضوع تردیدی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  عطا بهرامی در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه جسارت تغییر این ساختار از سوی دولت ها نیز در گذشته وجود نداشته است.

وی همچنین اظهارداشت: ایرادی که همه می دانند وجود دارد ولی کسی برای اصلاح و تغییر موضوع مدنظر پیش قدم نمی شود چون فکر می کنند در اثر این تغییر به فرض ۱۰ واحد از ۱۵ واحد خوب و پنج واحد اشتباه باشد متهم خواهند شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی گفت: طبق معمول دولت ها در این مسیر رویه محافظه کاری را در پیش گرفته و ترجیح می دهند وضع به همین منوال ادامه پیدا کند.

وی در ادامه افزود: تداوم مشکلات و عدم حل مسائل پایه های اقتصاد ایران در ۵۰ سال اخیر بوده است.

بهرامی بیان داشت: اقتصاد فعلی ایران سیستمی که ضمن جمع آوری ثروت از اطراف و اکناف کشور به سمت مرکز هدایت وتقدیم یک عده خاصی می کند به نحوی که ۷۳ درصد منابع پولی و وام ها در مملکت به ۵۰۰ خانواده در ۴۰ سال گذشته پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می شود، گفت: این در حالیکه تمامی بحث ها راجع به ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی شکل گرفته در صورتی که یارانه پنهان خیلی موثرتر و به هیچ وجه قابل قیاس نیست چرا که بیش از ۳۰ برابر یارانه نقدی است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بحث به مسئله شفافیت اطلاعات نیز اشاره کرد و افزود: آنارشی اطلاعاتی در کشور وجود دارد حتی کارشناسان خبره هم به سختی می توانند بفهمند که اطلاعات واقعی چیست و برنامه ها با چه منطقی نوشته می شود و به هیچ وجه این ساختار برای افراد عادی قابل ارزیابی و تحلیل نیست.

وی ضمن تا کید بر اصلاح ساختار نظام بانکی اظهارداشت: این نظام ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور است و باید دستخوش تغییر و تحول قرار گیرد.

بهرامی گفت: برای مثال افراد عادی امروز برای دریافت وام های معمولی باید از هفت خان رستم بگذرند ولی در برابر افراد دارای ارتباطات ویژه به راحتی می توانند میلیاردها تومان وام بدون کمترین مشکل دریافت و حتی قوانین ناقص فعلی را هم محترم نمی شمارند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه قانون بانکداری اسلامی مصوب سال ۱۳۶۲ مجلس تنها قانونی که در کشور اجرا نمی شود در صورتیکه بقیه قوانین به هر حال اجرا می شوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا