بین المللپرداخت الکترونیک

سرمایه‌گذاری روی آنت فایننشیال در سال ۲۰۱۸ خیره کننده بود / این‌بار آسیا در صدر جدول می‌ایستد

وقتی پای شرکت‌های مبتنی بر فناوری‌های مالی به میان می‌آید، آنت فایننشیال یکی از آن‌هایی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شرکت وابسته به غول بی‌شاخ ‌و دم تجارت الکترونیک چین، علی‌بابا، سال گذشته توانسته است مبلغ هنگفتی بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری‌های جسورانه جذب کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راه پرداخت، نکته جالب توجه این‌جا است که سرمایه‌گذاری روی آنت فایننشیال در سال ۲۰۱۸ فاصله چندانی با مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی کلیه‌ی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، به ارزش ۱۵.۹ میلیارد دلار ندارد. سوال کلیدی این‌جا است که این رشد عجیب و غریب از سوی یک شرکت بزرگ آسیایی ناهنجاری به شمار می‌آید؟ یا نه! خبر‌های دیگری در آسیا است که نمی‌دانیم؟!

به گزارش سی‌بی اینسایس (CB Insights)، آنت فایننشیال سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشته است که نزدیک به ۳۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های جسورانه جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخوانید

این شرکت چینی، که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز کرده و از علی‌پی نیز به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های مهم خود پشتیبانی می‌کند، یک ارائه دهنده خدمات پرداخت برای غول تجارت الکترونیک چینی، علی‌بابا است.

شرکتی که در سال ۲۰۱۳، گوی سبقت را از پی‌پال، بزرگ‌ترین شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت آمریکایی نیز ربود تا اولین شرکتی باشد که در صدر سرمایه‌گذاری‌ها و اخبار پیشرفت‌های حیطه پرداخت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه قرار گیرد؛ و اکنون پس از گذشت ۵ سال، این پلتفرم آماده است تا طیف وسیعی از خدمات و محصولات را در اختیار کاربران‌اش قرار دهد. امروزه، کاربران آنت فایننشیال قادرند تا در سایه این شرکت موفق، به طیف گسترد‌ه‌ای از محصولات نظیر سرمایه‌گذاری، اعتبار و بیمه دسترسی داشته باشند.

آنت فابننشیال

سرمایه‌گذاری جسورانه فین‌تک در سال ۲۰۱۸

بدون شک، تکرار کاری که آنت فایننشیال توانست طی این سال‌ها انجام دهد و ادامه مسیری که او رفت، برای سایر شرکت‌های چینی دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود. صندوق پول این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های پولی جهان است و پلتفرم علی‌پی، این افتخار را دارد تا از بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال را میزبانی کند.

آنت فایننشیال، در یک نظام اقتصادی غیرتوسعه یافته با خلاء رگولاتوری رشد کرده و این، حداقل چیزی است که وقتی آن را با شرکت‌های غربی مقایسه می‌کنیم به چشم می‌خورد. اما ظاهرا، همه‌چیز دست به دست هم داده تا شرایط تغییر کند. وضع مقررات جدید و سخت‌گیرانه برای صندوق‌های پول مهم از لحاظ سیستماتیکی، باعث شده تا صندوق تیان‌هونگ یوبائوی (Tianhong Yu’E Bao) آنت فایننشیال به کمترین حجم خود طی دو سال اخیر تنزل پیدا کند.

ضمن این‌که به گفته فایننشیال تایمز (Financial Times)، سیستم‌های رگولاتوری چین در سال ۲۰۱۷ مقررات جدیدی را برای صندوق‌های پولی این کشور وضع کرده و محدودیت‌هایی را برای بازپرداخت‌های فوری قائل شده‌اند که آنت فایننشیال و سایر شرکت‌های فین‌تکی چین را با چالش روبه‌رو ساخته‌اند. به نظر می‌رسد که جهش آنت فایننشیال از تمرکز روی فعالیت‌های مالی صرف به سمت فناوری، معلول همین تغییر فضای رگولاتوری در کشور باشد، که در صورت آدرس‌دهی صحیح می‌تواند مسیر موفقیت جدیدی را پیش پای یونیکورن‌ها قرار دهد.

در هر صورت، این‌که در شرق خبر‌هایی است جای سوال ندارد! شواهد و قراین حاکی از رخداد اتفاقات و تحولات عظیمی‌ در آسیا هستند و سایر شرکت‌های فین‌تکی شرقی نیز سال گذشته را با شادکامی‌ بدرقه کرده‌اند. اگر آنت فایننشیال را کنار بگذاریم، سایر شرکت‌های فین‌تکی منطقه نیز طی سال گذشته بالغ بر ۸.۶ میلیارد دلار سرمایه از قِبَل سرمایه‌گذاری‌های جسورانه جذب کرده‌اند که به نوبه خود، خبری خوبی برای فین‌تک آسیا است.

این در حالی است که به گزارش سی‌بی اینسایس، مجموع سرمایه جذب شده از سوی شرکت‌های آمریکای شمالی در دوره مشابه نیز چیزی در حدود ۱۲.۴ میلیارد دلار و مجموع سرمایه جذب شده از طریق اروپا نیز ۳.۵ میلیارد دلار بوده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که حتی با وجود محدودیت‌های رگولاتوری اخیر در چین و گرفت و گیر‌هایی که تازه‌واردین فین‌تک را دچار دردسر کرده‌اند، باز هم یونیکورن‌های شرقی به روند پیروزمندانه خود ادامه می‌دهند و چه بسا به عقیده بسیاری از سرمایه‌گذاران فین‌تک غربی:

این چارچوب‌های رگولاتوری، مسیر موفقیت، جذب سرمایه و انباشت کاربر را برای غول‌های بزرگی هم‌چون آنت فایننشیال هموارتر نیز می‌کنند.

اریک جینگ (Eric Jing)، مدیر اجرایی و مدیر عامل شرکت، معتقد است که آنت فایننشیال به اسم و رسم رسیده چرا که مورچه‌ها – آنت (Ant) به معنای مورچه است – کوچک هستند و خدمات و محصولات آنت فایننشیال نیز برای مردان کوچک طراحی و ارائه شده‌اند. اما در ارزیابی‌ها و مصادیق اقتصادی، این شرکت یک غول بزرگ است! ارزش این یونیکورن آسیایی قریب به ۱۵۰ میلیارد دلار گزارش شده است که در عمل، با مجموع ارزش دو غول بزرگ جهان، مورگان استنلی (Morgan Stanley) و گلدمن ساچس (Goldman Sachs) برابری می‌کند.

این یک موفقیت شگفت‌انگیز است که آنت فایننشیال آسیایی، رقیب گردن کلفتی هم‌چون پی‌پال را، با ۲۵۴ کاربر فعال و ارزشی بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار در بازار سهام، از میدان به در کند.

به همین دلیل است که کلیه مدیران مالی و صنایع، چشم به تاخت و تاز آنت فایننشیال در خارج از خانه‌اش دوخته‌اند تا ببینند این یکه‌تاز آسیایی، با پول‌های بادآورد‌ه‌ای که به دست آورده چه خواهد کرد و تا چه میزان، پا از قلیم خود فراتر خواهد گذاشت. آنت فایننشیال در بازار خانگی جای پیشرفت زیادی دارد و به نظر می‌رسد که برنامه‌های مدونی برای توسعه محصولات و خدمات خود در بازار‌هایی نظیر هند و سنگاپور تدارک دیده است. جوانه زدن استارت‌آپ فین‌تک‌های جدیدی مبتنی بر این یونیکورن نظیر شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت پی‌تم (Paytm) در هند، گواهی در این ادعا است.

اگرچه ممکن است پیشرفت در غرب برای آنت فایننشیال دشوارتر باشد، به‌ویژه با توجه به سیاست‌های مغرضانه آمریکا با استناد به دلیل امنیتی، که مخالفت هیئت دولت آمریکا با وا‌گذاری شرکت مالی بین‌المللی آمریکایی مانی‌گرام (MoneyGram) به آنت فاینششیال یکی از آن‌ها بوده است، اما با این حال، این گروه چینی در حال کار روی پروژه پرداخت مبتنی بر کد کیوآور (QR-code) و پیاده‌سازی آن در اروپا و سایر نقاط جهان است.

در حال حاضر، این زیرساخت پرداختی جدید، گردشگران چینی را هدف قرار داده‌ است که برای پرداخت به گوشی‌های تلفن همراه خود متکی هستند و در صورت پیاده‌سازی کامل، قادر خواهند بود تا خرید‌ها و تراکنش‌های مالی خود را از طریق پلتفرم آنت فایننشیال در اروپا و سایر نقاط جهان به سهولت تمام انجام دهند.

اگر این پروژه عملی شود، عده بی‌شماری از کاربران چینی مقیم خارج سوار کشتی آنت فایننشیال خواهند شد و زمانی که به اصطلاح آب‌ها از آسیاب بیفتد، بعید نیست که علی‌بابا و آنت فایننشیال سکان کشی را به سمت دیگری کج کرده و کاربران غیرچینی را نیز تحت سیطره خود درآورند. این یک میزبانی بزرگ از شرکت‌های غول‌پیکر آمریکایی، از ویزا گرفته تا پی‌پال خواهد بود تا برای حفظ سهم خود در بازار بدوند!

 

منبع
Quartz

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا