امور زیربناییراه و ساختمان

عملکرد مثبت سازه های فلزی در برابر زلزله

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان سازه های فولادی استان تهران گفت: سازه های فولادی در مباحث مربوط به زلزله امتحان پس داده و رفتار مناسب تری نسبت به سازه های بتنی از خود نشان می دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اسدالله باقرزاده در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد با موضوع ظرفیت ها و توانمندی های کشور در صنعت سازه های فولادی افزود: اسکت فلزی و بتنی از جمله سیستم های سازه ای رایج در دنیا و دارای آئین نامه و کد استاندارد خاص خود هستند.

وی همچنین اظهارداشت: زلزله خیزی دو کشور ژاپن و ایران در دنیا متفاوت تر از بقیه کشورهاست.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان سازه های فولادی استان تهران گفت: دو کشور ژاپن و ایران از نظر زلزله خیزی شبیه هم هستند.

وی با اشاره به اینکه سازه های فولادی در مباحث مربوط به زلزله امتحان پس داده هستند، افزود: عملکرد مقاومت سازه های فلزی در برابر زلزله بهتر از سازه های بتنی است.

باقرزاده در ادامه بحث ضمن اشاره به تفاوت دو صنعت «تولید سازه فولادی» و «فولاد» گفت: کارخانجات بزرگی با قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله در کشور وجود دارند که نسبت به تولید مقاطع و مصالح فولادی اقدام می کنند.

وی افزود: برای مثال شرکت ذوب آهن اصفهان با قدمت ۷۰ سال مقاطعی مانند میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و شرکت فولاد مبارکه ورق های مورد نیاز ساختمان را تولید می کند.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان سازه های فولادی استان تهران ادامه داد: صنعت سازه های فولادی مصرف کننده محصولات این نوع کارخانه هاست.

وی گفت: برای نمونه شرکت فولاد مبارکه ورقی با مشخصات فنی ساختمانی تولید و کارخانه های تولید کننده اسکلت های فلزی ضمن انجام عملیات برش کاری، آماده سازی و جوشکاری این ورق ها را به مقاطع ساختمانی ( المان سازه ای ) مثل ستون و تیر تبدیل می کنند.

وی افزود: این قطعات با روش هایی که مهندس طراح سازه در نقشه پیش بینی کرده به یکدیگر جوش داده می شود و اگر اتصالات از نوع پیچ و مهره ای باشد عملیات سوراخ کاری روی مقاطع صورت می گیرد.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان سازه های فولادی استان تهران یادآورشد: قطعات در نهایت پس از کنترل کیفیت، عملیات رنگ آمیزی و بارگیری به محل پروژه ساختمانی حمل و نصب می شوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا