بانک و بیمهبیمه

سنهاب چه اتفاق جدیدی را در بیمه رقم زده است؟

 

طبق قوانین تأسیس بیمه مرکزی، بیمه مرکزی نقش نظارت و هدایت صنعت بیمه را دارد؛ همین نقش موجب راه‌اندازی پروژه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) شد. سامانه‌ای با هدف اینکه واحدهای مختلف بیمه مرکزی را مکانیزه کند و با جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق، فعالیت‌های نظارت و هدایت را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طراحی و تولید سامانه سنهاب از دی‌ماه سال ۱۳۹۰ در دستور کار واحد فاوای بیمه مرکزی قرار گرفت و هم‌اکنون بخش‌های مهم و اصلی آن طراحی و به بهره‌برداری رسیده است. این سامانه همچنین امکان تبادل اطلاعات سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده‌های صنعت بیمه را فراهم کرده است. با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است که تجمیع کردن اطلاعات در نظام بیمه قبل از ایجاد این سامانه به چه صورت بوده است؟

همچنین بخوانید

 

نظام بیمه پیش از سنهاب

آنطور که قاسم نعمتی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی گفته است: «بیمه مرکزی فعالیت خود را از موضوع کوچکی مانند حذف کاغذ آغاز کرد. البته پیش از سامانه سنهاب شرکت‌ها آمار و عملکردهای خود را به‌صورت فایل‌های کامپیوتری یا کاغذی برای بیمه مرکزی ارسال می‌کردند و داده‌ها روی سیستم، تایپ و اطلاعات دسته‌بندی می‌شد.»

به گفته نعمتی پیش از سال ۱۳۹۰ بیمه مرکزی هیچ نرم‌افزار مکانیزه‌ای برای نظارت بر صنعت بیمه نداشت. تمام نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای خودکارسازی اداری بودند. ساختار بیمه مرکزی پیش از سیستم سنهاب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود. ساختار پیچیده و مناسب برای انجام فعالیت‌های بزرگ وجود نداشته است.

 

سنهاب، سامانه‌ای برای ساماندهی نمایندگی‌های شرکت بیمه

آنچه که در سنهاب وجود دارد، ساماندهی نمایندگی‌های شرکت بیمه است. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در این باره گفته است: «تمام نمایندگی‌های شرکت بیمه در سنهاب دارای شناسنامه هستند؛ یعنی اطلاعات، مقررات و آیین‌نامه‌های آنها بررسی‌شده و کد دریافت کرده‌اند. علاوه بر کدی که از شرکت بیمه دارند یک کد سنهابی هم از سوی بیمه مرکزی دریافت کرده‌اند.»

 

اهداف سامانه سنهاب

  • انجام تکالیف قانونی‌ساز برای تهیه سامانه جامع نظارتی
  • سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکت‌های بیمه به‌منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه
  • امکان ارائه سرویس‌های ارزش‌افزوده به بیمه‌گذاران
  • ارائه سرویس‌های ارزش‌افزوده به شرکت‌های بیمه
  • تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی
  • ارائه گزارش‌ها و داده‌های موردنیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • میسر کردن تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده‌های صنعت بیمه

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا