بین الملل

سازمان جهانی تجارت به نفع آمریکا رای داد

ایالات متحده در پرونده قضاوت سازمان تجارت جهانی در مورد حمایت قیمتی چین از غلات، پیروز شد و توانست با موفقیت این راهکار قیمت‌گذاری را که توسط هند هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، به چالش بکشد.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار مهربه نقل از رویترز، ایالات متحده در پرونده قضاوت سازمان تجارت جهانی در مورد حمایت قیمتی چین از غلات، پیروز شد و توانست با موفقیت این راهکار قیمت‌گذاری را که توسط هند هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، به چالش بکشد.

هیأت قضاوت سازمان تجارت جهانی شکایت آمریکا در مورد اینکه چین در ۲۰۱۵-۲۰۱۲ به کشاورزان خود مبلغ بالایی برای گندم و انواع برنج پرداخت کرده است، را وارد دانست. سوبسید غلات مورد مناقشه، درحال حاضر منقضی شده است.

در شکایت آمریکا آمده است که چین نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار بیش از حد مجاز قوانین سازمان تجارت جهانی، به کشاورزان پرداخت کرده است. و این باعث شده است انگیزه کاذبی برای کشاورزان به وجود آمده تا تولیدات خود را بیشتر کنند و در نتیجه قیمت‌های جهانی کاهش یابد.

وزارت تجارت چین در بیانیه‌ای از عدم حمایت متخصصان این سازمان از سوبسیدهای چین بر برنج و گندم، ابراز تأسف کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که حمایت‌های دولتی از بخش کشاورزی، طبق قوانین سازمان تجارت جهانی مجاز بوده و در بین کشورهای عضو، امری متداول است.

چین در دفاع از خود اعلام کرده بود که قوانین را زیر پا نگذاشته است، چراکه تنها باید غلات تولید شده توسط دولت را به عنوان سوبسیددار در نظر گرفت. اما آمریکا می‌گوید خرید دولتی غلات با یک قیمت تضمین‌شده، بر کل بازار تأثیر می‌گذارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا