بانکبانک و بیمه

جزییات تشکیل بزرگ‌ترین بانک ایرانی

براساس صورت مالی پایان سال ۹۶ و ۶ ماهه سال ۹۷، بدهی ۵ بانک و مؤسسه نظامی به بانک مرکزی صفر است و با احتساب سرمایه ۱۵۶۰۰ میلیارد تومانی این ۶ بانک، با این ادغام، بزرگ‌ترین بانک کشور شکل می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بنا به درخواست دولت و تصویب سران قوا، بانک‌های انصار، حکمت ایرانیان و قوامین و موسسه کوثر مرکزی در بانک سپه ادغام می‌شوند.

در همین راستا نگاهی می‌اندازیم به وضعیت ترازنامه این ۵ بانک که متعلق به نیروها و نهادهای نظامی از جمله سپاه، ارتش، نیروهای انتظامی و وزارت دفاع هستند. البته با توجه به عدم انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه ۹۷ بانک‌های قوامین و کوثر مرکزی، بعضی ارقام مانند میزان سپرده‌ها و بدهی‌ها کمی با ارقام جدیدی که هنوز منتشر نشده است، تفاوت‌هایی خواهد داشت اما تصویری کلی از وضعیت جدید و ابعاد بانک جدیدی که با این ادغام تشکیل خواهد شد را به دست می‌دهد.

سرمایه این ۵ بانک معادل ۳,۶۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب سرمایه ۱۲ هزار میلیارد تومانی بانک سپه، مجموع سرمایه بانک سپه پس از ادغام به عدد ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که این عدد، بالاترین سرمایه ثبت شده در نظام بانکی کشور است.

طبق ارقام بررسی شده میزان سپرده‌های این ۵ بانک که بازه زمانی بر از آنها تا پایان سال ۹۶ و برخی تا پایان ۶ ماهه ۹۷ است، معادل ۲۵۶ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان است اما عبدالناصر همتی مجموع کل سپرده‌های این ۶ بانک و موسسه ادغامی را ۲۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که با این حساب، بانک سپه پس از ادغام به عنوان بزرگترین بانک کشور معرفی خواهد شد.

نکته جالب توجه در صورت‌های مالی این ۵ بانک و موسسه، بدهی «صفر» آنها به بانک مرکزی است که یک استثنا در میان بانک‌های کشور محسوب می‌شود. این بدهی صفر در شرایطی تحقق یافته است که بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی معادل ۹۷ هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر اغلب این بانک‌ها به جز یک بانک از جمله منضبط‌ترین بانک‌های کشور بوده‌اند.

*‌عمده بدهی ۷۳۴۴ میلیارد تومانی بانک انصار به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناشی از ادغام تعاونی اعتباری ثامن در این بانک است و با توجه به وجود آمدن بحران نقدینگی برای این تعاونی، تعهدات و بدهی‌های ثامن به بانک انصار منتقل شد.

 

منبع
مشرق

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا