بانکبانک و بیمه

استقراض از روسیه، واقعیت‌ها و محذورات

این روزها در برابر فشار تحریم‌های اقتصادی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظاهرا  بدون نیم نگاهی به اطلاعات آماری مراکز مشهور جهانی، توصیه می‌کنند که دولت بهتر است از روسیه وام بگیرد. حال باید دید آیا منطقی پشت چنین توصیه‌ای هست؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آیا اصلا روسیه توانایی وام دادن به ایران را دارد؟ واضح است که روسیه صرفا یک قدرت نظامی است که خود به ویژه از سال ۲۰۱۴ و در نتیجه بحران اوکراین تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است.

در بین ۱۸۴ واحد سیاسی در سال ۲۰۱۸ روسیه با رشد اقتصادی ۱.۸ درصد، جایگاه ۱۶۰ در جهان را داشته است. در همین سال میزان بدهی خارجی روسیه ۴۵۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این میزان بدهی نسبت به اقتصاد ضعیف روسیه، زیاد است. از این نظر روسیه رتبه ۲۵ جهان را از نظر بدهی خارجی دارد. از سال ۲۰۱۴ با افزایش تحریم‌ها حتی شرکت‌های روسی برای دریافت وام با دشواری‌های زیادی مواجه شده‌اند.

به ویژه اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه باز بوده و تمدید می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها در بخش خدمات بانکی و مالی است و شرکت‌های روسی حق دسترسی به بازارهای مالی و بانکی غرب را ندارند. حتی گازپروم بزرگترین شرکت روسی در سال ۲۰۱۸ مخفیانه ۳.۵ میلیارد یورو وام از نهادهای خارجی گرفته است. قرار است این شرکت روسی تا ۲۰۲۵ حدود ۱.۱۰۰ میلیارد یورو استقراض خارجی داشته باشد. وزارت دارایی روسیه اعلام کرده است که به واسطه تحریم‌های تحمیلی در سه سال آینده، دولت باید حدود ۸۰ میلیارد دلار وام از داخل روسیه تامین اعتبار کند، چرا که روسیه در آینده با کسری بودجه شدیدی مواجه خواهد بود.

بخش دوم تحریم‌های غرب علیه روسیه که مهم‌تر هستند این است که روسیه حق دسترسی به تکنولوژی‌های های تک را ندارد. به گونه‌ای که در عرض یکسال (از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵) اقتصاد روسیه رشد منفی ۲.۲  را تجربه کرد. حال کشوری که در چنین وضعیتی قرار دارد وتنها در عرض چهار سال بیش از ده درصد از حجم اقتصاد خود را از دست داده است، چگونه می‌تواند منبعی برای استقراض ایران باشد؟

در نتیجه در پاسخ به توصیه اخیر نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر اخذ وام از روسیه، یک احتمال بیشتر به ذهن متبادر می شود وآن اینکه  در قبال وام‌های اخذ شده از روسیه، قرار باشد به جای دریافت ارز، صرفا بازار بزرگی را برای کالاهای روسی فراهم کنیم. اگر چه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد و ضروری است که به استقراض خارجی توجه شود، اما چرا نباید ضمن امتیازگیری حداکثری از اروپایی‌ها در نتیجه‌ی برجام، به اخذ وام از کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند روی آورد. چه اینکه روسیه با فشار آمریکا ناتوان از شراکت در پرداخت وام در نهادهای مالی جهانی به ویژه بانک جهانی است. از سوی دیگر روس‌ها بارها نشان داده‌اند که در دیپلماسی با غرب معامله‌گران خوبی بر سر منافع دوستان خود به ویژه ایران بوده‌اند. کوچکترین امتیازات داده شده از غرب به روس‌ها، سبب تغییر مواضع آن‌ها نسبت به ما شده است.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا