خودرو

طرح ساماندهی صنعت خودرو فاقد مباحث جدی

یک کارشناس خودرو از بخش اندیشکده سیاست گذاری صنعتی امیر کبیر گفت: متاسفانه در طرح ساماندهی صنعت خودرو مباحث جدی در مورد مشکلات اصلی این صنعت مطرح نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد امین حقگو در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: طرح مزبور از ابتدا که مطرح شد در مورد این بود که چگونه باید مباحث و مشکلات مربوط به صنعت خودرو از قبیل تعرفه، داخلی سازی، واردات و بسیاری موارد دیگر را در کشور به پیش برد.

وی همچنین اظهارداشت: مفادی که در طرح ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد خیلی با مشکلات فعلی این صنعت همخوانی ندارد.

همچنین بخوانید

این کارشناس خودرو از بخش اندیشکده سیاست گذاری صنعتی امیر کبیر گفت: مشکلات اصلی صنعت خودرو در طرح مدنظر به هیچ وجه مطرح نشده است.

وی افزود: قوانین متعددی در خصوص هوای پاک در مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر مصوب شده و جای تعجب بسیار دارد که دوباره قانون های جدیدی در این زمینه تصویب می شود اما در بحث قیمت گذاری، حاکمیت شرکتی، سیاست گذاری صنعتی، داخلی سازی و مباحث دیگر حتی یک ماده جدی در طرح مزبور وجود ندارد.

حقگو تصریح کرد: واقع مطلب اینکه با وجود بازار انحصاری، غیر رقابتی و همینطور پائین بودن عمق داخلی سازی بدون شک اعمال تعرفه واردات، حقوق گمرکی و مباحث دیگر هیچ کمکی به صنعت خودرو نمی کند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: اگراین طرح از صفر تا صد هم اجرایی شود مشکلات در صنعت خودرو همچنان به قوت خود باقی و رفع نخواهد شد.

یک کارشناس دیگر حوزه خودرو از شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی نیز در این برنامه گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ بوسیله یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح شد.

امیر حسین عسکریان افزود: بندهایی هم که در این طرح آمده بود مربوط می شد به اینکه باید رقابت پذیر را در صنعت خودرو از طریق کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور بصورت پلکانی در مدت زمان معینی افزایش داد.

وی اظهارداشت: حرف طراحان طرح این بود که تا به امروز صنعت خودرو به دلیل وجود بازار انحصاری به سمت رقابت پذیری حرکت نکرده است.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: جهش ارزی که یک ماه پس از مطرح شدن طرح ساماندهی بازار خودرو اتفاق افتاد و کشور با مشکل منابع ارزی مواجه شد این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگشت و به نام طرح «ساماندهی صنعت خودرو» تغییر نام داد.

وی در ادامه افزود: اتفاقی که افتاد این بود که واردات خودرو به کشور ممنوع و ماهیت طرح تغییر یافت و بیشتر بندها به بازار خودروی داخلی پرداخته شد و اینکه صنعت خودروی داخلی را چگونه باید حمایت کرد و به عبارتی ماهیت اولیه طرح ساماندهی بطورکلی به فراموشی سپرده شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا