بورسبورس اوراق

حقیقی ها تقاضای خود را رونق بخشیدند

در جریان معاملات امروز بورس تهران:

معاملات امروز بورس تهران بعد از نوسانات زیاد، با افت اندک شاخص کل مواجه شد. با این وجود حقیقی ها امروز توانستند در سمت خرید فعالیت بیشتری داشته و مالکیت بازار را به نام خود ثبت کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نمودار شاخص بورس امروز پس از افت و خیزهای بسیار، با افت محدود به کار خود پایان داد. تقابل شدید میان عرضه و تقاضا در صفوف، باعث شد تا شاخص کل پس از ثبت یک روند صعودی، با افت ۲۰۰ واحدی مواجه شود. در نهایت،  امروز شاخص کل در سطح ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحد قرار گرفت.

همچنین بخوانید

شاخص هم وزن در تقابل با شاخص کل توانست با رشد ۲۹ واحدی فاصله خود را تا کانال ۳۱هزار واحدی کم کند. صنعت قندوشکر امروز مجددا یکی از دلایل اصلی رشد این شاخص بازار بود. سهامداران بورسی این روزها حجم تقاضای قابل توجه ای در نمادهای این گروه داشته اند که عمده دلیل آن به قیمت های بازار و رشد قیمتی این کالا برمی گردد.

بررسی ها نشان می دهد، الگوی معاملاتی سهامداران این روزها کوچ به سمت نمادهای کوچک بورسی است. تشدید عرضه در نمادهای بزرگ در حالی امروز نیز ادامه داشت که بازگشایی بازارهای جهانی با خوش بینی های بسیاری به توافق تجاری آمریکا و چین همراه بود.

کالامحورهای بورسی طی یکسال اخیر رشد قیمتی قابل توجهی داشته اند، که به زعم کارشناسان بزرگترین اهرم صعود آن ها روند قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی بوده است. از این رو، این انتظار وجود داشت که بازتاب روند امروز بازارهای جهانی در بورس تهران دیده شود. در کنار این اظهارنظرها، بسیاری براین باورند در ماه آخر سال نیاز به نقدینگی در میان تمام بازیگران بورسی تشدید می شود، همین امر مسبب تشدید فروش در بسیاری از سهام شرکت ها شده است.

“فملی” در روز دوشنبه بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشت و مانع از افت بیشتر آن شد. ملی مس ایران، روز گذشته نیز به دلیل حجم تقاضای قابل توجه سهامداران توانست رشد قیمتی قابل توجه ای داشته باشد. در دادو ستدهای این نماد اگرچه حقیقی ها در سمت فروش پرتحرک بودند، اما سهامداران عمده و بازیگران بزرگ حمایت خوبی از این سهم داشتند. سه نماد “وبملت”، “کچاد” و “وامید” بیشترین اثر منفی را بر بازار گذاشتند و با افت قیمتی منجر به نزول شاخص کل شدند.

ارزش معاملات بورس تهران با رشد ۱۳ درصدی نسبت به روز کاری گذشته به بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان رسید. اما حجم معاملات با کاهشی اندک نسبت به روز قبل ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم ثبت شد.

از نکات مهم داد و ستدهای امروز تالار شیشه ای، تملک بازار توسط حقیقی ها بود. بازیگران خرد که در چند روز گذشته مالکیت بازار را از دست داده بودند، امروز توانستند بار دیگر سکان بازار را در اختیار بگیرند.

حقیقی ها بیشترین خرید را صنایع خودرو، سیمان و ارتباطات داشتند. این گروه حجم تقاضای قابل توجهی در نماد “خپارس”  و “های وب” داشتند. بزرگان بازار نیز امروز در گروه های کانه فلزی و دارویی حمایت ویژه ای داشتند. عمده جمع اوری صفوف تویط این گروه در نماد های “فملی” و “امید” صورت گرفت.

برترین صنعت بازار بانک ها بودند. ارزش معاملات این گروه به بیش از ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم رسید. خودرویی ها دومین صنعت برتر بازار بودند. این گروه امروز بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و حدود ۳۶۰ میلیون سهم از این شرکت ها توسط سهامداران خریداری شد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا