امور زیربناییتعاون و اشتغال

انتقاد وزیر کار از اعتبارات ۱۰۰۰ میلیاردی روی کاغذ اشتغال

وزیر کار با انتقاد از اعتبارات هزارمیلیارد تومانی اشتغال فراگیر که صرفاً بر روی کاغذ پیش‌بینی شده است، گفت: وقتی برای جامعه انتظار ایجاد می‌کنیم،برای عملیاتی کردن آن باید منابع داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد شریعتمداری در «هفتمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی» با تأکید بر اهمیت بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان اقتصادی بر اساس قانون اساسی اظهار داشت: وزارتخانه ضعیف، منتج به تعاون ضعیف و اتاق تعاون ضعیف نیز منجر به تضعیف بخش تعاون می‌شود و در مقابل وزارتخانه و اتاق قوی در کنار هم می‌توانند بخش تعاون را متعالی کنند که ما باید این دو مجموعه را تقویت کنیم تا با قدرت بیشتری، بخش تعاونی فعالیت کند.

وی ادامه داد: در کنار این دو مجموعه، دو مجموعه دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند در حمایت از بخش تعاون تقویت شوند؛ ما هیچ نظام اداری، اجرایی و اقتصادی نداریم که مثل تعاونی‌ها در کنار خود یک بانک به نام خود ثبت کرده باشند، تا بتوانند نظام تأمین مالی را برای همان بخش بر عهده بگیرند اما خوشبختانه بخش تعاون در کنار خود بانک توسعه تعاون را برای حمایت از بخش ثبت کرده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: در کنار بانک، مجموعه دیگری به نام صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون داریم که مجموعه بی‌نظیری است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در شرایط تحریم است و باید آن را از تحریم خارج کنیم. یکی از راهکارهای مقابله با تحریم، توسعه اقتصاد و اشتغال است. در عین حال ما در کشوری زندگی می‌کنیم که جمع کثیری از دانش‌آموختگان آن نیازمند کار هستند.

شریعتمداری همچنین تأکید کرد: اگر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در کنار فرهنگ تعاونی و رشد و توسعه تعاونی‌ها در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان با به‌کارگیری دانش‌آموختگان در کنار منابع بانک توسعه تعاون با ضمانت صندوق سرمایه‌گذاری تعاون تقویت کنیم، قطعاً می‌تواند نتایج ارزشمندی را به ثمر برساند اما مشکل ما این است که نمی‌توانیم این مجموعه‌ها را در کنار یکدیگر شکل دهیم و ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه قانونگذاری کشور، از اندیشمندان مجلس و نمایندگانی که به تقویت بخش تعاونی اهمیت می‌دهند، تشکر می‌کنم که در مجلس، تعاونی‌ها را زنده نگه می‌دارند، با انتقاد از عدم تحقق سهم ۳۰ درصدی واگذاری‌ها به بخش تعاونی، گفت: در صورت تحقق این بخش از قانون و رعایت ۳۰ درصد از واگذاری‌ها به بخش تعاونی، ۱۷ هزار میلیارد تومان باید از این محل به بخش تعاون اختصاص پیدا می‌کرد اما این موضوع طی ادوار گذشته اجرا نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با تأکید بر بازرسی و مواظبت از فعالیت‌های بخش تعاون افزود: ما باید برای حفاظت از تعاونی‌ها، این بخش از اقتصاد را حسابرسی کنیم تا وضعیت آنها شفاف شود؛ چطور من هر روز باید در مقابل ساختمان وزارتخانه، شاهد تظاهرات تعاونی‌های فلان وزارتخانه و فلان دستگاه باشم؟ به همین دلیل باید نظارت کنیم تا بتوانیم پاسخ تظاهرکنندگان را بدهیم اما شما نگاه کنید برای حسابرسی از تعاونی‌ها، در بودجه فقط ۱۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که این روش حمایت از بخش تعاون نیست.

شریعتمداری با بیان اینکه اعداد و ارقام تعیین می‌کند که میزان اهمیت به یک بخش چقدر است، تصریح کرد: اگر شما از جیب برای حمایت از بخشی، منابع پیش‌بینی کردید، نشان می‌دهد که علاقه‌مند به بخش تعاون هستید؛ استفاده اهرمی از بودجه عمومی، پس به چه معناست؟ عزیزان! استفاده اهرمی این نیست که ۸۵ درصد بودجه عمومی کشور را صرف پرداخت امور جاری و حقوق کارمندان کنیم و در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۹۸ درصد اعتبارات مربوط به هزینه‌های جاری و فقط ۲ درصد برای امور غیرجاری اختصاص یابد. سپس انتظار داشته باشیم آموزش‌های مهارتی و فنی، بالنده و متعالی رشد کند. خُب معلوم است که داریم با یکدیگر شوخی می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر اینکه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، امروز مهم‌ترین نیاز بازار کار است، اظهار داشت: من سپاسگزارم از اینکه در بودجه ۹۷، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر، البته فقط روی کاغذ اختصاص یافته است اما باید روش‌هایی را در نظر بگیریم که بتوانیم منابع را توزیع کنیم تا در نهایت منجر به اشتغالزایی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: استفاده اهرمی از بودجه به این معناست که ۱,۰۰۰ میلیارد تومان اشتغال به صورت هدفمند به بانک توسعه تعاون اختصاص پیدا کند و این پول به شکل یارانه در اختیار متقاضیان اشتغال و طرح‌های مولد قرار گیرد؛ این یعنی توزیع هدفمند اعتبارات برای اشتغال‌زایی.

شریعتمداری همچنین به اعتبارات ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: قطعاً بیش از سه برابر این پول، تقاضا برای اشتغال در استان‌ها، روستاها و مناطق عشایری وجود دارد. در چنین شرایطی، تمام بانک‌هایی که این تسهیلات را ارائه داده‌اند اما متقاضیان این منابع را صرف امور اشتغال نکرده‌اند، مکلفند نرخ سود یارانه‌ای این تسهیلات را به نرخ سود ۱۸ درصد محاسبه کنند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس حق ندارد از این تسهیلات در محلی غیر از اشتغال و تولید استفاده کند، با انتقاد از عدم تخصیص منابع اشتغال فراگیر، افزود: وقتی در جدول اعتبارات نگاه می‌کنیم، ۱,۰۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه به اشتغال فراگیر اختصاص یافته اما در مقابل عملکرد دولت در این زمینه صفر است؛ حاصلش این است که اشتغال فراگیر به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌شود؛ اگر منابع وجود دارد، چرا تخصیص پیدا نمی‌کند؟ چرا با ایجاد این انتظارات و در مقابل عدم تخصیص منابع، مردم را علیه خود می‌کنیم؟

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در قانون پنج ساله توسعه ششم تصویب کردیم که ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود و با افزایش نرخ رشد سرمایه‌گذاری، سالانه ۰.۸ درصد از نرخ بیکاری بکاهیم اما آمار بانک مرکزی را که نگاه می‌کنیم، نرخ رشد سرمایه‌گذاری مطلوب نیست.

شریعتمداری گفت: سرمایه‌گذارانی که می‌توانند در ایران به عنوان سرچشمه سرمایه‌گذاری فعالیت کنند اما در مقابل افرادی، شرکت‌ها و بانک‌ها را تهدید می‌کنند و اجازه سرمایه‌گذاری در کشور را نمی‌دهند؛ در شرایطی که سرمایه‌گذاری باید در کشور انجام شود ولی با تهدید بانک‌ها و شرکت‌ها در شرایط تحریم، مانع از سرمایه‌گذاری می‌شوند.

وی تأکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی، لازمه توسعه اقتصادی، تخصیص منابع برای اشتغالزایی و افزایش سرمایه است چرا که در غیر این صورت، مردم به تدریج باور خود را از دست می‌دهند؛ به این دلیل که در برابر انتظارات و وعده‌هایی که داده شده، باید منابع وجود داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ذکر مثالی از فعالیت تعاونگران در حوزه صنایع دستی گفت: یک خانم تعاونگری در بندرعباس فعالیت می‌کرد تا محصولات خود را از طریق بخشی از بازار میناب به خارج از کشور صادر کند که فعالیت بسیار ارزشمندی بود اما ما به عنوان سیاستگذار، یک حمایت حداقلی نتوانستیم از این بخش داشته باشیم.

شریعتمداری با طرح این سوال که نیاز اصلی امروز کشور چیست؟ خاطرنشان کرد: قطعاً در چنین شرایطی نمی‌توانیم همه چیزهای خوب را داشته باشیم، بلکه باید برای تحقق موضوعات، اولویت‌بندی کنیم. من امروز معتقدم مهمترین نیاز کشور، اشتغال است که باید با حمایت از تعاونی‌ها، رونق یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا