امور زیربناییراه و ساختمان

الویت وزارت راه و شهرسازی در توسعه حمل و نقل هوایی

 

رئیس گروه طرح و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی الویت این وزارتخانه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه حمل و نقل هوایی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهندس پرویز ریاضی رئیس گروه طرح و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با برنامه «چالش» گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تحقق و دستیابی به اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی جامعی در خصوص توسعه انجام داده و این طرح ها را نسبت به اهمیت الویت بندی نموده است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: الویت توسعه حمل و نقل هوایی به معنی به حاشیه کشیدن و غفلت از سایر خطوط نیست، بلکه به معنی رفع کاستی های این صنعت با سرعت بیشتر است.

وی با اشاره به توسعه سایر خطوط حمل و نقل در کشور گفت: در حال حاضر شبکه های ریلی و جاده ای به خصوص در خطوط و شهرهای پر تردد ایجاد شده است.

ریاضی اهمیت به خطوط هوایی را در راستای اهداف صرفه جویی اقتصادی و ارزی دانست و افزود: با توسعه ناوگان هوایی و افزایش های پروازهای عبوری از کشور، ما شاهد درآمدزایی برای کشور خواهیم بود.

وی افزود: طی آمار اعلامی از شرکت های هوایی خارجی سالیانه چند میلیارد دلار بلیط توسط مسافران ایرانی خریداری شده است که در صورت توسعه و افزایش پروازهای داخلی طبق خواسته و مطالبه مسافران، این سرمایه ها در کشور مانده و منابع ارزی ما خارج نمی شود.

وی در خصوص امنیت مسافرت های هوایی در مقایسه با سفرهای جاده ای گفت: متاسفانه ما هفته ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کشته در تصادفات جاده ای داریم که این تعداد برابر است با تعداد مسافران یک پرواز که نشانگر امنیت بیشتر مسافرت های هوایی است.

وی مهمترین بند سیاست های اقتصاد مقاومتی را در حوزه راه و شهرسازی توسعه تجارت خارجی و ترانزیت عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی نباید پروژه محور باشد بلکه می بایست با یک کارتیمی برنامه ای درست، مدون و اجرا شود.

وی افزود: وزارت راه و شهر سازی به عنوان متولی ایجاد زیر ساخت ترانزیت به تنهایی نمی تواند این حوزه را رونق بدهد ۲۰۰ دستگاه در این توسعه و دستیابی به اهداف نهایی دخیل هستند به عنوان مثال تامین مسافر، بازاریابی، امورگمرکی آسان، تسهیل امور انتظامی می بایست توسط دستگاه ها و وزارتخانه های دیگر صورت گیرد.

رئیس گروه طرح و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح پیشنهادی پروژه قطار تهران- مشهد گفت: این طرح با اجرای خطوط ریلی ۱۰۰۰ کیلومتری قابل بررسی است که آیا ضرورت دارد یا خیر؟ طی برآورد هزینه ای که توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده است می توان به جای اجرای این پروژه ۲۰ فروند هواپیما خریداری کرد ضمن یادآوری این موضوع که در این خطوط ما پروژه ریلی مناسبی داریم.

ریاضی با اشاره به طرح مسکن مهر به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه گفت: یکی از پروژه های در نظرگرفته شده در این وزارتخانه تکمیل ۱۵۰هزار واحد مسکونی است که حدود ۹۰۰۰ واحد به بهره برداری رسیده اند.

وی ضمن تاکید بر همکاری سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها در پروژه مسکن مهر افزود: این پروژه تا سال ۹۹ به سرانجام می رسد ولی نیاز به همکاری سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها همچون وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد در این خصوص لازم است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا