بانک و بیمهطلا و ارز

تحلیل بازار ارز/ تقاضای سه‌جانبه در بازار ارز؛ بازگشت دلار به کانال ۱۳هزارتومانی

نرخ دلار در معاملات روز گذشته بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفت. به این ترتیب بار دیگر دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت تا نسبت هشداری دوباره را به سیاست‌گذار ارزی بدهد. گرچه با قدرت‌نمایی بازارساز احتمال بازگشت دلار وجود داشت اما بار دیگر با نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید و همچنین افزایش اختلاف نرخ دلار آزاد و صرافی بانک‌ها (تقاضای رانتی) بر میزان خرید افزوده شد. علاوه بر این همچنان انتظارات مهم‌ترین نقش را در نوسانات نرخ دلار در روزهای آتی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از دنیای بورس، امروز تا ساعت ۱۷ هر دلار آمریکا نسبت به روز دوشنبه ۴۵۰ تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور که پس از ۲ هفته توانسته بود به کانال ۱۲ هزار وارد شود به دلیل شدت گرفتن تقاضا بازهم به بالای مرز روانی ۱۳ هزار صعود کرد. افزایش نرخ حواله درهم و رانت ارزی شکل گرفته به دلیل فاصله زیاد نرخ دلار بین بازار آزاد و صرافی‌ بانک‌ها میزان تقاضا را افزایش داد. امروز نرخ حواله درهم به فراتر از مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و با ارسال سیگنال صعودی فعالان بازار ارز موقعیت خرید به خود گرفتند. فاصله نرخ بازار آزاد و صرافی‌های منتخب نیز بر شدت تقاضا افزود. نرخ دیروز صرافی ملی فاصله زیادی با قیمت دلار معامله شده در بازار آزاد داشت.

علاوه بر تقاضای دلالی برای کسب سود از اختلاف نرخ بازار آزاد و صرافی بانک‌ها، باید به اثر تقاضای فصلی در آستانه تعطیلات سال جدید اشاره کرد. در این خصوص احتمال افزایش تقاضا در بازار پس از افت‌های مطرح است که بار دیگر دلار را در مسیر صعودی قرار داده است. نکته دیگری که در گزارش‌های قبلی «دنیای بورس» مورد اشاره قرار گرفته انتظارات منفی نسبت به آینده است. نظرات کارشناسی سطوح کنونی دلار را در تنگنای ارزی اقتصاد کشور برای سال آینده دور انتظار نمی‌داند. این موضوع به خصوص در عدم تغییر رویه در اصلاح اقتصادی مانند ادامه ارزان‌فروشی بنزین یا مخالفت‌ها با لوایح مرتبط با FATF بیش از گذشته پررنگ شده است.
رشد سکه در کشمکش دلار و اونس
هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز به بهای ۴ میلیون و ۴۵۰ تومان به فروش رفت که نسبت به بهای سکه در روز دوشنبه افزایش ۵۵ هزار تومانی را نشان می‌دهد. قیمت سکه در بازار داخلی در حالی بالا رفت که هر اونس طلا در بازار جهانی به افت‌های متوالی خود ادامه داد و روز گذشته نیز ۰٫۲ درصد افت کرد. با این بازگشت دوباره شاخص ارزی کشور به بالای مرز روانی، سکه را با خود همراه کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا