ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

اینترنت ندارید؟ نگران نباشید / چگونه بیت‌کوین را از طریق رادیوهای معمولی ارسال کنیم؟

 

در عصری زندگی می‌کنیم که دولت‌ها از سانسور کردن و به تعطیلی کشاندن شبکه‌های اینترنت، خوشحال می‌شوند. از این رو، خبر دلگرم کننده‌ی ما به شما این است: بیت‌کوین بدون اتصال به اینترنت هم کار می‌کند. این‌گونه نیست که سانسور شبکه‌ی اینترنت فقط در کشورهایی با حکومت دیکتاتوری اعمال می‌شود، بلکه در گوشه کنار جهان می‌بینیم که دولت‌های دموکراتیک هم نسبت به سانسور فضای اینترنت کشورشان اقدام می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راه پرداخت، خوشبختانه در بدترین شرایط نیز امکاناتی فراهم شده که مردم با کمک آن می‌توانند مبادلات بیت‌کوین را انجام دهند. ارز رمزنگاری شده، بر مبنای یک تکنولوژی پیشرفته ایجاد شده است، ولی به صورت شگفت‌انگیزی می‌تواند در بستر تکنولوژی‌های ابتدایی نیز فعالیت کند.

همچنین بخوانید

 

با ارسال بیت‌کوین از طریق رادیو، سانسور شبکه‌ی اینترنت را دور بزنید

تصور کنید که یک روز از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید که اینترنت‌تان خراب شده است و این خرابی به دلیل قطع شدن وای‌فای نیست، بلکه دولت کشور شما پریز اینترنت را از برق کشیده است. هیچ اطلاعی از این‌که چه زمانی اینترنت وصل خواهد شد ندارید و در عین حال از زندگی عادی خود، که تماس گرفتن با آشنایان ساکن در خارج از کشور و پرداخت هزینه‌ها با استفاده از کارت بانکی هست، بازمانده‌اید.

مردم جوامع امروزی پول نقد زیادی را در جیب‌های خود نگه نمی‌دارند و این دستگاه‌های خودپرداز هستند که سهم بسیار بزرگی از پول نقد را در خود ذخیره کرده‌اند؛ از‌این‌رو تنها راه برای این‌که در شرایط قطعی اینترنت بتوانید غذایی را در سر سفره‌ی خانواده‌تان بگذارید، این است که در کتک‌کاری با سایر مردم، زودتر از بقیه خودتان را به آن غذا برسانید.

بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری‌شده به حساب می‌آید و برای انجام یک تراکنش، به پیش‌برنامه‌ریزی‌هایی نیاز دارد، ولی از لحاظ تئوری، این توانایی را دارد که در نبود فاکتورهای متعارف، باز هم عملیات خود را انجام دهد.

جیسون ای ویلیامز (Jason A. Williams) در ۱۲ فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ در توئیترش می‌نویسد:

وجه مشترک مردم کشورهای یونان، قبرس، ونزوئلا، آرژانتین، برزیل، زیمباوه و اوکراین در چیست؟ مردم تمامی این کشورها یک روز از خواب بیدار شدند و مشاهده کردند که بانک‌ها بسته شده‌اند و به منظور جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، کنترل سرمایه (capital control) به کار گرفته شده است.

درست است که امیدواریم هیچ یک از ما زندگی کردن در یک ناآرمان شهر را که اینترنت آن به شکل دوره‌ای کار می‌کند تجربه نکنیم، ولی عقل سلیم حکم می‌کند که اگر نمی‌خواهیم در برنامه‌ریزی خود شکست بخوریم، باید تمامی جوانب احتمالی را در آن بگنجانیم. آگاهی یافتن از چگونگی انجام تراکنش‌های ارز رمزنگاری‌شده در یک دنیای پرهرج‌ومرج، مهارتی است که ممکن است روزی خیلی به کارمان بیاید. در واقع با اطلاع پیدا کردن از این قابلیت است که به عزیزترین مهمان در سر میز شام تبدیل می‌شوید.

احتمال این‌که آیا به این مهارت نیاز پیدا خواهید کرد یا نه، به ثبات سیاسی موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد. یادگیری روش ارسال بیت‌کوین بدون اتصال به اینترنت را می‌توان به چشم انجام یک پروژه‌ی علمی سرگرم کننده در بعدازظهر یک روز تعطیل نگاه کرد، ولی همین عمل سرگرم‌کننده، می‌تواند روزی که در میانه‌ی اقیانوس گیر افتاده‌اید و می‌خواهید پولی را به دست دوستتان برسانید، شما را نجات دهد. همچنین با یادگیری این مهارت می‌توانید به زامبی‌ها رشوه بدهید تا از بلعیدن مغز شما منصرف شده و با سکه‌هایی اهدایی جشن بگیرند!

 

ارسال بیت‌کوین از طریق امواج رادیویی و تلویزیونی

برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ بود که نشانه‌هایی مبنی بر ارسال بیت‌کوین از طریق امواج رادیویی و تلویزیونی مشاهده شد. هم‌رادیوکوین (Hamradiocoin)، یکی از اولین آلت‌کوین‌هایی بود که در صنعت رادیوهای آماتور (ham radio) به کار گرفته شد. توضیحی در مورد علت به کارگیری یک ارز رمزنگاری‌شده‌ی انحصاری توسط این صنعت جاویژه (niche industry) داده نشده و همین امر آن را به سکه‌ی مشکوک تبدیل کرده است. بااین‌حال ارزش بازار این ارز رمزنگاری‌شده ۷۹۴ دلار است و از ماه می سال ۲۰۱۷ ثابت باقی مانده است.

ایده‌ی نوین مشارکت مارکونی (Marconi) موسس یک کمپانی تلگراف بی‌سیم مشهور و ساتوشی (Satoshi) طراح بیت‌کوین، به انجام آزمون‌ها و کسب تجربه‌های سودمندی منجر شد. شرکت فنلاندی Vertaisvaluutta.fi، با تهیه‌ی یک ارز رمزنگاری‌شده‌ی رادیویی همتا به همتای نیمه دو طرفه‌ی CB/HAM،‌ گام صحیحی را در این مسیر برداشت. یک اقدام دیگر در کشور فنلاند، به مشارکت کریپتورادیو (Kryptoradio) با یک شرکت ملی مربوط می‌شود.

این مشارکت با هدف آزمایش سیستم انتقال داده‌ی ارز رمزنگاری‌شده، که تراکنش‌های بیت‌کوین، بلوک‌ها و داده‌های صرافی‌های ارز رمزنگاری‌شده را از طریق شبکه‌های تلویزیونی ملی DVB-T به صورت آنی پخش می‌کند، انجام شد. این پروژه نتوانست وارد فاز تجاری شود و با شکست مواجه شد.  ژوئل لهتونن (Joel Lehtonen) بنیان‌گذار این پروژه در تاریخ ۱۲ فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ چنین توضیح می‌دهد:

این پروژه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرد و منافع تجاری بسیاری را با خود به همراه داشت، ولی به دلیل آن‌که ایده‌ی اصلی کریپتورادیو، یعنی توزیع دفتر کل بیت‌کوین به صورت ناشناس و بدون نیاز به اتصال اینترنت را نابود می‌کرد، علاقه‌ی چندانی به آن ندارم.

در سال ۲۰۱۸، آزمایش جدیدی در شهر کلید خورد. اجزای تشکیل دهنده‌ی این آزمایش عبارت بودند از: گوتنا (gotenna) از شهر بروکلین، یک موبایل، یک دامنه‌ی بلند، یک شبکه‌ی مش مشتری منفصل از اینترنت و یک کیف پول محرمانه‌ی بیت‌کوین سامورایی. یک توسعه دهنده‌ی جدید نیوزلندی، ارز رمزنگاری‌شده را کاملا به صورت آفلاین و تنها از طریق یک گوشی اندروید خارج از شبکه و چهار آنتن پرتابل، در فاصله‌ی ۱۲.۶ کیلوکتری جابجا کرد. وی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که برای انجام این کار، پیش آمادگی‌هایی مانند راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت امواج نیز لازم است.

کوین‌شور (ℭoinsure) در تاریخ ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۸ عنوان کرد:

در طول آخر هفته من یک تراکنش بیت‌کوین را بدون دسترسی به شبکه‌ی سلولی یا اتصال به اینترنت، ۱۲.۶ کیلومتر جابجا کردم و اکنون در مورد این‌که چگونه توانسته‌ام با کمک گوتنا و کیف پول سامورایی، این کار را انجام دهم، یک طوفان توئیتری به راه افتاده است.

پس از اقدام کوین‌شور و در سال جاری، رادولفو نواک (Rodolfo Novak)، بنیان‌گذار کوین‌کایت (Coinkite)، در یک اقدام ساده موفق شد بیت‌کوین را در حدود ۶۰۰ کیلومتر دورتر از تورنتوی کانادا به سام پترسون (Sam Patterson) موسس اوپن‌بازار (Openbazaar) در میشیگان ایالات متحده ارسال کند. در آن لحظه بود که بیت‌کوین، برای اولین بار، بدون اتصال به اینترنت، یک سفر بین‌المللی را تجربه کرد.

 

طرفداران ارسال بیت‌کوین بدون اتصال به اینترنت

در سال ۲۰۱۷، نیک سابو (Nick Szabo) دانشمند کامپیوتر و ایلین او (Elaine Ou) محقق دکترا، به بررسی دقیق‌تر یک موضوع که در کنفرانس مقیا‌س‌پذیری بیت‌کوین دانشگاه استنفورد مطرح شده بود، پرداختند و در نتیجه‌ی آن، یک پروژه‌ی تحقیقاتی را ارائه کردند. موضوع پروژه، اتصال بیت‌کوین به پخش رادیویی با هدف نگهداری ایمن اثبات‌های اجماعی در  انتشار سیگنال‌های رادیویی ضعیف بود. (برای مشاهده‌ی صحبت‌های آن‌ها و یک نسخه از ارائه‌شان، روی لینک‌های مشخص شده کلیک کنید.)

آخرین شاهکار نواک و پترسون، باعث شد بحث ارز رمزنگاری‌شده در توئیتر بسیار داغ شود. سزابو برای این‌که نشان دهد هنوز هم طرفدار جدی ارسال کردن و دریافت بیت‌کوین بدون اینترنت است، به سابو تبریک گفت و در تاریخ ۱۲ فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ در توئیتر اعلام کرد:

بیت‌کوین بدون نیاز به اینترنت و ماهواره، تنها از طریق یونوسفر طبیعت، مرزهای بین‌المللی را در نوردید.

چگونه بیت‌کوین را از طریق امواج رادیویی ارسال کنیم؟

همان‌گونه که نواک و پترسون نشان دادند، برای ارسال بیت‌کوین از طریق امواج رادیویی نیازی به ایجاد ظرفیت اضافی در ابزارهای موجود و در نظر گرفتن فضایی برای ذخیره‌سازی ماهواره‌ای در حیاط خلوت خود ندارید. تمام آن‌چه که باید به این فرستنده موج اس‌دی‌آر (SDR) در این تحقیق اضافه می‌شد، چیزی بیش از ۴۰ متر آنتن ۷ مگاهرتز و برنامه کاربردی جی‌اس۸کال (JS8call) نبود. درست است که چنین سازوکاری به اندازه‌ی کافی آسان به نظر می‌رسد (برای تایید این ادعا، آموزش رادیوی آماتور را در گوگل جستجو کنید)، ولی در عمل، تا زمانی‌که دور و بر خود را به هم نریزید و خرابکاری به بار نیاورید، نمی‌توانید در انجام آن تبحر پیدا کنید.

ارسال بیت‌کوین از طریق امواج رادیویی

تنطیم امواج رادیویی برای ارسال بیت‌کوین، کار آسانی است

در حقیقت، در ارسال بیت‌کوین توسط امواج رادیویی محدودیت‌های فراوانی وجود دارد.

اولین چالشی که در پیش روی ارسال بیت‌کوین توسط امواج رادیویی وجود دارد، رعایت مطابقت با قانون است. کشورهایی که بخواهند از قانون تبعیت کنند، باید نسبت به کسب مجوز فعالیت در حوزه‌ی امواج رادیویی اقدام کنند. تا زمانی‌که مجوزهای لازم کسب نشود، نمی‌توان هیچ پیام رمزنگاری‌شده‌ای را با اهداف تبلیغاتی از طریق امواج رادیویی و تلوزیونی ارسال کرد. در این مرحله هنوز مشخص نیست که کدام کارگروه دولتی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار متصل خواهد شد و در مهار کردن تراکنش‌های غیرقانونی رادیویی بیت‌کوین همکاری خواهد کرد.

از آن‌جایی‌که محدودیت‌های قانونی مادر تمامی نوآوری‌هاست؛ نواک و پترسون با پخش کیف پول رمزنگاری‌شده‌ی غیر تبلیغاتی آزمایشی خود از طریق سایفر عمومی، این محدودیت را دور زدند.

به عنوان آخرین گام و به منظور دوام بخشیدن به این عمل، فرستنده و دریافت‌کننده‌ی ارز رمزنگاری‌شده باید شرایط را برای آینده نیز تنظیم کنند. نواک و پترسون توانستند با بکارگیری برین‌والت (brainwallet) فعالیت خود را به سرانجام برسانند (در برین‌والت، رمز عبور شما باید در مغزتان به حافظه سپرده شود و نباید آن را با اتفاق بدی که اخیرا افتاد، اشتباه بگیریم. اتفاق بد این است که به تازگی، جرالد کوتون (Gerald Cotten) مدیر عامل اجرائی یک شرکت مرتبط با ارز رمزنگاری‌شده فوت کرد و رمز دسترسی به میلیون‌ها دلار ارز رمزنگاری‌شده را با خود دفن کرد).

اگر مایل هستید که ارسال ارز رمزنگاری‌شده از طریق امواج رادیویی و تلوزیونی را به عنوان یک روش بک‌آپ به کار بگیرید و در زمانی که اوضاع نابسامان است، از آن استفاده کنید؛ باید اکنون که شرایط معمولی است و امکان دسترسی به اینترنت وجود دارد، از کمک افراد مناسب استفاده کرده و یک نقشه‌ی مدیریت پروژه‌ی سنجیده و بی عیب و نقص را طراحی کنید. شاید به نظر برسد که این فرآیند از میان صفحات رمان جیمز باند بیرون آمده است، بله، کار پیچیده‌تر از یک انتقال پول ساده از کیف پولی به کیف پولی دیگر است.

با این حال، اگر مصمم به آزمایش روش‌های جایگزین در نقل و انتقالات بیت‌کوین هستید، اجازه ندهید که آدم‌های منفی‌باف شما را متوقف کنند. ممکن است فعالیت شما به اثبات مفهومی بعدی، که اینتروب انتظارش را می‌کشد، بینجامد.

مقیاس‌پذیری یک تنگنای بزرگ به حساب می‌آید

به وضوح می‌توان ادعا کرد که در ارسال بیت‌کوین توسط امواج رادیویی و تلوزیونی، مشکلی به نام مقیاس‌پذیری جایی ندارد، زیرا این عمل در آینده تنها در صورتی انجام خواهد گرفت که راه دیگری برای مبادله‌ی ارز رمزنگاری‌شده وجود نداشته باشد. باس کول (Boss Cole) یک تاجر ارز رمزنگاری‌شده‌ی استرالیایی است. او می‌گوید: «بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده در حال حرکت به سمت آینده هستند و این ایده‌ی جالبی است که بدانیم اگر به گذشته سفر می‌کردیم، چه بر سر این ارزها می‌آمد؟

ارسال بیت‌کوین بدون اتصال به اینترنت، کار آسان و امکان‌پذیری است، ولی مرسوم نیست و دردسر دارد. شماری از پروژه‌ها وجود دارند که در حال مطالعه‌ی چگونگی ارسال ارز رمزنگاری‌شده به وسیله‌ی ماهواره یا زیرساخت‌های انحصاری هستند، ولی تا زمان نگارش این مقاله، تقاضای چندانی برای این روش‌ها وجود نداشته و به همین جهت، متداول نشده‌اند.»

وی می‌افزاید:

اگر دولت اینترنت را سانسور کند، زیرساخت‌ها به سرعت تغییر خواهند کرد. این کار امکان‌پذیر است. اگر ما به سده‌های تیره‌ی قرون وسطی بازگردیم، انتقال بیت‌کوین با روش انتقال کلیدهای خصوصی در بین افراد انجام خواهد شد.چنین امری آسان است، ولی متداول نیست.

ارسال بیت‌کوین از طریق امواج رادیوییارسال بیت‌کوین از طریق امواج رادیویی

حتی شرایط آب و هوایی بد هم نمی‌تواند در انتقال بیت‌کوین توسط امواج رادیویی مانعی ایجاد کند

رفتن به آسمان‌ها و ارسال کیف پول ارز رمزنگاری‌شده از طریق فضا، به لحاظ تئوری امکان‌پذیر است؛ ولی به نظر نمی‌رسد که آماتورهای بیت‌کوین یونوسفری، به این زودی‌ها ساتوشی‌ها را به سمت تاریک کره‌ی ماه بفرستند.

چرا انتقال از طریق موج رادیویی ممکن است لازم باشد؟

ما تمایل داریم که بدترین سناریوها را در نظر بگیریم، درست مثل فیلم‌های هالیوودی که یک فرد مبتدی، تنها با در دست داشتن یک واکی تاکی، در مهلکه‌ای جهنمی گیر افتاده باشد.

با این حال در رژیم‌های بی‌ثباتی مانند زیمبابوه و ونزوئلا، قطع کامل اینترنت از همین سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. در حقیقت، سانسور شبکه اینترنت یکی از ابزارهای کنترلی رایج بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان است.

کشور هند با تجربه‌ی ۲۸۸ قطعی اینترنت در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ که ۱۳۴ مورد آن تنها در سال ۲۰۱۸ اتفاق اقتاد، سردمدار کشورهایی هستند که دولتشان اینترنت را سانسور یا قطع کرده است. مردمان ساکن در آفریقا و خاور میانه نیز با این موضوع غریبه نیستند.

سام پترسون در تاریخ ۱۲ فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ با انتشار پستی در حساب توئیترش اعلام کرد:

خدانگهدار مسدودسازی انتقال اطلاعات در سراسر دنیا. اکنون تنها چیزی که نیاز دایم، ۴۰ وات برق، یک تکه سیم بلند، یک رادیو و یک کامیپوتر است.

طبق قانون ارتباطات سال ۲۰۰۳ و قانون احتمالات مدنی سال ۲۰۰۴، بریتانیا کلید قطع اینترنت را در دست دارد و در صورت وجود تهدیدات جدی، مانند وقوع یک حمله‌ی سایبری بزرگ، می‌تواند از آن کلید استفاده ‌کند. ایالات‌متحده در طی ۸۵ سال گذشته و طبق قانون ارتباطات سال ۱۹۳۴، توانایی قطع اینترنت را در دست داشته است. با توجه به گفته‌های روسیه که در حال بررسی یک اجرای آزمایشی برای جدا شدن از اینترنت جهانی است، اگر فرض کنیم که آمار ۷۲۵۵۸ سرچ در موتور جستجوگر گوگل در هر ثانیه و در سراسر جهان، غیرقابل انکار باشد؛ ما در حال ریسک برای رسیدن به یک بیداری ناگهانی هستیم.

بیت‌کوین، همیشه و همه‌جا در دسترس

فرستادن فضانورد از سوی ناسا به کره‌ی ماه، ممکن است مستلزم نوشتن یک کتابخانه‌ی کوچک پر از کد باشد، ولی ارسال بیت‌کوین به نسبت آسان‌تر است و تمام ابزاری که برای آن نیاز است، در یک رادیو خلاصه می‌شود. بله درست است، علاوه بر رادیو، یک موشک به کره‌ی ماه هم لازم داریم. نکته این جاست که حتی اگر از ابزارهای فنی قدیمی هم استفاده کنید، باز هم این تکنولوژی جدید می‌تواند بسیار آسان و در دسترس باشد.

سام پترسون در تاریخ ۱۶ فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ در توئیترش می‌نویسد:

شبکه‌های همتا به همتای ساخته شده در اینترنت، به علت القای حس انعطاف‌پذیری و نداشتن نقطه‌ی تکی شکست، افراد بسیاری را به سمت خود جلب می‌کنند، ولی این شبکه‌ها یک نکته‌ی گمراه کننده دارند: آن‌ها بر پایه‌ی تعداد زیادی از کامپیوترها و ارتباطات بین آن‌ها ساخته شده‌اند. این نکته در رادیوها صدق نمی‌کند، ارسال ارز رمزنگاری‌شده در رادیوها بر پایه‌ی ارتباط همتا به همتای واقعی انجام می‌گیرد.

درست است که بیت‌کوین بر روی اینترنت و برای اینترنت ساخته شده است، ولی این قابلیت را دارد که هم در دنیای دیجیتال و هم در دنیای آنالوگ به فعالیت بپردازد. ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای مثل بیت‌کوین، بر روی خطی بین پول زیر بالش و پول نقد موجود در بانک راه می‌روند. به لطف تلاش‌های پیشگامان، ارزهای رمزنگاری‌شده نشان داده‌اند که می‌توانند در محیط‌های بسیار چالش‌برانگیز  و دشوار هم زنده بمانند.

ارسال بیت‌ کوین توسط امواج رادیویی، به طور کامل مانند یک کبوتر نامه‌بر عمل نمی‌کند اما در شرایط فنی ممکن است به خوبی آن باشد. جان ویلار (John Villar) که یک توسعه دهنده‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده است، عنوان می‌کند: «ابتدایی ترین روشی که قبل از ارسال پیام با دود، می‌توان آن را به کار گرفت، برین‌والت است.»

آیا می‌توانید وضعیتی را تصور کنید که در آن ممکن است مجبور شوید بیت‌کوین را بوسیله‌ی فرستنده‌ی امواج رادیویی ارسال کنید؟ چه راه‌های دیگری را می‌توانید پیشنهاد بدهید که با کمک آن‌ها بتوانیم ارزهای رمزنگاری‌شده را بدون اینترنت منتقل کنیم؟ نظارت خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

منبع
News.bitcoin

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا