بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حسینی‌نژاد: تلاقی افکار مبتنی بر تکنولوژی و نسل قدیمی در تولید، نتیجه حضور فعالان فاوا در اتاق بازرگانی است

 

نهمین انتخابات اتاق بازرگانی تهران یازدهم اسفندماه برگزار شد و فعالان حوزه فناوری اطلاعات برای اولین بار به پارلمان بخش خصوصی راه یافتند. مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی‌بابا یکی از اعضای این ائتلاف بود که بر آن شدیم با او درباره حضور و تاثیری که فعالان صنعت فاوا می‌توانند در اتاق بازرگانی داشته باشند، گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم.

 

همچنین بخوانید

حضور فعال استارت‌آپ‌ها در فضای اقتصادی کشور

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، حسینی‌نژاد درباره حضور نمایندگان فاوا در اتاق بازرگانی گفت: «با اتفاقی که در چهار سال گذشته برای رشد استارت‌آپ‌ها رخ داد، آن‌ها جای خود را در فضای اقتصاد ایران باز کردند. همانطور که در آمریکا هم ۱۰ سال پیش از بین هر ۱۰ شرکت بزرگ، یک شرکت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند مایکروسافت وجود داشت ولی اکنون می‌توان گفت هر ۱۰ مورد آن در این حوزه فعالیت می‌کنند و مبتنی بر تکنولوژی هستند. این ترند جهانی، گروه ائتلاف «برای فردا» را به این نتیجه رساند که از این بخش، نمایندگانی به مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی راه یابند.»

او ادامه داد: «به اعتقاد من اگر گروه ائتلاف فردا برای ورود مدیران استارت‌آپی و فاوا تصمیمی نمی‌گرفت، آن مدیران باز هم به اتاق بازرگانی راه پیدا می‌کردند؛ اما گروه به این نتیجه رسید که این حوزه بخش مهمی از کسب‌وکار امروز هستند و اگر قرار است اقتصاد ایران رونق بگیرد، باید به زمینه‌های رشد اقتصادی توجه شود و تلاقی افکار نسل مدرن، دانش‌بنیان و مبتنی بر تکنولوژی‌های دیجیتال با نسل قدیمی در تولید و بازرگانی صورت گیرد. این افراد وقتی کنار هم قرار بگیرند، قطعاً انرژی بیشتری برای فعالیت خواهند داشت.»

 

تمرکز بر تحول فرهنگی کار

حسینی‌نژاد درباره تأثیر حضور نمایندگان فاوا در پیشرفت اقتصاد گفت: «احساس من این است که حضور این افراد اتفاق خوبی را در اقتصاد کشور رقم خواهد زد. البته این موضوع به ما بستگی دارد که تا چه اندازه با قدرت کلام بتوانیم حکومت و دولت را با خود همراه کنیم و اهمیت این اکوسیستم و اقتصاد دانش‌بنیان را در ساختار دولت نشان دهیم و زمینه را برای تصویب قوانین تسهیل کنیم. همچنین رقابتی آزاد را برای اقتصاد دانش‌بنیان فراهم کنیم.»

او از برنامه‌هایی که قرار است در اتاق بازرگانی انجام دهند، صحبت کرد و گفت: «برنامه‌ای که در کسب‌وکار خود به دنبال آن هستیم، تمرکز بر تحول فرهنگی کار است. با توجه به اینکه این مساله تاکنون در اتاق بازرگانی مطرح نشده است، تصمیم بر این است که بسترسازی در این زمینه هم در اتاق انجام شود.»

او افزود: «موضوع دیگر به کمیسیون گردشگری مربوط است که به نظر می‌رسد این کمیسیون تاکنون در اتاق بازرگانی فعالیت جدی نداشته است، شاید یک دلیل آن این بود که متخصصان گردشگری تا به حال وارد این کمیسیون نشده‌اند. من هم اولین نفری هستم که از این حوزه وارد اتاق بازرگانی می‌شوم. از این رو برایم اهمیت زیادی دارد که بتوانیم این حوزه را رونق دهیم و بخش استان‌ها را هم راه‌اندازی کنیم.»

حسینی‌نژاد با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری در کشور گفت: «فعالان حوزه گردشگری باید به جای اینکه بر تورهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند بر تورهای داخلی تمرکز داشته باشند و این بستری است که باید برای فعالان این حوزه فراهم شود و سود خود را در این حوزه ببینند.»

او ادامه داد: «برنامه سوم ما این است که بتوانیم پلی بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی که هدف آنها توسعه است و شم اقتصادی خوبی دارند، برقرار کنیم. این ارتباط می‌تواند از جنس سرمایه‌گذاری و منتورینگ باشد که هر دو طرف با هم تعامل بیشتری پیدا کنند. این مساله باعث هم‌افزایی در اقتصاد می‌شود.»

 

در کسب‌وکارها راهبر خلق نمی‌شود

حسینی‌نژاد با بیان اینکه بیشتر کسب‌وکارهای ما فردمحور است، افزود: «ما در کسب‌وکارهایمان همکارانمان را قدرتمند و راهبر خلق نمی‌کنیم و به جای آن دستیار، معاون و منشی خلق می‌کنیم؛ بنابراین وقتی یک کارآفرین فعالیت خود را تمام می‌کند، کسب‌وکارها عمدتاً از بین می‌روند. درحالی‌ که با فراهم کردن بستر برای خلاقیت افراد، ارزش بسیار زیادی نیز خلق می‌شود.

او افزود: «ما این فعالیت را در شرکت خود به‌طور جدی شروع کرده‌ایم و علاقه‌مندم این موضوع در کل کشور همگانی شود و بستری فراهم شود تا افراد فرصت بروز پیدا کنند و تحقق خلق ارزش را ببینند. وقتی شرکتی این زمینه را برای همکارانش فراهم کند به نتایج بزرگی دست می‌یابد.»

حسینی‌نژاد در پایان افزود: «من هرچقدر خودم را بتوانم در زندگی و کارم اثربخش‌تر کنم، در اتاق بازرگانی هم اثربخش‌تر خواهم بود و هرچقدر در محیط اتاق اثربخش‌تر باشم، افراد دیگر هم رشد خواهند کرد.»

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا