بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

خدمات ولث‌تک چه جایگاهی در آینده‌ی مشاوره‌ی مالی خواهند داشت؟

امروزه بسیاری از کارشناسان از ولث‌تک به عنوان یک عامل مهم و تعیین کننده یاد می‌کنند. مشاوران روباتیک، خدمات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خرد و ابزارهای مدیریت سبدهای سهام ازجمله مهم‌ترین خدماتی است که این صنعت با خود به ارمغان آورده است. خدمات ولث‌تک در صنعت مالی تغییرات بسیاری را ایجاد کرده و هم‌اکنون نیز همین روند را ادامه می‌دهد. اما چگونه؟ در ادامه به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال خواهیم بود.

 

تعریفی از ولث‌تک

کار خود را با یک پرسش آغاز می‌کنیم: ولث‌تک چیست؟

ولث‌تک یکی از زیربخش‌های فین‌تک بوده که از دو کلمه‌ی انگلیسی ولث (Wealth) به معنای ثروت و تک (Technology) به معنای فناوری گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از  راه پرداخت  همانطور که فین‌تک ترکیبی از مسائل مالی و فناوری بوده و به منظور تغییر شیوه‌های سازماندهی، پرداخت و همچنین دریافت پول در مقیاس شخصی و شرکتی به‌وجود آمده، ولث‌تک نیز مسائل مربوط به ثروت و فناوری را بایکدیگر ادغام کرده است. هدف از این ترکیب ارائه‌ی راه‌حل‌های دیجیتال برای مدیریت شخصی و حرفه‌ای ثروت و سرمایه‌گذاری است.

 

خدمات و راه‌حل‌ها

مشاوران روباتیک

هنگامی که سخن از خدمات ولث‌تک به میان می‌آید، اولین مسئله‌ای که به ذهن همه می‌رسد مشاوران روباتیک یا همان robo-advisor ها هستند. مشاوران روباتیک سرویس‌های خودکار و بسیار محبوبی هستند که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای ارائه‌ی مشاوره در خصوص سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت به کاربران خود استفاده می‌کنند. مشاوران روباتیک یک سرویس چندگانه به حساب می‌آیند. این مشاوران خودکار علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، به مسائل دیگری ازجمله اهداف، درآمد، وضعیت پس‌انداز و ریسک‌پذیری کاربران نیز توجه می‌کنند.

با توجه به این مسئله که هوش مصنوعی تقریبا جایگزین کل مداخلات انسانی در امور مشاوره شده است، هزینه‌های چنین خدماتی نیز به حداقل میزان ممکن رسیده است. سرویس مشاوران روباتیک کلید ورود به دنیایی هستند که در آن خطاهای انسانی در مشاوره‌ی مالی به نزدیک صفر رسیده و انسان‌ها با خیال راحت به مشاوران خود اعتماد می‌کنند. مشاوران روباتیک در سرتاسر جهان و به خصوص در ایالات متحده آمریکا موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌اند.

براساس گزارشات تحقیقی به دست آمده از بیزینس اینسایدر اینتلجنس (Business Insider Intelligence)، مشاوران روباتیک تا سال ۲۰۲۰ مدیریت حدود ۱ تریلیون دلار را به عهده خواهند گرفت که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴/۶ تریلیون دلار نیز خواهد رسید. در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا بیش از ۲۰۰ شرکت به صورت رسمی از مشاوران روباتیک استفاده می‌کنند. ولث‌فرانت (Wealthfront) و ولث‌سیمپل (Wealthsimple) دو نمونه از این مشاوران روباتیک هستند.

 

بازنشستگی روباتیک

بازنشستگی روباتیک (robo-retirement) یکی دیگر از خدمات ولث‌تک به شمار می‌آید. برخلاف مشاوران روباتیک، بازنشستگی روباتیک تمرکز خود را بر روی خدمات مدیریت ثروت و پس‌انداز در دوران بازنشستگی فرد قرار داده است. هدف از ارائه‌ی این سرویس کمک به افراد شخصی و کسب‌و‌کارهای با اندازه‌ی کوچک تا متوسط برای مدیریت بهتر برنامه‌های مربوط به پس‌اندازهای آن‌ها است. روباست‌ولث (RobustWealth) یک نمونه از موسسات ارائه دهنده‌ی خدمات بازنشستگی روباتیک است.

 

کارگزاری دیجیتال

کارگزاری دیجیتال (Digital Brokerage) از دیگر خدمات ولث‌تک است. این خدمات و پلتفرم‌ها امکان دسترسی آسان به اطلاعات بازار بورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خرد و کسب‌و‌کارها فراهم می‌کنند. برخی از این اطلاعات در حالت عادی تنها برای سرمایه‌گذاران تایید شده و دارای گواهی دردسترس هستند.

یکی از محبوب‌ترین انواع کارگزاری دیجیتال، سرمایه‌گذاری اجتماعی است. سرمایه‌گذاری اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته توسط افرادی که در شبکه‌های تجاری دنبال شده توسط شما قرار دارند را مشاهده کنید. درنتیجه همانطور که می‌توان یک شخص را در فیسبوک و هر شبکه مجازی دیگری دنبال کرد، شبکه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در آن‌ها نیز قابل دنبال شدن خواهند بود. ای‌تورو (eToro) و رابین‌هود (Robinhood) دو نمونه از این دسته از خدمات هستند.

 

سرمایه‌گذاری‌های خرد

بخش دیگری از خدمات ولث‌تک شامل سرمایه‌گذاری‌های خرد (Micro-investment) می‌شود. در اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها هر شخص می‌تواند حتی مبلغ بسیار کمی از پس‌انداز خود را نیز صرف سرمایه‌گذاری کند. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها از پرداخت حق کمیسیون معاف هستند. هدف از ایده‌ی سرمایه‌گذاری خرد صرفه‌جویی و پس‌انداز مبلغ بزرگی در بلند مدت است. این مبلغ که به مقادیر بسیار کم و به صورت مرتب از شخص گرفته می‌شوند خطری برای از دست دادن سرمایه‌ی وی نیز ایجاد نمی‌کند.

برخی از ارائه‌دهندگان این سرویس هزینه‌ی اشتراک ماهیانه‌ای از کاربران خود دریافت کرده و از این راه کسب درآمد می‌کنند. به غیر از این موارد سایر پلتفرم‌ها اپلیکیشن‌های رایگانی را برای استفاده کاربران فراهم کرده‌اند. ای‌کورن (Acorns) و استش (Stash) دو مورد از ارائه‌دهندگان سرویس سرمایه‌گذاری خرد هستند.

 

سایر محصولات و خدمات ولث‌تک

برخی دیگر از محصولات و خدمات ولث‌تک شامل ابزارهای سرمایه‌گذاری عمومی می‌شود. برای مثال ایجاد دسترسی به شبکه‌ای از متخصصان سرمایه‌گذاری و متمرکزسازی ابزارهای مدیریت سبد سهام جزو این دسته از خدمات هستند. اینوست‌کلاود (InvestCloud) نمونه بارزی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات این دسته‌بندی به شمار می‌رود.

 

تاثیرات بر صنعت مدیریت ثروت و مشاوره مالی

ولث‌تک در سال‌های اخیر با پتانسیل بالایی رشد کرده است. درنتیجه‌ی این رشد صنعت مدیریت ثروت در حالت جزئی و همچنین صنعت مالی در حالت عمومی با تغییراتی مواجه شده‌اند. پلتفرم‌ها و راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری از جمله بزرگ‌داده‌ها و هوش مصنوعی، یک راه‌حل جایگزین واقعی و مقرون‌به‌صرفه را در برابر خدمات شرکت‌های مدیریت ثروت سنتی فراهم کرده‌اند؛ از همین رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ که این روند را به رسمیت شناخته‌اند، ابزارهای اختصاصی خود را ایجاد کرده و با شرکت‌های فین‌تک برای گسترش هرچه بیشتر خود همکاری کرده‌اند.

با این حال خدمات ولث‌تک کاملا عاری از دخالت‌های انسانی، برای همه به طور کامل پذیرفته‌شده و مقبول نیست. این مسئله به خصوص برای افرادی که دارائی خالص بالایی دارند، بیشتر صدق می‌کند. با توجه به این نکته به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب‌و‌کارهای مشاوره مالی شخصی‌سازی است. انسان‌ها دارای احساساتی از قبیل حس شک و ناامنی هستند که باید از جانب کسب‌و‌کارهای ولث‌تک مورد توجه قرار بگیرند؛ چرا که ماشین‌ها و روبات‌ها در حال حاضر فاقد این سطح از درک احساسات انسان‌ها هستند.

داشتن تخصص فنی، به تنهایی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی کسب‌و‌کارهای مشاوره‌ای کافی نیست. شرکت‌ها باید تمرکز بر روی تفاوت‌های انسان و ماشین‌ تمرکز کنند و بر پایه‌ی این تفاوت‌ها، مهارت‌های مناسبی را پرورش دهند.

 

چشم‌انداز آینده

با توجه به تغییراتی که صنعت ولث‌تک در حال حاضر در حوزه‌ی مالی ایجاد کرده است، مطمئنا می‌توان به نوآوری‌های جدید و هیجان‌انگیز این صنعت در آینده امیدوار بود.

این احتمال وجود دارد که در آینده خدمات ولث‌تک جایگزین مشاوران مالی شوند. با این حال نمی‌توان در مورد زمان به وقوع پیوستن این احتمال نظری داد. ممکن است این جایگزینی چندین سال، یک دهه و یا حتی بیش از آن طول بکشد. درنتیجه به جای تمرکز بر چنین مسائلی، در ادامه به مواردی می‌پردازیم که در آینده احتمال وقوع آن‌ها وجود دارد.

پیش از هرچیزی به منظور جلوگیری از نقض حقوق مصرف‌کنندگان، امنیت داده‌ها باید به عنوان یک اولویت برای فراهم‌کنندگان خدمات ولث‌تک مطرح شود. هر شرکتی که نتواند در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشد، در نهایت مورد توجه کمتری قرار خواهد گرفت و احتمال شکست آن افزایش خواهد یافت.

فناوری تجزیه و تحلیل پیشبینی‌کننده نیز یک نیاز اساسی برای بقاء شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ولث‌تک است. این فناوری می‌تواند باعث شناخت بیشتر از رفتار مشتریان شود. درنتیجه شرکت‌ها قادر خواهند بود تا با توجه به نیازهای کنونی و آینده مشتریان خود، محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشند. آمار نشان می‌دهد که شرکت‌های مدیریت دارایی که از فناوری تجزیه و تحلیل پیشبینی‌کننده بهره می‌برند، به طور متوسط در ۱۲ ماه گذشته حدود ۱۱ درصد رشد داشته‌اند.

علاوه‌براین پیشبینی می‌شود که محاسبات ابری به عنوان یک روند اصلی در حوزه‌ی فناوری ثروت باقی بماند. زیرا این فناوری زمینه‌ی رشد پایدار را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. ظهور فناوری بلاکچین نیز باعث ایجاد سطوح جدیدی در دارایی و مدیریت آن شده و همچنان به انجام این کار ادامه خواهد داد.

در نهایت پیشبینی می‌شود محاسبات کوانتومی به کمک مدیران ثروت آید. به کمک این فناوری مدیران ثروت قادر خواهند بود تا با اضافه‌بار اطلاعات مقابله کرده و در طولانی‌مدت تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها را بهبود ببخشند.

 

ولث‌تک در اروپا

ولث‌تک به مرز کشور خاصی محدود نمی‌شود. این صنعت توانسته نفوذ خود را در سرتاسر جهان گسترش دهد. تعداد شرکت‌های بزرگ ولث‌تک در قاره‌ی اروپا رو به افزایش است. آی‌ان‌وی‌وای‌او (INVYO) شرکت‌های بزرگ حاضر در ۱۲ کشور مختلف از اروپا را به صورت لیست منتشر کرده است که کشورهای فرانسه، آلمان و سوئیس در صدر این لیست قرار دارند. بیش از یک سوم شرکت‌های حاضر در این لیست، مشاوران روباتیک هستند و یک پنجم از آن‌ها ابزارهای سرمایه‌گذاری ولث‌تک را عرضه می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری

ولث‌تک باعث تغییر نحوه‌ی نگرش مشاوران و مصرف‌کنندگان به مدیریت ثروت شده است. ولث‌تک چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است؛ اما در عین حال فرصت‌های به وجود آمده به واسطه‌ی این صنعت نیز تاثیرات مثبت بسیاری در بازار داشته است.

استارت‌آپ‌هایی که در حوزه‌ی ولث‌تک فعالیت می‌کنند، ایده‌های فراوانی برای اجرا دارند. این استارت‌آپ‌ها در تلاشند تا بیشترین بهره را از فناوری برده و بر روی مسائلی چون امنیت داده‌ها، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی‌های دقیق تمرکز کنند. مشاوران مالی ولث‌تک باید پای خود را از قابلیت‌های الگوریتم یادگیری ماشین فراتر بگذارند و با تمرکز هر چه بیشتر بر جنبه‌های انسانی، پیروز میدان رقابت باشند.

 

 

 

منبع
Forbes

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا