بورسبورس اوراق

کورس حقیقی ها در نمادهای کوچک بورسی / بزرگان بازار مالکان اصلی هفتگی

بورس تهران در هفته ای که گذشت:

اگرچه شاخص کل در این هفته بازدهی منفی از خود به جای گذاشت، اما شاخص هم وزن با روندی مثبت از اقبال به نمادهای کوچک بورسی خبر داد. در این هفته حقوقی ها حدود ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی به سمت پرتفوی حقیقی ها روانه کردند. همچنین در این مدت صنعت قندو شکر با بازدهی ۱۰ درصدی خوش اقبال ترین صنعت بورسی بودند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته ای که گذشت نوسان های بسیاری برای شاخص کل بورس تهران به همراه داشت. عرضه های سنگین در نمادهای بزرگ بازار شاخص کل را وادار به عقب نشینی کرد، بطوریکه این مولفه در عملکرد هفتگی با افت ۱.۴ درصدی مواجه شد.

موضوع کوچ به سمت نمادهای کوچک بورسی در این هفته ، در شاخص هم وزن به خوبی هویدا است. با توجه به اینکه در  این شاخص کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با وزنی برابر در محاسبه شاخص کل سهیم هستند به راحتی می توان استنباط کرد کدام گروه رشد قیمتی بیشتری داشته است. شاخص هم وزن که بیش از یک هفته است در کانال مقاومتی ۳۰ هزار واحدی مانده ، در ۵ روز کاری اخیر نیز این مقاومت را حفظ کرد و در عین حال بازدهی ۰.۸ درصدی را به ثبت رساند.

 میانگین ارزش معاملات روزانه بورس نیز در ۵ روز این هفته به ۶۳۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات بورس در این مدت تحت تاثیر ثبات نسبی در بازار قرار داشت و نسبت به هفته قبل تغییر چندانی را تجربه نکرد.

در میان صنایع بورسی قند و شکر در بازه هفتگی سرآمد دیگر صنایع بود. این گروه در ۵ روز هفتگی رشد ۱۰ درصدی داشته است. در این مدت صنایع دیگری چون سیمان و مواد غذایی نیز بازدهی مثبت داشتند.

بعد از ۳ هفته ، این هفته حقوقی ها توانستند تغییر مالکیت را به نام خود رقم بزنند. میانگین تغییر مالکیت هفتگی بورس تهران حدود ۱۲ میلیارد تومان و به نفع حقوقی ها رقم خورد. بزرگان بازار در ۵ روز معاملاتی ۵۶ میلیارد تومان نقدینگی وارد سبد سهامداران عمده کردند.

روانه شدن نقدینگی به سمت کوچکترها

معاملات این هفته تالار شیشه ای عمدتا تحت تاثیر خروج از نمادهای بزرگ و ورود به نمادهای کوچک بورسی همراه بود. رفتاری سنتی، که بارها بعد از جهش های محسوس شاخص دیده می شود. نمادهای فلزی – معدنی در این روزها شاهد خروج بسیاری از سهامداران به خصوص حقیقی ها هستند. مشابه این رفتار، برای پتروپالایشی ها نیز رخ داد.

این مهم در شرایطی رخ داد که بازارهای جهانی علاوه براینکه هفته گذشته را مثبت به پایان رساندند، در شروع هفته نیز تحت تاثیر خبرهای مثبت از خاتمه جدال تجاری میان آمریکا و چین فعالیت خود را با رشد قیمت ها  آغاز کردند.

نشانه های مثبت برای کامودیتی ها

در ابتدای هفته جاری وال استریت ژورنال؛ در گزارشی از احتمال برداشته شدن تعرفه‌های آمریکا روی محصولات چینی خبر داد. بر اساس این گزارش دونالد ترامپ و شی جی‌پینگ همتای چینی او در اواخر ماه مارس برای امضای توافق تجاری بین دو کشور باهم دیدار خواهند کرد. تاریخ ۲۷ مارس برای دیدار روسای جمهور دو کشور در نظر گرفته شده است. این موضوع علاوه براینکه بورس های اسیایی را سبزپوش کرد ، کامودیتی ها و شرکت های نفتی را نیز با رشد قیمتی همراه ساخت.

در این میان چین در اواسط هفته، چشم انداز اقتصادی خود را برای سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. این کشور قصد دارد به مقدار قابل توجهی از مالیات خود بکاهد و سرمایه گذاری در زیرساخت ها را کاهش دهد. همچنین این قدرت بزرگ اقتصادی در نظر دارد از صنایع کوچک حمایت داشته باشد. در مجموع این اقدامات، به نظر می رسد ۲۰۱۹ سال خوبی برای کالاهای پایه باشد و رشد کامودیتی ها چندان دور از انتظار نیست.

رفتار صنایع بورسی در هفته اخیر

در بخشی دیگر، دلار در بازارهای داخلی این هفته با افت قیمتی همراه شد. این فرض وجود داشت، که با کاهش نرخ دلار شاهد هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام باشیم . اما عمده سهامداران این افت نرخ را از دریچه شرکت های صادرات محور و کالایی بررسی کردند و از این گروه ها خارج شدند.

در این هفته رونق معاملات بورس کالا نماد “فملی” را تحت تاثیر قرار داد. این هفته در بورس کالا، کاتد مس رکورد قیمت زد. کاتد مس در یک روز معاملاتی نسبت به قیمت پایه رشد قیمتی داشت. همین موضوع باعث شد این نماد در دو روز معاملاتی تحت تاثیر تقاضا، به صف خرید کشیده شود.

 بانک ها نیز کش و قوس بسیاری در این چند روز داشتند. دعوت سهامداران بانک تجارت به مجمع، برای افزایش سرمایه ۴۵۸ درصدی باعث شد این سهم حجم نقاضای بسیاری را تجربه کند. از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر تسعیر ارز بانکها با نرخ نیمایی، “وبملت” را نیز تحت تاثیر قرار داد و در آخرین روز هفته این سهم را نیز با صف خرید سنگین همراه کرد.

در دیگر گروه های بورسی نیز افت و خیز های بسیاری دیده شد. رونق معاملات در نمادهای سیمانی و قند و شکر قابل ملاحظه بود. سهامداران  این گروه ها در اغلب روزهای معاملاتی تحت تاثیر رشد تقاضا، صف خرید سنگین تشکیل می دادند. به گفته برخی کارشناسان اقبال این گروه ها عمدتا به رشد نرخ این کالا در بازار بر می گشت.

تنها یک روز برای حقیقی ها

همانطور که پیش تر اشاره شد این هفته مالکان اصلی بازار حقوقی ها بودند. تغییر مالکیت ها به تفکیک روزانه نشان می دهد که تنها در یک روز حقیقی ها توانستند با خرید های بیشتر مالکان بازار باشند.

در اولین روز هفته بازار شاهد تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد تومانی به سمت پرتفوی حقوقی ها همراه شد. این روند در روز یکشنبه کاهش یافت و به کاهش خرید ۵ میلیارد تومانی حقوقی ها منتهی شد. هر چند در روز دوشنبه روند مزبور با خالص خرید سه میلیارد تومانی سهامداران خرد دنبال شد، اما مجدد از روز سه‌شنبه نقدینگی به زمین بازی بزرگان منتقل شد؛ به‌طوری‌که در این روز ۳۰ میلیارد  تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد که بیشترین میزان در مقیاس این هفته بود.

سرانجام در روز چهارشنبه نیز خالص خرید حقوقی‌ها به ۱۰میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب کارنامه تغییر مالکیت‌های این هفته با انتقال ۵۶میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران عمده بسته شود.

 نمادهای صنعت خودرویی تقریبا در تمامی روزها سهم بسزایی در خرید بازیگران خرد داشتند. قندو شکر،سیمان و بانک ها در رده های بعدی بیشترین خرید این بازیگران قرار داشت.

در آن سمت حقوقی ها عمده حمایت خود را در نمادهای بزرگ بازار داشتند. فلزات اساسی، کانه های فلزی و محصولات شیمیایی صنایعی بودند که زیر چتر حمایت بزرگان بازار قرار داشتند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا