بین الملل

جزئیات سقوط صادرات و واردات چین که بازارهای جهان را لرزاند

واردات و صادرات چین در ماه فوریه خیلی بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت سقوط کرد و علی‌رغم اقدامات گسترده حمایتی دولت، به گمانه‌زنی‌هایی در مورد رکورد تجاری دامن زد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، واردات و صادرات چین در ماه فوریه خیلی بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت سقوط کرد و علی‌رغم اقدامات گسترده حمایتی دولت، به گمانه‌زنی‌هایی در مورد رکورد تجاری دامن زد.

صادرات چین با بیشترین افت خود در ۳ سال اخیر روبرو شد و ۲۰.۷ درصد از لحاظ سالانه سقوط کرد. این درحالی بود که تحلیل‌گران و اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کرده بودند که پس از رشد غیرمنتظره ۹.۱ درصدی در ماه ژانویه، در ماه فوریه، صادرات چین ۴.۸ درصد افت کند.

واردات چین برای سومین ماه متوالی افت کرد و این ماه ۵.۲ درصد پایین آمد، که بسیار بدتر از افت پیش‌بینی شده ۱.۴ درصدی تحلیل‌گران بود. افت واردات نسبت به افت ۱.۵ درصدی ماه ژانویه شتاب بیشتری گرفته است.

به این ترتیب مازاد تجاری چین با جهان که پیش‌بینی می‌شد این ماه ۲۶.۳۸ میلیارد دلار شود، خیلی کمتر و ۴.۱۲ میلیارد دلار شد.

واردات زغال‌سنگ چین در ماه فوریه، با نامشخص بودن سیاست‌های چین در مورد ممنوعیت واردات از خارج (به‌ویژه استرالیا) به شدت سقوط کرد و تقریباً نسبت به واردات ماه قبل، نصف شد. طبق داده‌های اداره کل کالای چین، واردات زغال‌سنگ ماه فوریه ۱۷.۶ میلیون تن بود که به شدت نسبت به ماه ژانویه با ۳۳.۵۰ میلیون تن، افت کرده بود.

واردات نفت خام در ماه فوریه، با افزایش خرید پالایشگاه‌های جدید خصوصی، به سومین رکورد بالای خود رسید درحالی‌که واردات گاز طبیعی با کاهش تقاضا در دماهای گرم‌تر سال، افت کرد.

چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، در ماه فوریه ۳۹.۲۳ میلیون تن، معادل ۱۰.۲۳ میلیون بشکه در روز، نفت خام وارد کرد که ۲۱.۶ درصد نسبت به ۸.۴۱ بشکه در روز در ماه فوریه سال قبل، افزایش یافته است. این چهارمین ماه متوالی است که واردات نفت چین بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز است.

کل واردات گاز طبیعی چین، شامل ال‌ان‌جی و گاز از خط‌لوله، ۷.۵۷ میلیون تن شد که از ۹.۸۱ میلیون تن ماه ژانویه کمتر بود، اما نسبت به سال قبل ۹.۲ درصد افزایش یافت.

واردات دانه سویای چین در ماه فوریه به پایین‌ترین میزان ۴ ساله خود رسید. از یک سو با جنگ تجاری خرید دانه سویا از آمریکا کاهش یافته و از سوی دیگر با شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی تقاضا برای خرید دانه سویای برزیلی کاهش یافته است. واردکنندگان چینی با خوشبینی به مذاکرات تجاری منتظر مانده‌اند تا دوباره واردات دانه سویا از آمریکا را از سر بگیرند.

واردات دانه سویای چین با ۴۰ درصد افت از ۷.۳۸ میلیون تن در ماه ژانویه، به ۴.۴۶ میلیون تن در ماه فوریه رسید. واردات سنگ آهن از ۴۲.۶ میلیون تن در ماه ژانویه به ۳۹.۲۳ میلیون تن در ماه فوریه کاهش یافت. واردات مس، که چین بزرگترین واردکننده آن در جهان است، از ۴۷۹۰۰۰ تن در ماه ژانویه به ۳۱۱۰۰۰ تن در ماه فوریه کاهش یافت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا