بورسبورس انرژی

انتشار ۵هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت در بورس انرژی

 

معاون عملیات و بازار گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت توسط بخش خصوصی اقدامی در جهت تامین مالی دولت است و پذیره‎نویسی این اوراق از فردا آغاز می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از پاسارگاد تحلیل، کریمی، گفت: قبل از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت، اوراق های دیگری نیز منتشر شده بود، فقط تفاوت این اوراق با اوراق های قبلی این است که بخش خصوصی بدون داشتن هیچگونه پشتوانه ای همچون بانک ها یا نهاد دولتی اقدام به انتشار کرده است که این موضوع یکی از مزایای متفاوت آن است.

معاون عملیات و بازار گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما افزود: در انتشار این اوراق بخش خصوصی در تامین مالی به کمک دولت آمده تا شاهد جذاب شدن آن باشیم.

کریمی در تشریح خواص این اوراق به نرخ آن اشاره کرد و ادامه داد: نرخ ۱۸درصد سالانه، این اوراق را جذاب کرده است. چراکه نرخ سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار تبدیل شده است که بازارگردان می تواند آن را عملیاتی کند.

معاون عملیات و بازار گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما یکی دیگر از مزایای این اوراق را یکساله بودن آن ذکر و تصریح کرد: به احتمال زیاد در سال آینده نرخ های سود به میزان فعلی می ماند و حتی احتمال کاهش نیز وجود دارد که اگر در سال آینده نرخ سود کاهش یافت خریدار علاوه بر دریافت سود ۱۸درصدی آن از تفاوت قیمتی که اصل اوراق به وجود می آید می تواند سود کسب کند.

وی بازارگردان این صندوق را بازارگردان اکسیر سودا اعلام کرد و گفت: بازارگردان اکسیر سودا بحث نقدشوندگی را نیز در انتشار این اوراق برعهده دارد.

کریمی درباره نحوه ی چگونگی خرید این اوراق اظهار داشت: این اوراق در بورس انرژی قابل معامله است. خریداران می توانند به راحتی با مراجعه به دفاتر کارگزاری های بورس اقدام به خرید کنند و بابت هر واحد سرمایه گذاری آن ۸میلیون و ۵۰۰هزار ریال پرداخت کنند.

این مقام مسوول درباره تاریخ ارایه درخواست تحویل فیزیکی این اوراق افزود: دارنده اوراق ۷روز کاری قبل از سررسید نسبت به ارایه درخواست جهت تحویل فیزیکی یا اعمال اختیار فروش خود تصمیم گیری می کند. گفتنی است در صورت عدم احراز شرایط لازم جهت تحویل کالا (براساس شرایط تحویل درج شده در مشخصات قرارداد) و یا عدم ارایه درخواست جهت تحویل فیزیکی در زمان مشخص شده به اتاق پایاپای، به منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و اعمال اختیار فروش و انجام تسویه نقدی خواهد بود.

وی ادامه داد: حداکثر ۳ماه پس از سر رسید قرار داد دوره تحویل است و مکان تحویل را شرکت ملی نفت ایران تعیین می کند.

لازم به ذکر است؛ از فردا؛ ۱۹اسفند۱۳۹۷ پذیرهنویسی ۵هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت در نماد «سنفت۹۸۱» آغاز میشود. این پذیرهنویسی در بورس انرژی شروع می‌شود و به‌مدت ۴روز ادامه دارد.

نرخ سود این اوراق ۱۸درصد است که از سوی خزانه‌داری کل کشور تضمین شده است. همچنین قابل خرید در تمام کارگزاری‏های دارای مجوز بورس انرژی است.

ناشران آن وزارت امور اقتصاد و دارایی است و ضامن آن سازمان برنامه و بودجه کشور است و در کنار آنها گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما به‌عنوان متعهد به پذیره‌نویسی حضور دارد.

این اوراق با بازارگردانی صندوق بازارگردانی اکسیر سودا و شرکت کارگزاری بانک مسکن عرضه میشود که سود ۱۸درصدی نرخ اسمی سالانه با سررسید ۱۲ماهه دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا