صنعتصنعت، معدن، تجارت

نیاز صنایع کوچک به طرح های دو فوریتی مجلس

مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از نیاز صنایع کوچک به طرح های دو فوریتی مجلس برای رفع چالش ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی یزدانی مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در برنامه «چالش» گفت: صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با مشکلات فراوانی روبرو هستند و دچار رکود شدند که برای رفع این مشکلات می بایست نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی بدهند و فقهای شورای نگهبان می توانند این طرح را ظرف ۱ هفته بررسی کنند و اظهار نظر کنند.

وی افزود: قریب به دو هفته می توان موانع پیش روی این صنعت را برطرف کرد.

همچنین بخوانید

یزدانی با اشاره به مصوبه بانک مرکزی در خصوص ارائه تسهیلات به این بنگاه ها برای خروج از رکود گفت: پس از بررسی مشکلات پیش روی صنایع کوچک، طی مصوبه قانون، بانک مرکزی و ستاد اقتصاد مقاومتی بانک ها ملزم به پرداخت تسهیلات از منابع داخلی بانک ها شدند ولی اکثر بنگاه ها با مراجعه به بانک ها بدلیل تضامین سنگین و بدهی قبلی قادر به دریافت این تسهیلات نیستند.

مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از تفاهم نامه بین وزارت صنعت و وزارت اقتصاد برای تزریق منابع ریالی در تولید خبر داد: صنایع کوچک با دریافت این منابع ریالی قادر خواهند بود تولید خود را رونق بخشند ولی به دلیل کمبود بازار و کیفیت پایین محصولات در مقایسه با موارد مشابه و هزینه های بالای تولید قادر به باز پرداخت تسهیلات نخواهند بود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اخذ تسهیلات توسط بنگاه های کوچک آنها را بدهکارتر می کند.

وی چاره برون رفت صنایع کوچک را از رکود و ورشکستگی استفاده از بازار سرمایه دانست و افزود: اگر نقدینگی از طریق جذب شرکای اقتصادی بخش خصوصی تامین شود ممکن است رونق بیشتری عاید این صنایع شود.

یزدانی عدم دانستن دانش و تحقیق و آموزش در بین صنایع کوچک را از دیگر معضلات این بخش یاد کرد و گفت: طی بازدیدی که از ۵۳۰ ناحیه صنعتی به عمل آورده شده مشخص گردید که واحدهای کوچک صنعتی که میانگین تعداد آنها کمتر از ۱۰ نفر پرسنل دارند و عموما بصورت خانوادگی اداره می شوند از آموزش و تحقیق بسیار پایین برخوردار هستند که تاثیر مهمی بر استاندارد و کیفیت محصولات می گذارد.

وی افزود: البته این مسئله شامل حال تمامی صنایع کوچک نیست و برخی از این تولیدکنندگان محصولات خود را به اروپا صادر می کنند.

وی رقابت و شرایط بین بنگاه های کوچک را در اقصی نقاط کشور یکسان ندانست و افزود: بنگاه های تولیدی با توجه به نقاط جغرافیایی از شرایط یکسانی برخودار نیستند و برخی از بنگاه ها توانایی رقابت را با هم ندارند. بعنوان مثال شهرک های صنعتی اطراف تهران از رونق بیشتری نسبت به شهرک های صنعتی ایلام برخوردار هستند و این در حالی است که برخی بنگاه ها به دلیل هزینه های بالای تولید و مالیات بالا قادر به پرداخت تسهیلات نیستند و به ورشکستگی و تعطیلی دچار می شوند.

وی در پایان تخفیف های مالیاتی را یکی از راه های رهایی و نجات صنایع کوچک دانست و گفت: اگر در قوانین تغییراتی در خصوص نرخ بیمه و مالیات بوجود آید قدر مسلم این صنایع به خصوص در نقاط محروم می توانند شرایط بهتری داشته باشند و از رکود و ورشکستگی نجات پیدا کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا