صنعت، معدن، تجارتصوت

دستاوردهای مثبت سفر روحانی به عراق

 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: سفر حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهور به عراق دستاوردهای خیلی خوبی برای کشور داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید حمید حسینی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به برخی از دستاورد های مهم این سفرافزود: ایجاد شهرک صنعتی مرزی، واردات و صادرات از سرزمین عراق و بهره گیری شرکت های بین المللی ایرانی برای بازرسی و کنترل کالاهای صادراتی ایران به عراق از جمله این موارد است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه با اعلام اینکه عراق یک بازار بسیار خوبی برای ایران به خصوص واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود، اظهارداشت: ایرانی ها جدا از تجارت می توانند کارهای صنعتی مختلفی در عراق انجام دهند و بخشی از ظرفیت های مازاد صنعتی مملکت را در عراق بکار گیرند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: عراقی ها به شدت از فعالیت های صنعتی استقبال و انتظار دارند ایرانی ها فقط در بازارعراق تجارت نکنند.

وی همچنین با بیان اینکه ۳۲ درصد عراقی ها با مشکل بیکاری مواجه هستند، افزود: انتظار مردم عراق اینکه پس از پایان جنگ در کشور اشتغال ایجاد شود.

حسینی اظهارداشت: طرف ایرانی علاقه مند به سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در عراق بود ولی زیرساخت های این کشور از قبیل نبود برق، گاز، نیروی انسانی متخصص و غیره اجازه نمی داد حرکت جدی در عراق صورت گیرد.

وی گفت: مذاکره بر سر احداث شش شهرک صنعتی در نقطه صفر مرزی از سال های گذشته بین مقامات دو کشور در جریان بود که ورود مواد اولیه، کارگر و تجهیزات از دو کشور آزاد و همینطورخروج کالا نیز برای دو کشور از تعرفه گمرکی معاف باشد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: این به نفع ایران بود چون توان صنعتی کشور بیش از عراق است و از طرفی با تحقق پذیری مقوله مزبور ضمن بکارگیری بخش قابل توجهی از ظرفیت های مازاد صنعتی، نیروی انسانی و مواد اولیه کشور در این شهرک ها بازار عراق بدون تعرفه در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: شب گذشته در جریان مذاکرات بین مقامات ایرانی و عراقی ایجاد سه شهرک صنعتی مرزی مورد توافق قرار گرفته که این خودیک گام بسیار بزرگی است.

حسینی اظهارداشت: موضوع دیگر این بود که بازرگانان و تجار ایرانی با توجه با اعمال تحریم ها و محدودیت های بین المللی بتوانند از سرزمین عراق برای واردات و صادرات استفاده کنند.

وی گفت: عراق چون قانون ترانزیت ندارد و همینطورعضو کنوانسیون کانه تیر نیست در عمل استفاده از این امکان برای بازرگانان و تجار فراهم نبودکه خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به عراق توافق های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: این اقدام هم برای صادرکنندگان و هم برای وارد کنندگان می تواند بسیار موثر باشد.

وی در ادامه اظهارداشت: طبق اظهارات مسئولان اداره استاندارد عراق این کشور در گذشته فقط سه گمرک با ایران، ترکیه و ام القصر داشته است.

حسینی گفت: اداره استاندارد عراق با توجه به بازشدن ۱۲ تا ۱۳ معبر جدید در مرزی های ایران اعلام کرد توان استقرار واحدهای استاندارد به لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و غیره را ندارد به همین جهت از شرکت های بین المللی برای بازرسی و کنترل کیفیت کالاهای ایرانی استفاده می کرد.

وی افزود: صادرکننده کالاهای صنعتی و خاص برای ارسال کالا به عراق مجبور بود از شرکت های بین المللی مستقر در ایران گواهی دریافت کند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: صدور تائیدیه کیفی کالا هااز سوی شرکت های بین المللی از جمله اسناد مورد درخواست گمرک عراق از صادرکنندگان ایرانی بود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهارداشت: پس از ترک این شرکت ها از ایران واحدهای صنعتی کالاهای خود را جهت کنترل و بازرسی به اداره استاندارد شهرهای عراق از جمله بصره، بغداد و کوت ارسال و پس از تائید کالا به این کشور صادر می شد که متاسفانه پروسه مزبور بین ۱۵ تا ۲۰ روز طول می کشید.

وی گفت: توافقی در سفرهای قبلی مبنی بر پذیرش شرکت های بین المللی ایرانی از طرف عراق برای کنترل و بازرسی کالاهای صادراتی بوسیله دو اداره استاندارد انجام ولی از سوی وزارت برنامه ریزی عراق ابلاغ نشده بود.

حسینی افزود: این شرکت ها در همه کشورهای دنیا دفتر دارند و کار بازرسی را انجام می دهند.

وی در ادامه یادآورشد: خوشبختانه در این سفر با توجه به مذاکرات صورت گرفته توافق مورد نظر نیز بزودی ابلاغ خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا