بانک و بیمهطلا و ارز

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه؟

سرمایه‌گذاران می‌دانند که بهتر است بخشی از سبد سرمایه‌شان را به خرید طلا اختصاص ‌دهند. البته در زمان کم‌رونق‌ شدن بازارهای موازی مثل مسکن و یا کاهش سود بانکی، طلا بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، زمانی که شرایط بانک‌ها نامطلوب است و وضعیت اقتصادی بحران‌زده است طلا یکی از سرمایه گذاری های امن محسوب می‌شود و حتی زمان‌هایی که بازار معاملات مسکن کمی از رونق می افتد و مردم از خرید و فروش اوراق قرضه می‌ترسند باز هم بهترین پیشنهاد همان سرمایه گذاری روی طلا است.

برای مزایای سرمایه گذاری با خرید طلا می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت نقدشوندگی بالا
  • قابلیت خرید به میزان سرمایه شما
  • عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید طلا
  • ریسک خرید و فروش پایین

البته طلا به عنوان زینت نیز موردتوجه است ولی با‌ دید سرمایه ‌گذاری کارمزدِ هزینه ساخت دارد. بنابراین برخی افراد، علاقه‌مند به خرید سکه، طلای دست‌دوم، شمش طلا و طلای آب شده هستند. با این کار هزینه اجرت ساخت را نمی‌دهند و طلای خریداری شده آن‌ها حکم سرمایه را دارد.

اگر برای سرمایه گذاری طلای آب شده، شمش طلا و یا طلای دست دوم را انتخاب کرده اید حتماً از راهنمایی و مشاوره یک متخصص بهره ببرید. اما اگر قصد سرمایه گذاری با خرید طلای زینتی دارید به این نکات توجه کنید:

  1. طلای دست دوم بخرید تا در هنگام فروش کمتر ضرر کنید
  2. از آن دسته طلاهایی بخرید که در آن‌ها از سنگ‌های زینتی استفاده نشده باشد
  3. طلایی را انتخاب کنید که هزینه ساخت آن کم‌تر تمام شده باشد

برای سرمایه‌ گذاری ، سکه بهتر از طلای زینتی است.

برای سرمایه گذاری ، در این صنف بیشتر افراد حرفه‌ای خرید و فروش سکه را پیشنهاد می‌دهند تا طلای زینتی. زیرا هنگام فروش سکه هزینه ساخت آن کم نمی‌شود و به عنوان سرمایه گذار سود بیشتری خواهید کرد.

به این نکته مهم نیز توجه کنید که اگر شرایط اقتصادی کشوری سالم باشد قیمت سکه با قیمت جهانی آن برابری می‌کند، بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری روی سکه هستید زمانی آن را بخرید که شرایط اقتصادی  از یک ثبات نسبی برخوردار باشد.

اما به طور کلی، اگرچه بازار طلا و سکه به شکل سنتی بازار مطمئنی بوده است اما در چند سال اخیر به واسطه التهابات موجود در بازار ارز و ورود سفته‌بازان به بازار طلا و سکه، سرمایه گذاری در این حوزه با ناامنی‌هایی مواجه شده است. این دو بازار نیز مانند بازار ارز، این روزها شرایط خاصی دارد و مهم‌ترین اتفاق برای این بازار، تغییر غیرعادی عوامل تأثیرگذار بر نوسانات بازار طلا و سکه است. یکی از این عوامل وابستگی قیمت طلا و سکه به قیمت دلار در ایران است؛ در شرایط عادی قیمت جهانی طلا تعیین‌کننده نوسانات طلا و سکه بود، اما این روزها نوسانات نرخ دلار است که بر قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل می‌توان گفت سرمایه گذاری در طلا و سکه یک سرمایه گذاری پر ریسک است.

همچنین این موضوع را در نظر بگیرید علاوه بر اینکه در شرایط فعلی سرمایه گذاری با خرید طلا و سکه ریسک زیادی را برای سرمایه‌گذاران در پی دارد، آسیب‌هایی را نیز بر تنه اقتصاد کشور وارد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها اختلال در زیرساخت‌های اقتصادی کشور است، زیرا سرمایه‌های نقدی به جای چرخش چرخ کارخانه ها و تولیدات، در منازل دپو می‌شوند.

یک سرمایه گذاری مطمئن با حمایت از اقتصاد کشور

در کشورهای پیشرفته، مطابق با نیاز افراد به روش‌های جدید برای سرمایه گذاری می‌توان ردپای سرمایه گذاری‌هایی را یافت که در ارتباطی تنگاتنگ با تکنولوژی شکل گرفته‌اند. یکی از این روش‌ها سرمایه گذاری فرد‌به‌فرد یا (Peer To Peer Lending) است که سایت لِندیگ کلاب (Lending Club) و پراسپر (Prosper) مصداق‌هایی از این روش سرمایه گذاری در دنیا هستند.

در کشور ما متأسفانه بسیاری از این روش‌ها مقهور مانده‌اند که شناخت و پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به رشد اقتصادی داشته باشد. برای مثال، «ایران رنتر» به عنوان اولین پلتفرم فروش اقساطی به شکلی کاملاً خلاقانه با به کارگیری مفهوم سرمایه گذاری فرد‌به‌فرد و تطابق آن با سختارهای قانونی و شرعی کشور توانسته است علاوه بر ایجاد شرایطی ایده‌آل برای سرمایه گذاری به کاهش رکود اقتصادی، افزایش قدرت خرید، افزایش فروش برندهای ایرانی و افزایش عدالت اجتماعی کمک کند.

در این پلتفرم شما با تأمین سرمایه برای خرید وسایلی که متقاضیان خرید اقساطی در سایت ثبت سفارش کرده‌اند، سرمایه گذاری می‌کنید. از آنجاییکه فروش اقساطی یکی از انواع عقود اسلامی است و سرمایه گذاری شما بر بستر کالا صورت می‌گیرد این روش کاملاً شرعی و قانونی است.

در ایران رنتر اعتبارسنجی افراد برای خرید اقساطی کاملاً هوشمند بوده و براساس الگوریتم‌های پیش‌بینی و روش‌های رتبه‌بندی اعتبار (Credit Scoring) صورت می‌گیرد. این موارد و همچنین ضمانت ایران رنتر در مورد پرداخت ماهانه اقساط به شما ریسک سرمایه گذاری را کاملاً مدیریت می‌کند.

در شرایط اقتصادی فعلی که حتی کارشناسان مالی نیز درمورد روش‌های سنتی سرمایه گذاری مطمئن نیستند، اگر به دنبال حفظ ارزش پول خود هستید علاوه بر سرمایه گذاری در روش‌هایی که ریسک پایین و بازدهی قابل قبول دارند فراموش نکنید انتخاب روش سرمایه گذاری شما می‌تواند تیشه به ریشه اقتصاد بزند یا دست یاری به سوی آن دراز کند.

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا