صنعت، معدن، تجارتصوتطلا و ارز

اختصاص ارز به فعالان اقتصادی با قیمت واحد

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ارز به قیمت واحد باید در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهمن عشقی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نگرانی در حال حاضر نزد فعالان اقتصادی وجود دارد که بخش عمده ای از این نگرانی مربوط به فضای اجتماعی کشور بوده که به فعالان اقتصادی درستکارمنتقل شده است.

وی همچنین اظهارداشت: واقعیت اینکه وقتی مزیتی در مبادلات ایجاد می شود کنترل این مزیت به گونه ای که به مصرف کننده نهایی منتقل شود کار بسیار دشوار و در نتیجه رانتی در این میان تولید خواهد شد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: این رانت دوباره با یک افزایش ثروتی بازتولید و توزیع و اسباب فساد بزرگ و همه گیری را در جامعه فراهم می کند.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: عقیده اتاق بازرگانی بر اینکه علیرغم تلاش دولت برای تخصیص ارز ارزان قیمت جهت بخشی از کالاها بازخورد این حرکت گویای این نیست که کالاهای مزبوربه قیمت تمام شده بدست مصرف کننده و مشتری می رسد.

عشقی اظهارداشت: مدت طولانی که اتاق بازرگانی تهران جهت شفافیت مبادلات مکرر تاکید و پافشاری می کند که ارز به قیمت واحد در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بطور حتم این جمله منتقدانی خواهد داشت که بالاخره حمایت از اقشار ضعیف جامعه برای کالاهای خاص چه خواهد شد؟

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران افزود: پاسخ اینکه می شود مکانیزم دیگری را طراحی کردکه تخفیفاتی در صندوق و حین خرید به مشتری داده شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه دولت اجازه دهد کالاها با ارز واحد وارد شود، اظهارداشت: ایجاد این مزیت از سوی دولت بدون شک با نیت خیر برای دفاع از بخش عمده ای از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده اما واقع مطلب اینکه مزیت ایجادی به جیب اقشارجامعه هدف نمی رود بلکه تبدیل به رانت و در اختیار عده ای خاص قرار می گیرد.

عشقی در ادامه یادآورشد: بخش خصوصی واقعی ایران برای پاکیزگی خود و رقابتی تر کردن فضا از دولت خواسته هرچه زودتر ارز را تک نرخی کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا