بورسبورس اوراقبورس کالا

روند روبه رشد صادرات قیر از بورس کالا

بررسی آمارهای معاملاتی از صادرات بیش از ۴۰۰ هزار و ۶۱۰ تن انواع قیر در بهمن ماه سال جاری از بورس کالا و رشد ۱۸.۲ درصدی صادرات این محصول در مقایسه با ماه پیش از آن حکایت دارد؛ بطوریکه این رقم در دی ماه حجم کمتر از ۳۳۹ هزار تن بوده است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایلنا، نگاهی به آمار معاملات قیر صادراتی طی ۹ ماه گذشته در بورس کالای ایران بیانگر استقبال عرضه کنندگان و خریداران و روند صعودی معاملات این محصول است. براین اساس میزان عرضه قیر صادراتی در بهمن ماه امسال با تفاوت قابل ملاحظه ای از دی ماه بیشتر بوده و از حدود ۳۸۷ هزار تن به حدود ۵۵۶ هزار تن افزایش یافته که این امر، تمایل بیشتر تولیدکنندگان برای افزایش عرضه محصول خود در بورس را نشان می دهد.

همچنین بخوانید

همچنین در تازه ترین آمار نیز صادرات قیر در اسفندماه جاری افزایش یافته و تا پایان معاملات ۲۰ اسفند ماه در این تالار نزدیک به ۳۸۳ هزار تن انواع قیر صادراتی در بستر بورس مورد معامله قرار گرفته که این رقم از کل حجم قیر صادر شده طی دی ماه فراتر رفته است تا روند رو به رشد صادرات این محصول در بورس ادامه یابد.

در این زمینه، کارشناسان معتقدند که با توجه به سابقه ۱۱ ساله عرضه قیر در بورس کالا و نبود هیچ مکانیسمی که بتواند شفافیت و نظام مندی، تسویه بدون ریسک وجه و تحویل کالای دارای استاندارد در کنار نظارت بر حُسن انجام معامله را همانند بورس به همراه داشته باشد نیز باعث می شود تا فعالان صنعت قیر کماکان بورس کالا را به عنوان گزینه نخست خود برای معامله انتخاب کنند. همچنین باید مشکلات متعدد انجام معامله در بازار غیر رسمی و خارج از بورس از جمله چالش های تسویه معاملات و تحویل به موقع و دارای استاندارد کالا و امکان ریسک بروز تقلب را به موارد ذکر شده اضافه کرد.

افزون بر این، شرایط پر التهاب و فعالیت های قوی زیر زمینی و زیر پله ای در این بازار باعث شده تا بسیاری از فعالان بازارهای کالایی، بازار قیر را از پیچیده ترین معاملات کالایی عنوان کنند که با ورود این محصول به تالار شیشه ای بورس کالا، شفافیت بر روند مبادلات آن حاکم شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا