صنعت، معدن، تجارت

شفاف سازی آماری با اجرا شدن قوانین جدید گامی مثبت در حوزه صادرات پوشاک و نساجی

مجید نامی قوانین جدید را گامی در جهت شفاف سازی آماری در حوزه صادرات پوشاک و نساجی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید نامی عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادارت صنایع نساجی و پوشاک ایران در برنامه «نود و هشتی ها» گفت: در سالهای گذشته به دلیل ثابت بودن نرخ پایه صادرات، آمار صادرات بصورت غیر واقعی اعلام می شد.

وی افزود: پس از وضع قانون جدید و الزامات برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، نرخ های پایه صادرات اصلاح شد و موجب شفافیت آمار گردید و از آنجا که آمار امسال و آمار سال ها گذشته قابل استناد نیست نمی توان گفت که ما نرخ رشد صادرات داشته ایم.

همچنین بخوانید

مجید نامی عمده بازارهای پوشاک ایرانی را کشورهای همسایه دانست و افزود: به دلیل شرایط تحریم ما بسیاری از بازارهای اروپایی را از دست داده ایم و عمده صادرات مابه کشور های عراق، افغانستان و کشور های آسیای میانه است.

وی در خصوص بازار پوشاک شب عید افزود: علیرغم مشکلاتی که برای تهیه مواد اولیه بیش آمده بود، خوشبختانه اقلام شب عید تامین شده و هیچ کسری در این حوزه نداریم و امیدواریم با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، شاهد رونق باشیم تا تولیدکنندگان نیز متضرر نشوند.

وی تامین نقدینگی توسط تولیدکنندگان را از مشکلات این بخش در سال جاری دانست و افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات این بازار و افزایش نرخ مواد اولیه، تولیدکنندگان بالاجبار می بایست اقلام مورد نیاز خود را بصورت نقدی خریداری و گاهی پیش خرید نمایند و این در حالی است که در سنوات قبل قیمت مواد اولیه را بصورت اقساطی پرداخت می کردند.

وی در پایان گفت: قیمت گذاری در بخش پوشاک معمولا توسط اتحادیه ها انجام نمی شود و رقابت بین برند های داخلی و خارجی تعیین کننده قیمت پوشاک است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا