انرژی

هشدار نفتی اوپک به سرمایه‌گذاران وال‌استریت

اوپک در پیامی واضح به سرمایه‌داران و بانک‌های وال‌استریت اعلام کرد که در صورت تصویب قانونی که دست آمریکا را برای شکایت از اوپک باز بگذارد، نفت شیل اولین قربانی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دوشنبه سهیل المزروعی وزیر نفت امارات و دبیر سابق اوپک در جلسه‌ای خصوصی با سرمایه‌داران وال‌استریت اعلام کرد که در صورتی‌که لایحه نوپک «NOPEC» به تصویب برسد و قانونی شود، سازمان نفتی اوپک از فعالیت دست خواهد برداشت و در نتیجه تمامی کشورهای عضو تولید خود را با بیشترین ظرفیت ادامه خواهند داد که منجر به سقوط بهای نفت خواهد شد. این جلسه در حاشیه کنفرانس IHS Markit’s CERAWeek رخ داد که در آن برخی از مقامات رسمی اوپک و تعدادی از نهادهای اقتصادی وال‌استریت شرکت داشتند.
در حالی که قیمت پایین طلای سیاه مطلوب مصرف‌کنندگان است و رئیس جمهور آمریکا بارها از اوپک تقاضا کاهش قیمت کرده است، این هشدار (تولید تمامی کشورها با بیشترین ظرفیت) راهکار اوپک برای قانع کردن تولیدکنندگان نفت شیل و حامیان مالی آنها را برای رد لایحه نوپک نشان می‌دهد. پیش از این موسسه نفت آمریکا مخالفت خود را با این موضوع مطرح کرده بود، اما اوپک این‌بار به سراغ بخش اقتصادی جریان رفته است که نقش مهمی در تصمیم‌گیری نهایی ایفا می‌کند. با این حال مقامات اوپک این سناریو تهدید را در مجامع عمومی مطرح نکردند و در بیان خواسته‌های خود با دقت عمل کردند.
لایحه نوپک طرحی است که در ۲۰ سال گذشته دائما در کنگره آمریکا مطرح شده و هیچ‌گاه تصویب نشده است. بر اساس این لایحه دولت آمریکا می‌تواند از کارتل نفتی اوپک به دلیل تنظیم قیمت‌ها شکایت کرده و دامنه قدرت اوپک را محدود کند.
بسیاری از شرکت‌های نفتی به مبارزه علیه لایحه نوپک آمریکا ملحق شده‌اند. مدیر عامل شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد که ترامپ بیش از این در بازار نفت دخالت نکند. وی همچنین اشاره کرد که در صورت قانونی‌شدن طرح نوپک موجی از دعاوی حقوقی در سطح جهان به جریان خواهد افتاد که تبعات اجتناب‌ناپذیری برای بازار نفت و انرژی خواهد داشت.
اگر نظارت اوپک بر سطح تولید کشورهای صادرکننده وجود نداشته باشد، تمامی کشورها به اراده خود اقدام به افزایش تولید کرده و بازار نفت را آشفته می‌کنند. به نظر می‌رسد وجود اوپک فراز و نشیب ‌های نفت را در طول سالیان تلطیف کرده و به رشد صنعت شیل کمک فراوانی کرده است.
اوپک پیش از این نیز در سه مرحله به تاریخ ۸۶-۱۹۸۵، ۹۹-۱۹۹۸ و ۱۵-۲۰۱۴ از ظرفیت خود برای کاهش قیمت نفت استفاده کرده است. عربستان سعودی که در حال حاضر تنها ۱۰ میلیون بشکه تولید می‌کند می‌تواند نرخ تولید نفت خود را تا ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز ارتقا دهد.
در حالی که سرمایه‌داران وال‌استریت در قبال لایحه نوپک سکوت اختیار کرده‌اند، بخش نفتی آمریکا به شدت با آن مخالفت کرده است. سال قبل رئیس موسسه نفت آمریکا آقای مایک سامرز در نامه‌ای به کنگره به نمایندگان اعلام کرد در حالی که وجود کارتل برای کالاهای پایه از اساس به نفع مصرف کننده نیست، اما قانون‌سازی لایحه مذکور تهدیدهای غیر قابل اجتنابی را متوجه تولید نفت و گاز آمریکا خواهد کرد.
سیاست‌مداران آمریکایی از سال ۲۰۰۰ به بعد تلاش گسترده‌ای برای تصویب این لایحه اعمال داشته‌اند، ولی هر دو رئیس جمهور قبلی ایالات متحده یعنی بوش و اوباما با تهدید استفاده از حق وتو خود مانع محقق شدن این موضوع شدند. ریسک پیش‌روی اوپک این است که ترامپ به هیچ‌وجه از روال قبلی روسای جمهور آمریکا پیروی نمی‌کند.
دولت امریکا هنوز موضع قطعی خود را در قبال این موضوع اتخاذ نکرده است. با اینکه ترامپ سیاست سکوت را در این زمینه پیشه کرده است، ریک پری وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اعلام کرد که نگرانی‌های اوپک در مورد آینده قیمت نفت کاملا بجا و مناسب است.
پیش از رئیس جمهور شدن، ترامپ از طرفداران پر و پا قرص شکایت از اوپک بود. وی در کتاب “وقت آن است که محکم بایستیم: بیایید آمریکا را دوباره به کشور شماره یک تبدیل کنیم” که در سال ۲۰۱۱ چاپ شد می‌گوید که آمریکا می‌تواند از اوپک به دلیل تخلف از قوانین ضداعتماد شکایت کند.

منبع
دنیای بورس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا