انرژی

قاچاق روزانه ۷.۵ میلیون لیتر سوخت از مرزهای سیستان و بلوچستان

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: نیاز سیستان و بلوچستان به نفت روزانه سه میلیون و ۶۰۰ لیتر است که بر اساس برآوردهای انجام شده روزانه حدود هفت و نیم تا هشت میلیون لیتر سوخت از مرزهای استان قاچاق می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجید محبی در جمع خبرنگاران افزود: برای مقابله با قاچاق سوخت افزون بر ۳۵ مرکز دپوی سوخت در زاهدان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در ادامه اظهار کرد: برای جلوگیری از تخلفات تعاونی های مرزنشین در زمینه قاچاق سوخت با لایحه جدید، سوخت این قشر از طریق مزایده به فروش می رسد تا عواید آن به طور کامل و در کمترین زمان به حساب ۸۵ هزار خانوارمرزنشین سیستان و بلوچستان واریز شود.

همچنین بخوانید

وی تاکید کرد: افزون بر ۱۶۵ هزار کارت سوخت مهاجر در راستای مبارزه با قاچاق سوخت در ۱۱ ماه امسال در این استان شناسایی و باطل شده است.

محبی تصریح کرد: ۸۵ درصد سوختی که از مرزهای سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود و از دیگر استانهای کشور با استفاده از بارنامه جعلی به این استان وارد می شوند. فرآورده های نفتی از استان های دیگر نظیر اصفهان و تهران وارد این استان می‌شود که در این رابطه چهار پرونده اصلی و مهم در دستگاه قضایی درحال رسیدگی است.

وی ادامه داد: ۱۳ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۲۷۸ لیتر سوخت قاچاق در ۱۱ ماه امسال در سیستان و بلوچستان توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی کشف شده که نسبت به مدت مشابه پارسال با هشت میلیون و ۴۶۳ هزار و ۳۲۱ لیتر حدود ۶۲ درصد افزایش داشته است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان بیان کرد: با راه اندازی سامانه بر روی شبکه حمل و نقل افزون بر ۳۰۰ نفت کش قاچاق توقیف شدند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان افزود: سهمیه سوخت (نفت گاز) مرزنشینان این استان ماهانه ۱۰۵ میلیون لیتر است که به دلیل برخی مشکلات هنوز رقم واقعی تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی برای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: برخی رانندگان ماشین های سنگین برای استفاده از سهمیه سوخت با استفاده نکردن از خودرو تنها از طریق کارت سوخت اقدام به درآمد زایی برای خود می‌کنند به طوریکه تنها در سراوان ۲ هزار و ۷۵۰ ماشین سنگین دپو شده است.

محبی ادامه داد: هم اینک حدود ۸۰ درصد ماشین های سنگین سیستان و بلوچستان برای استفاده کارت سوخت پارک هستند در حالیکه اگر این خودروها به چرخه واقعی وارد شوند می توانند برای توسعه و اشتغال منطقه سودمند باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۳ هزار ماشین سنگین در سیستان و بلوچستان ثبت سامانه شده اند گفت: ضروریست علاوه بر همت مسئولان برای رفع مشکلات در حوزه قاچاق سوخت، مردم نیز برای توسعه و رونق استان از ظرفیت های موجود استفاده کنند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان مبارزه با قاچاق سوخت و دام را از اولویت های این نهاد برشمرد و گفت: ۲هزار و ۷۲۵ راس دام قاچاق در ۱۱ ماه نخست امسال در استان کشف شده است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا