بانک و بیمهطلا و ارز

سوبسید ۱۰۰ درصدی دولت یازدهم به ارز

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت روحانی در دوره چهار ساله نخست خود ۱۰۰ درصد به ارز سوبسید داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اسحاق سعیدیان در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین تاکید رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم افزود: دولت تدبیر و امید ارز را با قیمت سه هزار و ۷۰۰ تومان از دولت احمدی نژاد تحویل گرفت و تا پایان دوره چهار ساله نخست خود به هر دلیلی اجازه نداد ارز با توجه به تورم موجود در جامعه قیمت واقعی خود را پیدا کند.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه ارز در طول این مدت همگام با تورم رشد پیدا نکرد و ثابت ماند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ارز ارزان به نفع واردکنندگان تمام شد یعنی واردکننده با ارز ارزان توانست هرکالایی را از خارج وارد و بازار های داخلی را از انواع و اقسام اجناس خارجی اشباع کند.

وی در ادامه افزود: واردات کالا با ارز سه هزار و ۷۰۰ تومانی عرصه را بر تولید و تولید کنندگان داخلی تنگ و آنان را به حاشیه برد.

سعیدیان بیان داشت: واردات بی رویه و بدون حساب و کتاب بدنه تولید کشور با لطمات شدیدی مواجه و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل و خیل عظیمی از کارگران بیکار شدند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: بخش عمده ای از تلاطم فعلی بازار به ثبات ارزی دوره چهار ساله نخست دولت روحانی مربوط می شود.

یک کارشناس دیگر اقتصادی نیز در این برنامه گفت: تاکید مقام معظم رهبری همواره مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و واردات گسترده در کشور بوده است.

احمد جانجان ضمن اشاره به اینکه خام فروشی در دنیا محکوم به شکست است، افزود: این پدیده امروز هیچ جایگاهی در اقتصادهای دنیا ندارد چرا که گذر اشتغال افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل مواد خام به محصول نهایی می گذرد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از منابع کشور در حوزه های مختلف به خصوص نفت، معادن و غیره بصورت خام روی ریل صادرات قرار می گیرد که باید با سازو کارهای مشخص جلوی این روند را سد کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا