بانک و بیمهبیمه

بیمه سلامت براساس توانایی مالی، افراد را پوشش می‌دهد؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، بیمه سلامت باید بر اساس آزمون «وسع» (بررسی استطاعت مالی) افراد را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، حیدرعلی عابدی درباره آزمون وسع برای پوشش بیمه ای توضیح داد: منظور از آزمون وسع این است که اگر فرد توانمندی دارد باید خودش حق بیمه را پرداخت کند و اگر این توانایی را ندارد، باید سازمانی مانند کمیته امداد، بهزیستی یا نهادهای دیگر پرداخت حق بیمه فرد را برعهده بگیرند. حالا اگر هیچ سازمان یا نهادی وجود نداشته باشد، دولت باید از طریق سازمان برنامه و بودجه، بودجه ای را مشخص و برای این دسته از افراد به سازمان بیمه سلامت پرداخت کند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در این صورت، بررسی آزمون وسع مطرح می شود که می توان در این رابطه به آیین نامه ارزیابی وسع افراد مراجعه کرد.
این نماینده مجلس درباره تاثیر آزمون وسع برای هدفمند کردن بیمه همگانی سلامت اظهار داشت: فردی که ماهانه ۴۵ هزار تومان یارانه می گیرد، شاید بتواند ماهی ۲۰ هزار تومان آن را حق بیمه بپردازد. به هر حال فرد یا یارانه معمولی یا یارانه سلامت را باید بگیرد. از طرفی باید منابع بیمه سلامت درست درنظرگرفته شود، زیرا در غیر این صورت ارزش بیمه سلامت از دست می رود.
سید مرتضی ادیانی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در همین رابطه گفته بود: به وسیله قانون ارزیابی وسع می توان تشخیص داد که فرد در کدام دهک درآمدی بوده و بر این اساس فرد باید حق بیمه پرداخت کند. ولی به دلیل عدم تصویب آیین نامه اجرای ارزیابی وسع، این قانون تاکنون اجرا نشده است.
طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در مورد ارزیابی وسع گفته بود: باید به سمت ارزیابی وسع برویم و این ارزیابی در حقیقت حمایت از محرومان واقعی است.
پنجم اسفندماه امسال بود که موهبتی از تقدیم آیین نامه ارزیابی وسع به دولت خبر داد و افزود: به موجب این آیین نامه و اگر تصویب شود، همه کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، تحت ‌پوشش این آیین نامه قرار می‌گیرند و مردم ۶ ماه فرصت دارند که خودشان را به صورت اجباری بیمه کنند.‌

 

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا