امور زیربناییبانکراه و ساختمان

بانک مرکزی ،دستورافزایش وام ساخت مسکن را کی ابلاغ می کند؟

در حالی که شورای پول و اعتبار افزایش تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن را ۱۰ روز پیش به تصویب رساند، خبرها حاکی از این است که بانک مرکزی هنوز این مصوبه را ابلاغ نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شورای پول و اعتبار در ۱۴ اسفند ماه سال جاری افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن را تصویب کرد و بر اساس آن مقرر کرد که قابلیت انتقال سهم‌الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران این واحدها در کلیه بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها برای شهر تهران به صورت انفرادی معادل ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

نکته مثبت این مصوبه حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع است که امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحدهای ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکان پذیر شود.

همچنین بخوانید

هر چند این مصوبه با زیاد شدن فاصله میان عرضه و تقاضا و کسری تولید مسکن شاید تا حدودی دیر بود، اما مفید بودن آن به شرط تقسیط بلند مدت و انتقال وام ساخت به نام خریدار است.

اکثر کارشناسان بر این باور هستند که میزان سقف در نظر گرفته شده (تهران ۱۰۰ میلیون تومان) برای تسهیلات ساخت چندان بالا نیست که بتواند قدرت خرید متقاضیان کم درآمد را افزایش دهد.

 

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا