خودروراه و ساختمان

بازار مسکن و خودرو در اولین ماه سال چه شرایطی را تجربه می‌کنند؟

حالا در آخرین روزهای بی تکرار سال ۱۳۹۷، وقتی شمارش معکوس برای آخرین پنجشنبه، آخرین جمعه و … آغاز شده است ترکیب بازارهای مهم ایران با تغییر شرایط روبرو شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تب تند بازار مسکن در سال ۱۳۹۷، حالا چند روزی است به عرق نشسته است، نه خریدی در کار است و نه فروشی. به نظر می رسد مشاوران املاک تعطیلات روزدهنگام خود را آغاز کرده اند تا به پیشواز خواب بهاری بازار بروند.

 قیمت مسکن در سال جاری افزایشی نزدیک به صد در صد را تجربه کرد. هر چند رکود بازاربه معنای کشیده شدن ترمز افزایش قیمت ها نیست اما این روزها بازار مسکن از خریداران و فروشندگان خالی شده است. این سرمایه‌ای‌ترین بازار ایرانی حالا شمارش معکوس برای افزایش سقف تسهیلات را آغاز کرده است، مصوبه‌ای که در خصوص افزایش ۲۰ میلیون تومانی سقف تسهیلات به تایید شورای پول و اعتبار رسیده است اما هنوز ابلاغ نشده است.

برخی مشاوران املاک می گویند رکود بازار مسکن از اسفند ماه آغاز می شود و اغلب تا پایان اردیبهشت ماه تداوم می‌یابد. امسال نیز بازار همین وضعیت را تجربه می کند و خرید و فروش در اسفند ماه به کف رسیده است.

برخی معتقدند بازار مسکن توانایی افزایش قیمت جدید را در شرایط کنونی ندارد اما رشد بیست میلیون تومانی تسهیلات به رغم آنکه تاثیر چندانی در قدرت خرید ندارد اما می تواند زمینه را برای رشد قیمت واحدهای کم متراژ فراهم کند.

خرید و فروش خودروهای دست دوم داغ شد

در شرایطی که تحویل خودروهای صفر کیلومتر شتاب گرفته است و خودروسازان در روزهای اخیر بیش از گذشته خودروهای ثبت نامی را تجویل می دهند و البته با فروش فوری، قول ایفای تعهداتشان تا پایان فروردین ماه را می‌دهند، بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم رونق گرفته است. این بازار همواره در اسفند ماه داغ می شد اما امسال تحت تاثیر رشد عجیب قیمت ها، با تاخیر گرم شد و البته هیچ گاه به داغی سال های قبل نیز نرسید.

وضعیت این دو بازار عمده نشان می دهد اقتصاد ایران رکودی سنگینی تر از قبل را تجربه می کند چرا که ریزش ارزش پول ملی، سبب شده است اقتصاد ایران با بحران دست و پنجه نرم کند. خودرو نیز امسال به فراخور افزایشی بین ۱۰۰ و حتی در برخی خودروها دویست درصدی را شاهد بود و همین وضعیت قیمتی خودرو، این کالای مصرفی بادوام را از دسترش خریداران خارج کرد چرا که بخش مهمی از رکود این بازار تحت تاثیر نبود قدرت خرید در میان خریداران ایرانی است. بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقدند تعدیل قیمت ها در بازار خودرو در فروردین ماه با تداوم روند تحویل فوری ادامه می یابد و بی تردید فروردین ماه خوبی برای خریداران واقعی و ماهی سخت برای سرمایه‌گذاران در بازار خودرو است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا