بین المللپرداخت الکترونیک

۵ دلیل برای اثبات آن‌که آمریکا در رقابت پرداخت‌ دیجیتال، قافله را به چین واگذار کرده است

 

چین، در زمینه تجارت الکترونیک، بسیار قوی‌تر از ایالات متحده ظاهر شده است، به‌طوری‌که در آینده‌ی نزدیک، شاهد آن خواهیم بود که مدیران بخش تجارت الکترونیک ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، به مطالعه و تحقیق در مورد این کشور می‌پردازند و درس‌های جدیدی را از آن‌ها یاد می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی ایالات متحده، تجارت الکترونیک ۹/۸ درصد از کل بازار خرده‌فروشی این کشور در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرده است. این در حالی است که بر اساس گزارش منتشر شده توسط گلدمن ساکس (Goldman Sachs’ China E-Commerce Shopping Re-Imagined Report) تجارت الکترونیک چین در سال ۲۰۱۶، ۱۶ درصد از بازار خرده‌فروشی این کشور را تصاحب کرده بود و به نظر نمی‌رسد که آمریکا در آینده نزدیک قادر به رسیدن به نرخ رشد تجارت الکترونیک چین باشد.

همچنین بخوانید

 

رقابت چین و آمریکا در پرداخت دیجیتال

فروشگاه اینترنتی علی‌بابا موفق شد در طول یک تعطیلات غیر رسمی چینی، که به جشن گرفتن مجردان اختصاص دارد، رکورد فروش آنلاین ۲۱۳/۵ میلیارد یوآن (۳۰/۸ میلیارد دلار) را ثبت کند، در حالی که بر اساس گزارش آدوب (Adobe)، آمریکایی‌ها در حراج‌های جمعه سیاه و دوشنبه مجازی سال ۲۰۱۷، در تمام فروشگاه‌های اینترنتی‌شان فقط ۱۱/۶۲ میلیارد دلار هزینه کردند.

لازم به ذکر است که جمعه سیاه (Black Friday) و دوشنبه مجازی (Cyber Monday) هر دو حراج‌هایی هستند که هر سال در روزهای جمعه و دوشنبه بعد از روز شکرگزاری برگزار می‌شوند، با این تفاوت که دوشنبه مجازی برای کالاهای اینترنتی برگزار می‌شود.

همچنین در زمینه پرداخت از طریق تلفن همراه، سرویس پرداخت علی‌پی (Alipay) بیش از یک میلیارد کاربر دارد که ۷۰۰ میلیون نفر از آن‌ها چینی هستند. بعلاوه، بیش از ۴۰ میلیون فروشنده و فروشگاه کوچک نیز از این سرویس پشتیبانی می‌کنند.

پیام‌رسان چینی وی‌چت (WeChat) نیز بالغ بر یک میلیارد کاربر فعال دارد و به گزارش فوربس (Forbes)، ۸۰ درصد آن‌ها از سرویس پرداخت وی‌چت پی استفاده می‌کنند. در مقابل، سرویس پرداخت آمریکایی پی‌پال (PayPal) در پایان سال ۲۰۱۸ فقط ۲۶۷ میلیون حساب فعال در سراسر جهان داشته است.

دیجیتالی شدن خرده فروشی‌ها

انتظار می‌رود که سهم تجارت الکترونیک از بازار خرده‌فروشی چین تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰ درصد رشد کند و ۲۵ درصد کل بازار را تصاحب کند. طبق پیش‌بینی گلدمن ساکس، عواملی مانند تمایل روزافزون مردم به خرید آنلاین، کاهش زمان ارسال و تحویل کالا و پوشش هرچه بیشتر کالاها و خدمات مختلف، باعث چنین رشدی می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶، چین حدود ۴۶۷ میلیون خریدار اینترنتی داشت که یک‌سوم آن‌ها از نسل هزاره بودند. گزارش گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ میلیون مشتری جدید به آن‌ها افزوده خواهد شد که ۷۰ درصد این مشتریان جدید از شهرهای کوچک و سطح پایین خواهند بود.

فروشگاه علی‌بابا تعداد شهرهای تحت پوشش سرویس تحویل خود را با ساخت انبارهای جدید گسترش داده است. بعلاوه، دولت چین نیز هدف‌گذاری کرده است تا پوشش شبکه تحویل سریع‌السیر خود برای بازارهای محلی را تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۹۰ درصد برساند. همه این پیشرفت‌ها در سیستم تحویل کالا باعث می‌شود تا سفارش آنلاین محصولات برای مشتریان راحت‌تر و جذاب‌تر شود.

تجارت الکترونیک و موبایلتجارت الکترونیک و موبایل

با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق (۷۵ درصد) خریداران اینترنتی چینی کسانی هستند که در عصر دیجیتال بزرگ شده‌اند، تلفن همراه وسیله محبوب آن‌ها برای خرید اینترنتی می‌باشد. بیش از نیمی (۵۲ درصد) از مشتریان اینترنتی چینی، بطور هفتگی از تلفن همراه‌شان برای خرید استفاده می‌کنند، که این میزان برای کل خریداران اینترنتی در سطح جهان فقط ۱۴ درصد است.

جالب این‌جاست که بیش از یک‌سوم (۳۸ درصد) از کاربران جهانی تا به حال از تلفن همراه برای خرید آنلاین استفاده نکرده‌اند، اما فقط ۷ درصد از کاربران چینی وضعیت مشابهی دارند.

طبق گزارشی که شرکت بین‌المللی نیوزو (Newzoo) که در زمینه تحقیق و آنالیز بازی و ورزش‌های الکترونیکی (e-sports) فعالیت دارد، از بازار موبایل در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، چین بیش از ۷۸۲ میلیون کاربر گوشی هوشمند دارد که حدود ۵۵ درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شود.

در مقایسه با چین، هند با ۳۷۵ میلیون کاربر، نفوذ ۲۷/۷ درصدی گوشی هوشمند، و آمریکا با ۲۵۱ میلیون کاربر، نفوذ ۷۷ درصدی گوشی هوشمند در میان مردم را تجربه می‌کنند. اما بیشترین نرخ نفوذ تلفن هوشمند را بریتانیا با ۸۲/۲ درصد، و پس از آن، هلند با ۷۹/۳ درصد دارا هستند.

کیف پول الکترونیکیکیف پول الکترونیکی

کیف‌های پول الکترونیکی روش پرداخت غالب و عمده تجارت الکترونیک در چین هستند که سهم آن‌ها در بازار اینترنتی این کشور بیش از دو برابر کارت‌های پرداخت (مانند کارت بانکی یا کارت اعتباری) است.

بر اساس گزارش گروه  (PPRO)، در سال ۲۰۱۸ سهم کارت‌های پرداخت از تراکنش‌های انجام شده برای خرید اینترنتی در آسیا-اقیانوسیه شامل ۲۳ درصد و سهم کیف‌های پول الکترونیکی مانند علی‌پی، ۴۹ درصد بود. علاوه بر این، در بررسی شبکه‌های پرداخت در این منطقه، مشخص شد که ۹۷ درصد از حجم تراکنش‌ها توسط شبکه‌های پرداخت محلی پوشش داده می‌شود، درحالی که سهم ویزا کارت ۲ درصد و سهم مسترکارت ۱ درصد بوده است.

این مسأله برای تاجران خارجی که قصد فروش محصولات خود به چینی‌ها را دارند بسیار اهمیت دارد، چرا که بر خلاف ویزا کارت و مسترکارت، همه شبکه‌های پرداخت محلی اجازه تجارت برون‌مرزی را نمی‌دهند.

به گفته استیو ویله‌گاس (Steve Villegas) از گروه پی‌پی‌آراو، «فروش و تجارت در چین یا سایر مناطق جهان نیازمند توجه ویژه به جزئیات انواع پرداختی است که تاجران پیشنهاد می‌کنند. روش‌های پرداخت محلی تفاوت عمده‌ای بین کشورهای مختلف دارند. این روش‌ها اغلب بین کشورهای همسایه نیز بسیار متفاوتند. به طور مثال در فیلیپین ۴۲ درصد مشتریان پرداخت‌های آنلاین خود را از طریق انتقال بین بانکی انجام می‌دهند، اما در کره جنوبی این میزان فقط ۱۱ درصد است.

تاجران اینترنتی که مبتنی بر روش‌های پرداخت ایالات متحده فعالیت می‌کنند، برای موفقیت در منطقه هدف خود، باید در ارائه شیوه پرداخت محبوب در آن منطقه بسیار دقت کنند. یعنی برای موفقیت در چین باید سرویس‌های علی‌پی، یونیون‌ پی (Union Pay) و وی‌چت‌ پی را ارائه دهند.»

خرید برون مرزیخرید برون مرزی

تقریباً ۴ نفر از هر ۱۰ خریدار اینترنتی چینی، در سال گذشته کالا یا خدماتی را از کشورهای دیگر بصورت آنلاین خریده‌اند که از بین آن‌ها، بازارهای آمریکا، استرالیا و ژاپن بیشترین محبوبیت را داشته‌اند. در حالی که در هنگ‌کنگ، سنگاپور و استرالیا، به ترتیب ۷۵، ۷۳ و ۶۱ درصد از مشتریان اینترنتی بازار کشورهای خارجی را هدف قرار داده‌اند. در مقابل، ژاپن با تنها ۶ درصد، کمترین میزان را ثبت کرده است.

یکی از عوامل مهمی که بر انتخاب یک فروشنده اینترنتی برون‌مرزی مؤثر است، این است که آیا این فروشنده از یک روش پرداخت محلی (LPM) که مردم آن را ترجیح می‌دهند پشتیبانی می‌کند یا نه. این روش پرداخت برای چینی‌ها احتمالاً یکی کیف پول الکترونیکی مانند علی‌پی است.

ضرورت پشتیبانی از یک روش پرداخت محلی، برای مشتریانی که کارت‌های نقدی یا اعتباری آن‌ها قابل استفاده در خریدهای بین‌المللی نیست، بسیار حیاتی‌تر می‌شود، چون در غیر این صورت نمی‌توانند از انواع خریدهای الکترونیکی بهره ببرند. بعلاوه، اینجا همان جایی است که همکاری با یک شرکت که امکان پرداخت محلی را برای یک فروشنده خارجی مهیا کند، می‌تواند برگ برنده‌ای در جذب مشتری بین‌المللی باشد.

پرداخت موبایلیپرداخت موبایلی

ارائه‌دهندگان شخص ثالث خدمات پرداخت، همراه مانند علی‌پی که متعلق به علی‌بابا است و وی‌چت پی که به کمپانی تنسنت (Tencent) تعلق دارد، در زمینه فعالیت اصلی خود، یعنی تجارت الکترونیک و پرداخت همتابه‌همتا (P2P) به شدت در حال توسعه هستند تا سهم بیشتری از فروش فیزیکی فروشگاهی و پرداخت نقدی را تصاحب کنند.

ویله‌گاس معتقد است:

همزمان با رشد طبقه متوسط کشور، مشتریان به دنبال سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای خرید کردن هستند و پرداخت از طریق تلفن همراه این راحتی را برای آنان فراهم می‌کند. این حقیقت که وی‌چت پی در کشور چین ۹۸۰ میلیون کاربر دارد و در سال ۲۰۱۷ مشتریان چینی با نرخ یک میلیون تراکنش در دقیقه از آن استفاده کرده‌اند، گواهی بر این ادعاست.

گزارش گروه جهانی آی‌ریسرچ (iResearch) که از اطلاعات دولتی تهیه شده است نشان می‌دهد که بیش ۱۲۰ تریلیون یوآن (حدود ۱۸ تریلیون دلار) در شبکه پرداخت موبایلی شخص ثالث در سال ۲۰۱۷ داد و ستد شده است که افزایش دوبرابری را نسبت به ۵۸/۸ تریلیون یوآن (حدود ۸/۸ تریلیون دلار) در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده است.

هر دو سرویس علی‌پی و وی‌چت پی با فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌هایی که مراکز فیزیکی دارند (مجازی نیستند) همکاری می‌کنند تا علاوه بر چین، در سرتاسر جهان پذیرش کیف پول الکترونیکی خود را توسعه دهند. به تازگی، علی‌پی ۷۰۰۰ فروشگاه والگرینز (Walgreens) در ایالات متحده را به دامنه‌ی تحت پوشش خدمات خود افزوده است.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا