بورسبورس اوراق

همراهی بازار سرمایه و پول؛ کلید رونق تولید

مدیرعامل سرمایه گذاری امید مطرح کرد:

 

مدیرعامل سرمایه گذاری امید عنوان کرد به منظور افزایش سهم بازار سرمایه از نقدینگی موجود و سپرده ‏های بانکی، می‏توان با همکاری سازمان‏ ها و نهادهای مربوط اقداماتی انجام داد که طراحی و پیاده‌ سازی انواع ابزار ها و نهاد های مالی متناسب با نیاز و سلیقه آحاد جامعه، افزایش آگاهی‌ بخشی به جامعه درباره سرمایه‏ گذاری از طریق بازار سرمایه، مقاوم‌ سازی بازار سرمایه در مقابل شوک‏ های خارجی و داخلی و از همه مهمتر تعامل با سایر نهاد ها و سازمان‏ های اقتصادی به ویژه در حوزه بازار پول از جمله مهمترین آن‌ها است.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حبیب رضا حدادی، مدیرعامل سرمایه گذاری امید ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: کاهش سود سپرده‏ های بانکی و تغییر معیار پرداخت سود سپرده‏‏ های سرمایه‏ گذاری کوتاه‏ مدت عادی (از روزشمار به ماه‏ شمار)، زمینه بسیار مناسبی برای جذب سپرده‏ های بانکی به بازار سرمایه کشور فراهم آورد.

وی ادامه داد: اما در این بین، وجود بازارهای مختلف دیگری همچون بازار طلا، ارز، مسکن و بازارهای کالایی بسیاری که خارج از حیطه بازار سرمایه در جریان هستند سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران به جای استفاده از سرمایه خود در جهت ایجاد رونق اقتصادی از طریق بازار سرمایه، به سایر بازارها روی آورند.

رونق بازار سرمایه نیازمند اتخاذ سیاست‏ های جدید

مدیرعامل سرمایه گذاری امید افزود: یکی از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه و ابزارهای مالی قابل معامله سپر تورمی است که علاوه بر جذب منابع سرگردان در بازار و کاهش هجوم نقدینگی به بازارهای غیر مولد، ابزاری کارآمد برای حفظ قدرت خرید در مقابل تورم است.

وی ادامه داد: از آن جایی که با افزایش نرخ تورم، میزان سود اسمی شرکت‌ ها به دنبال افزایش ارزش فروش افزایش می‌یابد، به تبع آن قیمت سهام شرکت‌ ها در تابلوی معاملات بورس نیز رشد خواهد کرد و از این طریق بخش قابل‌ توجهی از کاهش قدرت خرید از محل رشد شاخص‌ های بازار سرمایه جبران می‌شود.

حدادی افزود: گواه این موضوع نیز روند شاخص‌های بازار سرمایه در سال‌های اخیر در مقایسه با روند نرخ تورم است که نشان می‌دهد فعالان بازار سرمایه از محل سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت‌ ها از تورم و کاهش قدرت خرید مصون مانده‌اند.

مدیرعامل سرمایه گذاری امید در پاسخ به سوال که آیا می توان با هماهنگی بیشتر دستگاه های مسئول در انتظار رونق بهتر تولید بود؟ عنوان کرد: در صورت ایجاد هماهنگی کارآمد میان اقدامات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهادهای متولی دو بازار پول و بازار سرمایه در کشور، می‏ توان شاهد حمایت هر چه بیشتر از تولید و بخش واقعی اقتصاد از طریق بازار سرمایه بود.

وی افزود: این مهم در سه سال‏ اخیر کاملا مورد توجه بوده اما در صورت همکاری هر چه بیشتر بین این دو نهاد و تعیین ساز و کارهای مناسب برای هدایت بخشی از نقدینگی به بازار سرمایه جهت حمایت از بنگاه ‏های اقتصادی و جلوگیری از انحراف این منابع به سمت سایر بازارها و همچنین تعیین زمان مناسب برای اعلام و اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده می ‏توان شاهد رونق اقتصادی هر چه بیشتر در کشور باشیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا