بورسبورس اوراق

رشد دوهزار و ۹ واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته/ وقتی که پالایشی‌ها جای فلزی- معدنی‌ها را می‌گیرند

شاخص بورس تهران معاملات امروز را در حالی به اتمام رساند که رشد ۲۰۰۹ واحدی شاخص طی این روز توانست، نماگر اصلی بازار را به سطح ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحد برساند. نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «فخوز» بیشترین تاثیر را در کسب بازده ۱.۱۹ درصدی امروز داشتند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پیشروی پی در پی شاخص بورس تهران که در هفته‌های اخیر آغاز شده بود، در نخستین روز هفته بر قوت خود باقی ماند. بازار سهام کشور که از ابتدای اسفندماه و همزمان با افزایش بهای فلزات اساسی در بازارهای جهانی توانسته بود، به موجب افزایش قیمت در نمادهای فلزی معدنی بازده خوبی را به ثبت برساند، امروز نیز در مسیر صعود گام بر داشت و در نهایت توانست با کسب  بازده ۱.۱۹ درصدی در انتظار معاملات در روز آتی بنشیند.

همچنین بخوانید

در این افزایش قیمت در نمادهای پالایشی و پتروشیمی در کنار رشد قیمت «فخوز» پس از بازگشایی، سبب شد تا شاخص بورس تهران رشدی ۲۰۰۹ واحدی را برای امروز به ثبت برساند و در سطح ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحد متوقف شود.

آنچه که بیش از هر چیز در معاملات امروز بازار سهام قابل رویت بود، تغییر رویکرد بازار نسبت به نمادهای فلزی بود. طی این روز، نحوه داد و ستدها در نمادهای کالایی به نحوی بود که برای اولین بار در ماه جاری توانست نمادهای پالایشی را در صدر سهم‌های موثر بر نماگر اصلی بورس بنشاند. معامله‌گران بازار که هفته‌های متمادی را در حمایت از سهم‌های فلزی گذرانده بودند، امروز و پس از آنکه پالایشی‌ها ار مستعد رشد یافتند، با افزایش تقاضا رشدی جالب توجه را در این نمادها رقم زدند و توانستند قیمت نمادهای یاد شده را در حدود ۴.۵ درصد نسبت به روز معاملاتی قبل بالاتر ببرند.

 در این روز کاهش عطش خریداران در نمادهای فلزی و معدنی  کاهش یافت. بی میلی سرمایه گذاران در نمادهای مورد بحث در حالی بر داد و ستد این نمادها سایه افکنده که اخبار بسیار مثبتی در خصوص کاهش ذخایر بسیاری از فلزات نظیر مس آلومینیوم و روی و همچنین وجود احتمالاتی مبنی بر امکان کاهش عرضه در این محصولات استراتژیک در ماه های آتی به گوش می‌رسد. همین امر سبب شد تا در روز جاری شاهد افت قیمت در بیساری از نمادهای مستقر در گروه فلزات اساسی باشیم. از جمله نمادهایی که در این روز با افت قیمت مواجه شدند می‌توان به «ذوب»، «فولاد»؛ «فملی» و غیره اشاره کرد. به نظر می‌رسد که بی مهری بازار به این نمادها پس از آن رخ می‌دهد که رشد مداوم قیمت در این نمادها در هفته های گذشته آنهم در حالی که سایر سهم‌های شاخص ساز نظیر پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها رشد چندانی نکرده‌اند، بازار را بر آن داشته تا با ورود به نمادهای دیگر نظیر پالایشی‌ها، دست به معاملاتی بزنند که شاید از دیدگاه خودشان نسبت ریسک به بازده کمتری دارد.

پالایشی‌ها در اوج

مطابق با آنچه پیش تر گفته شد، طی روز جاری بازار سهام کشور شاهد رشد مناسب قیمت در نمادهای پالایشی بود. بر این اساس نمادهای این گروه تقریبا توانستند تا سقف قیمت روزانه رشد کنند. فعالان بازار که تعیین قیمت پالایشی‌ها نیم نگاهی به قیمت نفت در بازارهای جهانی دارند امروز، پس از انکه شاهد ثبات قیمت نفت در سطح رضایت بخش تقریبا ۶۷ دلاری بودند، انگیزه لازم برای افزایش تقاضا در این نمادها را به دست آوردند و توانستند نمادهایی نظیر «شپنا» و «شبندر» را تا سقف قیمت مجاز روزانه نیز بالا ببرند. بر این مبنا نمادهای گروه یاد شده که در هفته اخیر نیز بازدهی تقریبا شش درصدی را به دست آورده بودند حالا و با کسب بازدهی در حدود چهار درصد در روز جاری، بازدهی خود را به ۱۰ درصد رسانده اند.

پایان داستان بانکی‌ها با به سرانجام رسیدن افزایش سرمایه‌ها

بازار امروز نشان داد که اشتیاق چندانی به خرید نمادهای بانکی ندارد. معاملات امروز این گروه به نحوی بود که به جز نماد معاملاتی «وکار» که توانست خود را تا نزدیکی بازده پنج درصدی مجاز برساند، سایر نمادها در محدوده یکی دو درصد مثبت به معاملات خود خاتمه دادند. نمادهای گروه بانکی که در ماه های گذشته همواره به دلیل وجود خوشبینی‌ها به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مورد استقبال معامله گران بودند، در روز جاری و به دلیل انکه افزایش سرمایه بانک‌های صادرات و تجارت به سرانجام رسیده و تسعیر ارز بانک ملت تا این لحظه مسکوت مانده است، با کاهش رونق در معاملات خود مواجه شدند.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران  در نخستین روز هفته دو هزار و نه واحد رشد کرد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی ۱.۱۹ درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای پتروپالایشی‌ و «فخوز» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح ۱۷۱ هزار  و ۱۱۵ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و ۷۸۶ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۵۳۵ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۹۷ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، بانک‌ها و خودرویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «فخوز» از خود به نمایش گذاشتند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش ۱۹ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «میدکو» و بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «دماوند»، «ذوب» و «هرمز» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز ۲۰۱ میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ ۹۲۵ میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا