بانک و بیمهطلا و ارز

نوسانات قیمت دلار در چهار دوره ریاست بانک مرکزی/ دوران بهمنی رکورد دار بیشترین جهش نرخ ارز

دلار از سال ۱۳۸۶ یعنی آغاز دوره ریاست طهماسب مظاهری بر بانک مرکزی تا کنون نوسانات زیادی را تجربه کرده اما محمود بهمنی در بین بقیه روسا، رکورد دار بیشترین جهش نرخ ارز است.

 طهماسب مظاهری شهریور ماه سال ۸۶ سکان بانک مرکزی را در دست گرفت و در بهمن ۱۳۸۷ ساختمان میرداماد را ترک کرد، نرخ دلار در آغاز فعالیت او حدود ۹۳۶ تومان بود و در پایان ریاستش به ۹۷۷ تومان رسید.

بر این اساس قیمت دلار در دوره یک سال و پنج ماهه ریاست مظاهری ، ۴درصد رشد قیمتی داشته است.

همچنین بخوانید

مظاهری پس از اختلاف نظر با احمدی‌نژاد در مورد افزایش نقدینگی و مخالفت با سیاست‌های بانکی او و همچنین تقاضاهای متعدد وزیر کار دولت نهم در تزریق نقدینگی به صورت وام به بنگاه‌های زودبازده و مخالفت با کاهش نرخ بهره بانکی، از همکاری با دولت اجتناب کرد و محمود بهمنی دبیر کل بانک مرکزی با حکم رئیس جمهور به ریاست این بانک منصوب شد.

با توجه به این که بهمنی مدافع سرسخت دخالت در بازار ارز بود و وعده ارزانی می‌داد، اما دلار در دوران تصدی‌گری‌اش بیشترین رشد قیمتی را داشته به طوری که در مهر ماه ۸۷ و همزمان با آغاز ریاست بهمنی نرخ دلار ۹۷۷تومان بود و در پایان فعالیتش یعنی در شهریور ماه سال ۱۳٩٢ با ٢٢۵درصد افزایش به ٣١٧٧ تومان رسید.

پس از بهمنی، ولی الله سیف در سال ۱۳۹۲به عنوان رییس کل بانک مرکزی معرفی  شد. سیاست بانک مرکزی در دوره ولی‌الله سیف مبنی بر دخالت مستقیم روی نرخ ارزهای مختلف و به خصوص  دلار بود.

طبق آمارهای بانک مرکزی قیمت دلار از سه هزار و ۱۷۷ تومان در ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۹۲ و شروع ریاست سیف بر بانک مرکزی به ۹ هزار و ۵۰۸ تومان در پایان دوره ریاستش رسید که طبق محاسبه، قیمت دلار در این دوران ١٩٩ درصد افزایش یافته است.

دوران ریاست سیف با انتصاب عبدالناصر همتی در مرداد ماه سال ٩٧ به پایان رسید. سیف دوران ریاست خود را در نرخ ۹ هزار و ۵۰۸ تومان و همزمان با اوج‌گیری قیمت‌ها و دور دوم تحریم‌ها آغاز کرد.

اگرچه دلار در برخی روز‌های دوران ریاست همتی از کانال ۱۹هزار تومان نیز عبور کرد اما امروز (بیست و شش اسفند ماه ۹۷) قیمت این ارز پرطرفدار حدود ١٢۹٠٠تومان است که در یک دوره هفت ماهه افزایش ٣۵درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، در بین چهار رئیس کل بانک مرکزی طی ۱۰ ساله گذشته، دلار در زمان محمود بهمنی به دلیل دفاع سرسختانه‌اش بر دخالت بانک مرکزی در بازار ارز با افزایش ۲۲۵ درصدی بیشترین جهش قیمتی را داشته است.

نوسانات قیمت دلار در چهار دوره ریاست بانک مرکزی

 

منبع
اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا