امور زیربناییراه و ساختمان

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که قیمت مسکن قرار نیست بعد از عید به طور عجیب و غریبی بالا برود و نهایتاً معادل تورم خواهد بود، گفت: این تصور که مسائل را به برهه‌های زمانی قبل و بعد از اتفاقات تقسیم کنیم همواره در جامعه ایران وجود داشته و دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مصطفی‌قلی خسروی گفت: یک نگاه فکری در کشور ما وجود دارد که همواره مسائل را به بازه‌های زمانی قبل و بعد از اتفاقات تقسیم می‌کند. قبل از عید، بعد از عید؛ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات؛ قبل از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان. این انگاره همیشه وجود داشته و امسال هم دیده می‌شود. به همین دلیل غالباً در ماه‌های پایانی سال حجم معاملات برخی کالاها از جمله مسکن بالا می‌رود که به افزایش نسبی قیمت منجر می‌شود.

وی افزود: بسیاری افراد تصور می‌کنند قیمت خانه و سایر کالاها قرار است در سال ۱۳۹۸ دچار جهش شود. اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌ای که در حوزه املاک دارم می‌گویم سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و قیمت مسکن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد. وقتی سال ۱۳۹۱ یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به ۴.۰۰۰ تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال ۱۳۹۷ پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.

همچنین بخوانید

در زمان رشد قیمت مسکن آدرس اشتباه ندهیم

خسروی اظهار کرد: مشاوران املاک امانت‌فروش مردم هستند و در افزایش قیمت تأثیر آن‌چنانی ندارند. ما سیاست‌گذار مسکن نیستیم که نقش عمده‌ای در رشد قیمت‌ها داشته باشیم. بنابراین خواهش من این است که بعد از هر دوره نوسان بازارها آدرس اشتباه به مردم ندهیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: نیمه اول سال ۱۳۹۷ بازار مسکن شرایط نسبتاً خوبی داشت و معاملات رونق گرفته بود. اما در نیمه دوم با توجه به افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن توان خرید مردم به کسادی بازار رسیدیم.

وی با بیان این‌که بر مبنای نظر کارشناسان باید سالیانه یک تا ۱.۵ میلیون مسکن در کشور ساخته شود گفت: در سال‌های رونق که ساخت و ساز مناسب بوده ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شد و در سال‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد در نوسان بوده است. ولی برای سال آینده از این جهت که تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و مهندس اسلامی به ساخت و ساز نگاه ویژه‌ای دارد خوشبین هستیم.

خسروی تاکید کرد: مهندس اسلامی گفته نگاهم به ساخت‌وساز است که با توجه به پیشران بودن حوزه‌ی مسکن اگر این اتفاق بیفتد برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت صنعتی‌سازی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت مسکن گفت: توصیه بنده به وزیر راه و شهرسازی این است که بحث صنعتی‌سازی را به جد دنبال کنند. یک ساختمان ۵ طبقه نباید بیش از ۸ ماه بیشتر طول بکشد. تطویل دوره ساخت بر روی قیمت تمام شده مسکن تأثیر می‌گذارد؛ زیرا باعث خواب سرمایه و تورم طول دوره ساخت می‌شود.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا