امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بستر سازی کاشت مهمترین عامل برداشت چغندر مطلوب

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، بستر سازی کاشت را مهمترین عامل برداشت محصول دانست .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر رحیم محمدیان عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند در گفتگو با برنامه خوشه چین گفت: بر اساس بررسی های انجام شده یکی از عوامل تاثیر گزار روی عملیات بهره برداری از محصول ، آماده سازی بستر کاشت است که شرایط آن یکنواختی کاشت بوته ها است که باید در فاصله و عمق مناسب کاشته شود .

دکتر محمدیان ادامه داد: عدم استفاده از اداوات و زمان مناسب از نظر رطوبت، موجب فشردگی و کلوخه ای خاک میشود که نتیجه آن برداشت چغندر قند چند شاخه ای است .

همچنین بخوانید

وی افزود: چغندر قند یک گیاه ریشه ای است که به فشردگی خاک بسیار حساس است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند درتوضیح رطوبت مناسب خاک گفت : عملیات خاک ورزی زمانی بایدانجام شود که رطوبت خاک به ۲۰درصد رطوبت ظرفیت مزرعه رسیده باشد که به این حالت “گاو رو” میگ ویند.

وی افزود: معمولا” این حالت پس از آبیاری و یا بارندگی اتفاق می افتد بطوری که اگرخاک مورد نظر بر اثر دست فشرده شود حالت گرفته می¬شود وبا اندک فشار انگشتان از هم پاشیده می شود .

محمدیان زمان عملیات و تاثیر آن بر روی گیاه چغندر قند گفت: این گیاه برای جوانه زدن نیاز به دمای زیادی ندارد و هرگاه درجه حرارت خاک به ۳ درجه رسید عملیات روی چغندر قند اتفاق می افتد.

وی افزود: هرچه تاریخ کاشت بیشتر باشد عملکرد شکر افزایش می یابد ولی اگر به علت بارندگی و رطوبت بالا قادر به کشت زود هنگام نباشیم نتیجه خوبی نخواهیم داشت.

دکتر محمدیان آماده سازی بستر کاشت را با ۲ روش اعلام کردو گفت: آماده سازی بستر کاشت پاییز و بهار و آماده سازی در پاییز که روش اول در پاییز و قبل از بارندگی انجام میشود و عملیات تکمیلی در بهار صورت می گیرد ولی در روش کلیه عملیات خاک ورزی ، پخش کودها ، دیسک زنی و لولرزنی در پاییز انجام می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا