بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

طرح پرداخت الکترونیکی عوارض در چهار بزرگراه کشور همزمان با نوروز ۹۸ اجرا می‌شود / حذف ایستگاه‌های پرداخت نقدی

 

آنی‌رو، (طرح پرداخت الکترونیکی عوارض) همزمان با نوروز ۹۸، بستر پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی را در کشور فراهم کرده است. با راه‌اندازی این خدمت، باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی فعلی حذف شده و مسیر تردد در آزادراه‌های کشور باز خواهد بود. مسافران می‌توانند برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق پرداخت موبایلی، باتوقف، بی‌واسطه و پرداخت از طریق برچسب، اقدام کنند.

 

پرداخت موبایلی

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، نرم‌افزار پرداخت موبایلی (تاپ) شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، کیف پول الکترونیکی شرکت سیمرغ تجارت، کیف پول همراه پاسارگاد (کیپاد) از روش‌های پرداخت الکترونیک عوارض با استفاده از تلفن همراه هستند.

 

پرداخت باتوقف

در این روش اگر کاربر برای سوخت‌گیری یا استراحت قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ‌بنزین را داشته باشد می‌تواند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند.

 

پرداخت از طریق برچسب

در این روش، کاربر قبل از سفر، نسبت به تهیه برچسب و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند. مبلغ عوارض به‌طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه از مبلغی که در کیف پول برچسب، شارژ شده است کسر می‌شود.

 

پرداخت بی واسطه

با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب، مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه، به‌صورت خودکار از حساب بانکی اعلام‌شده، کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

۲۸ اسفند تمامی باجه‌های پرداخت نقدی عوارض جمع‌آوری می‌شود

سهیل مظلوم، مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور، از اجرایی شدن سرویس آنی‌رو در راستای الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در چهار بزرگراه خبر داد و گفت: «چهار آزادراه تهران – ساوه، تهران – قم، قزوین – زنجان، کرج – قزوین در راستای این طرح تا شب عید به بهره‌برداری می‌رسند.»

مجری پروژه سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌های کشور ادامه داد: «در روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند تمامی باجه‌های پرداخت نقدی عوارض جمع‌آوری می‌شود و تا آخر تیرماه سال آینده این طرح به طور کلی در تمامی بزرگراه‌ها اجرا خواهد شد.»

او با بیان اینکه نرخ پرداخت الکترونیکی همانند پرداخت نقدی طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی اخذ می‌شود از عدم محدودیت برای همکاری با بانک‌ها برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: «بانک مسکن، پارسیان، پاسارگاد و تجارت در حال حاضر در راستای اجرای این طرح سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند.»

مظلوم، ضمن یادآوری این نکته که پرداخت از طریق برچسب فقط از طریق خریداری این برچسب‌ها از بانک مسکن ممکن است گفت: «در پرداخت الکترونیک بی‌واسطه با موافقت کاربر ارتباط مستقیم میان پلاک خودرو و شماره‌حساب برقرار می‌شود و مبلغ عوارض به طور خودکار از حساب کاربر کسر می‌شود، شرکت توسن و تجارت الکترونیک پارسیان مجری این طرح  هستند.»

او در رابطه با طرح پرداخت با توقف افزود: «مسافران با توقف در رستوران، پمپ‌بنزین و… می‌توانند با استفاده از  دستگاه کارت‌خوان نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض خود اقدام کنند در حال حاضر شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مجری این طرح است.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا