بورسبورس اوراق

چشم بازارهای آسیا به تصمیم بانک مرکزی آمریکا

 

سهام بازارهای آسیا با آغاز معاملات روز دوشنبه کمی صعودی شد و همزمان تقاضای جهانی برای اوراق خزانه در این بازارها نیز افزایش یافت.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اقبال بازارهای آسیایی شاید مدیون امیدی باشد که فعالان بازار به سیاست بانک مرکزی آمریکا دارند. بازارها امیدوارند از جلسه ای که بانک مرکزی آمریکا این هفته برگزار خواهد کرد تصمیمی جز کاهش نرخ بهره بیرون نیاید.

این در حالی است که، بانک مرکزی آمریکا سال گذشته چهار مرتبه نرخ بهره را افزایش داد ولی امسال هنوز سیگنالی برای تکرار آن تصمیم از خود بروز نداده است.

بر اساس این گزارش، روند صعودی در بازارهای آسیایی موجب شد شاخص نیکی ژاپن ۰.۵۹ درصد افزایش را به نام خود به ثبت برساند و شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن جهشی ۰.۶ درصدی از خود نشان داد.

شاخص بلوچیپ شانگهای نیز ۱.۶ درصد صعود کرد در حالی که؛ فعالان بازار پیش بینی می کنند که بازارهای اروپایی نیز دوشنبه را سبز آغاز خواهند کرد. یکی از سهم‌هایی که انتظار رشد آن می رود سهام بانک دویچه و کمرزبانک است که در حال مذاکره برای ادغام در یکدیگر هستند.

شاخص اس اند پی ۵۰۰ اما کمابیش خنثی عمل کرد و بهترین عملکرد هفتگی خودش را از آخرین هفته نوامبر به نمایش گذاشته است. شاخص نزدک نیز بهترین عملکرد هفتگی خود را از ابتدای سال جاری پشت سر گذاشت.

صحبت‌های زیادی مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا شنیده می شود و برخی معتقدند که حتی اگر نرخ بهره تغییر کند، میزان این تغییر بسیار ناچیز خواهد بود، که به معنی حداقل فشار اقتصادی بر بازارها است.

بازارها همچنین منتظرند تا بانک مرکزی آمریکا در پایان جلسه ای دو روزه خود، که روز چهارشنبه همین هفته به پایان می رسد، جزئیات بیشتری در مورد ۳.۸ میلیارد دلار اوراق بدهی اعلام کند.

به نظر می رسد بازدهی اوراق خزانه سه و پنج ساله آمریکا تقریبا صفر باشد، اما قراردادهای آتی احتمالا در پی سیاست کاهش نرخ بهره جان خواهند گرفت.

الن اُستار، اقتصاددان ارشد بانک ملی استرالیا، به رویترز گفت: بازارها قیمت‌گذاری‌های سهام را با این فرض انجام داده اند که هیچ بانک مرکزی در دنیا به جز بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره را افزایش ندهد.” وی معتقد است بانک مرکزی آمریکا در مقابل میل به افزایش نرخ بهره صبوری خواهد کرد و “ما نیز انتظار هیچ افزایش نرخی را تا آخر امسال نداریم.”

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا