انرژی

مهم‌ترین وقایع آب و برق در سال۹۷

سال ۹۷ با درخواست کمک وزیر نیرو از مردم برای گذر از تنش‌های آبی شروع شد، سالی که پر از تنش و بحران برای وزارت نیرو بود به‌گونه‌ای که طبق گفته خود مسؤولان آبی در ۵۰ سال گذشته وضعیت منابع آبی بی سابقه بوده در بخش برق نیز پس از گذشت سال‌ها با جداول خاموشی روبرو شدیم که فشار سنگینی را به وزارت نیرو تحمیل کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیش از ۱۵ سال است که بحران آب در کشور نهادینه شده و هر سال نیز مشکلات بیشتری را برای کشور به وجود می‌آورد موضوعی که در سال ۱۳۹۷ به اوج خود رسید و در تابستان امسال بیش از هر سالی خود نمایی کرد، البته وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای کم‌شدن تنش‌ها انجام داد اما نتوانست موفقیت صد درصدی را در این حوزه بدست آورد.

فروردین

همچنین بخوانید

در روزهای ابتدایی فروردین ماه بود که وزرای نیرو و منابع آب ایران و عراق در حاشیه هشتمین اجلاس جهانی آب در کشور برزیل نشستی مشترک به منظور بررسی راه‌کارهای افزایش همکاری میان دو کشور برگزار کردند. همکاری بیشتر در موضوعات مورد علاقه دو طرف و استقبال از دعوت به عضویت در شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های آبی تاریخی و مرکز مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) از موضوعات مطرح در این نشست بوده است.

هفتم فروردین ماه نیز رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران-عشق‌آباد تاکید کردند.

در هشتم فروردین ماه نیز وزیر نیرو در سفر به ترکمنستان از راه‌اندازی مجدد خط دوم انتقال برق از ترکمنستان به ایران و اجرایی شدن خط سوم انتقال برق بین دو کشور خبر داد و گفت پروژه خط سوم انتقال برق از سمت ایران که از مشهد به سرخس اجرا شده ولی از سمت ترکمنستان از سرخس به مرو هنوز اجرا نشده، سریعاً باید مورد اجرا قرار بگیرد.

چهاردهم فروردین ماه وزارت نیرو خبر از واردات آب برای احیای دریاچه ارومیه داد و اعلام کرد که موضوع احیا دریاچه ارومیه که از ابتدای دولت روحانی مورد توجه بوده اکنون پرونده جدیدی را باز کرده و بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده توسط دولت قرار شده است تا برنامه‌های انتقال آب از کشورهای خارجی مورد مطالعه قرار گیرد که برای این کار نیز مشاور خارجی تعیین شده است.

بیستم فرودین ماه بود که مسؤولان آبی اعلام کردند که تعداد شهرهایی که در تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته دارای تنش آبی هستند تغییر چندانی نداشته است؛ به گونه‌ای که امسال نیز ۳۰۰ شهر همانند سال گذشته دارای تنش آبی خواهند بود

اواخر فروردین ماه بود که وزیر نیرو دولت دوازدهم که با نزدیک شدن به ایام تابستان و دوران اوج مصرف آب و برق، به روزهای سخت کاری خود نزدیک می‌شد از لزوم ورود ” تربیت جدید”؟؟ به حوزه مصرف برق برای جلوگیری از مشکلات اساسی صحبت کرد و در حاشیه جلسه دولت نسبت به کم آبی تابستان پیش‌رو هشدار داد و از مسئولین خواست تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

اردیبهشت

اوایل اردیبهشت ماه بود که هیأت وزیران در مصوبه‌ای به استناد مواد یک و سه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸ به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت ماه امسال بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها هفت درصد افزایش دهد.

نیمه اردیبهشت بود که حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با پیگیری‌های انجام شده و در راستای کاهش مصرف آب قرار شده تا تجهیزات کاهنده مصرف در برخی از استان‌ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد و هزینه آن در قبوض آب به صورت درازمدت از این مشترکان اخذ شود.

خرداد

خرداد ماه که خبر توزیع لوازم کاهنده مصرف در سطح استان تهران به صورت قسطی منتشر شد و در بخش برق نیز مسؤولان برقی از تعویض ۵۰۰ کیلومتر کابل فرسوده در استان تهران خبر دادند و این در شرایطی بود که در حال حاضر ۱۵۰۰ کیلومتر کابل فرسوده قدیمی در تهران وجود دارد.

خبر دیگری که در تابستان شاهد آن بودیم کاهش ساعت کاری اداری در برخی از استان‌ها بود که مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفته بود در این راستا تصویب‌نامه اصلاحی هیأت وزیران در خصوص مجوز تنظیم ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی به برخی استانداری‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن ساعات کار دستگاه‌های اجرایی مناطق گرمسیری در بازه زمانی نیمه خرداد تا نیمه شهریور ۱۳۹۷ جابه جا می‌شود.

اواخر خرداد ماه وزارت نیرو اعلام کرد که طبق برنامه راهبردی وزارت نیرو تا سال ۱۴۰۴ در راستای افزایش میانگین راندمان برق و حرارت نیروگاه‌های کشور تدوین شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته در این راستا برنامه‌ای برای بازنشستگی واحدهای قدیمی با راندمان پایین درنظر گرفته شده است.

تیر

ابتدای تیرماه بود که سیاست‌های وزارت نیرو تغییر کرد به‌گونه‌ای که قبل از شروع پیک تابستان گفته می‌شد که قرار است در تابستان سال جاری ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، اما معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت که تاکنون ۲۰۰۰ مگاوات وارد مدار شده و برنامه‌ها نیز همین بوده است.

ششم تیر ماه بود که وزیر نیرو اعلام کرد وزیر نیرو گفت: براساس مصوبه هیأت وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر کشور در ساعت‌های اوج بار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

دهم تیر ماه وزارت نیرو خبر داد که براساس ارزیابی صورت گرفته در سال جاری از میان ۱۱۵۷ شهر کشور حدود ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر در شرایط تنش آبی هستند که از این ۳۴ میلیون نفر حدود ۱۷ میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار دارند که با مصوبه هفته گذشته دولت ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر کشور به منظور کاهش تنش آبی در نظر گرفته شده است.

دوازدهم تیر ماه با اوج گرفتن پیک مصرف برق حسین صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت: در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر اصلاح الگوی مصرف و سخنان رئیس جمهوری در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی دولت در خصوص کاهش مصرف برق و با توجه به بخشنامه قطع سیستم‌های سرمایشی ادارات تهران از ساعت ۱۳:۳۰ از سوی استانداری تهران، این شرکت به عنوان متولی تأمین برق پایدار شهر تهران، نسبت به قطع برق آن دسته از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که این بخشنامه را رعایت نکنند، اقدام خواهد کرد.

اواسط تیر ماه صحبت از افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف به میان آمد و معاون وزیر نیرو در أمور برق و انرژی اعلام کرد که یکی از اصلی ترین برنامه‌های امسال وزارت نیرو، افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها تبیین شده که در حال حاضر اولین برنامه‌های این طرح اجرایی شده است.

انتشار جدول برنامه زمان‌بندی خاموشی در کشور داغ‌ترین خبر سال ۹۷ در حوزه انرژی بود که در اواخر تیمر ماه منتشر شد و مقرر شد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، شرکت توزیع برق پنج استان اصفهان، مشهد، همدان، البرز و کرمانشاه اقدام به انتشار جدول احتمالی خاموشی‌ها کرده‌اند و قرار است در استان‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در برخی نقاط خاموشی داشته باشیم، این جداول منتشر شود.

هفدهم تیر ماه بود که تعرفه آب و برق دستگاه‌های اجرایی در تابستان تغییر کرد و هیأت وزیران نحوه محاسبه تعرفه برق ساعات اوج بار دستگاه‌های اجرایی و تعیین الگوی مصرف برق خانگی در ماه‌های گرم سال را تعیین کرد.

بیست و یکم تیر ماه نیز وزیر نیرو از آبرسانی به ۲۰۰ شهر به شکل اضطراری خبر داد و گفت: آبرسانی به این شهرها با تأمین اعتبار ۱,۰۰۰ میلیارد تومان منابع به عنوان طرح‌های الویت‌دار و اضطراری در دستورکار وزارت نیرو است.

اواخر تیرماه بود که محمد حاج رسولی‌ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد که پنج استان کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارند که کاهش بارندگی آنها به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است.

مرداد

اوایل مرداد ماه بود که وزیر نیرو گفت: از صنعتگران خواسته‌ایم در زمان اوج بار دستگاه‌های برقی خود را خاموش کنند و در زمان کاهش بار برق ارزان‌تر دریافت کنند. همین موضوع با کشاورزان نیز مطرح شده است و قرار است برق رایگان برای زمان غیر باربرق به کشاورزان داده شود.

ششم مرداد ماه بود که در پی افزایش مصرف سازمان‌ها و ارگان‌های پرمصرف در تهران شرکت توزیع برق تهران بزرگ، اقدام به قطع برق ۶۰ مورد در پایتخت کرد.

هشتم مرداد ماه بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: براساس مصوبه شورای شهر تهران، قیمت آب برای مشترکان خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت که تا سه – چهار ماه آینده این مصوبه اجرایی خواهد شد.

بیست و چهار مرداد ماه وزیر نیرو گفت: از هم‌اکنون برای پیک سال آینده تدابیر لازم را در نظر گرفته‌ایم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا ۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود. از همین تاریخ نیز پرونده خاموشی‌ها در کشور بسته شد.

روز آخر مرداد ماه سخنگوی صنعت برق کشور گفت: بسته گذر از پیک سال ۱۳۹۸ با توجه به تجربیاتی که امسال به دست آورده‌ایم توسط وزارت نیرو آماده و به مراجع ذیربط ارجاع داده شده است.

شهریور

هشتم شهریور ماه بود که وزیر نیرو با اشاره به تدوین بسته‌های تشویقی برای مشترکان خوش مصرف، گفت: درصددیم با تصویب دولت برای مشترکان صرفه‌جو و کم مصرف معادل مبلغ صرفه‌جویی شده، آب و برق آن‌ها را پرداخت کنیم.

یازدهم شهریور ماه بود که سخنگوی صنعت برق کشور از تدوین برنامه ۰۹۸ برای گذر از خاموشی سال آینده خبر داد و افزود: با تدابیر در نظر گرفته شده با اجرای درست این برنامه می‌توان ۸۰۰۰ مگاوات را به ظرفیت فعلی شبکه برق کشور اضافه کرد.

سیزدهم شهریور ماه مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران در ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۵ تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و غیر دولتی که لیست آن‌ها از سوی وزارت نیرو تهیه شده، موظف شدند حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند که متأسفانه تاکنون این اتفاق محقق نشده است.

بیست و نهم شهریور ماه بود که سید محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت‌: در حال حاضر ظرفیت صادرات برای انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار گسترده شده و هیچ محدودیتی نیز برای داوطلبان این بخش وجود ندارد و باید گفت که تاکنون در فاز اول ۱۰ هزار مگاوات تقاضا برای صادرات انرژی‌های تجدید پذیر ایجاد شده است.

مهر

دهم مهر ماه بود که وزیر نیرو از امضای تفاهم‌نامه‌ای درخصوص ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی لاذقیه خبر داد و گفت: طی مذاکرات صورت گرفته با وزیر برق سوریه قرار است شرکت‌های خصوصی و فعال ایران در زمینه برق همانند گذشته فعالیت‌هایی را انجام دهند.

یازدهم مهرماه وزارت نیرو اعلام کرد که پیشنهاد افزایش تعرفه آب برای مشترکان پر مصرف از سوی وزارت نیرو به هیأت دولت داده شد و اخیراً نیز بر اساس شنیده‌ها این طرح به تصویب رسیده است.

سیزدهم مهر ماه محمد حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره تعداد طرح‌های نیمه‌تمام گفت: در حال حاضر ۱۰۹ سد نیمه تمام در حال ساخت در کشور داریم که از این تعداد ۴۳ سد هدف شرب را به دنبال دارد و می‌بایست حداکثر تا پایان برنامه ششم وارد مدار بهره‌برداری شود.

شانزدهم مهرماه همایون حائری معاون وزیر نیرو ادر امور برق و انرژی از آغاز عملیات ارتقای ۲۳ نیروگاه در کشور خبر داد و افزود: هدف وزارت نیرو این است که با انجام اقدامات لازم تابستان سال آینده بدون خاموشی سپری شود.

آبان

یازدهم آبان ماه بود که محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر از ارائه راهکارها و برنامه‌هایی برای تقویت بخش خصوصی خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته خرید برق تابستان با قیمتی مناسب برای چهار ماه سال مد نظر قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که هر واحدی که برق تولید کرده و نصب نیروگاه داشته باشد با همکاری شرکت گاز و قولی که از آنها گرفته‌ایم، قرار شده در زمان مذکور برق را مگاواتی ۳۸۰ تومان خریداری کنیم.

در نوزدهم آبان ماه وزارت نیرو از تشکیل کارگروه صادرات در وزارت نیرو خبر داد و اعلام کرد که در آینده نزدیک این کارگروه به‌منظور توسعه صادرات تشکیل خواهد شد و برنامه‌های متعددی را نیز در این راستا در نظر گرفته‌ایم.

بیست و یکم آبان ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در تابستان سال جاری آب شرب دو تا سه درصد مشترکان پرمصرف تهرانی پس از اعلام تذکرات لازم به مدت سه تا چهار ساعت قطع شد.

آذر

هفتم آذر ماه بود که هیأت دولت با پیشنهاد وزیر نیرو مبنی بر افزایش منابع عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد موافقت کرد و این موضوع به تصویب رسید.

بیست و هشتم آذر ماه مسعود خشایی مدیر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در شرکت آبفا تقریباً ۸۰ هزار میلیارد تومان سالانه درآمد کسر می‌شود که از این میزان، ۳,۲۰۰ میلیارد تومان خالص درآمد و ۶,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه است و درمجموع ۲۱ هزار میلیارد تومان زیان سالیانه داریم.

بیست و نه آذر ماه وزارت نیرو اعلام کرد که با استفاده از ظرفیت تمامی اقشار بسیج، طرح جهاد روشنایی از امروز آغاز و ٣٠٠٠ پنل خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی در ۲۰۰ نقطه از مناطق محروم ایران نصب می‌شود.

دی

هشتم دی ماه بود که وزیر نیرو در سفر اخیر خود به عراق وعده تأمین تمام نیازهای برقی این کشور را داده و صراحتاً اعلام کرده که صادرات برق به عراق تا زمان برطرف شدن نیاز مردم این کشور ادامه خواهد داشت.

دوازدهم دی ماه مدیرعامل شرکت توانیر گفت: پیگیر اخذ مطالبات فروش برق از کشور عراق هستیم و برای وصول این مطالبات نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است.

بهمن

شانزدهم بهمن ماه مسؤولان وزارت نیرو اعلام کردند که تعرفه مشترکان پرمصرف برق، به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت؛ به‌گونه‌ای که در مرحله اول، ۵٠ درصد و در مرحله دوم، ۵٠ درصد دیگر افزایش می‌یابد.

اسفند

پنجم اسفند ماه مدیرعامل توانیر تاکید کرد: با توجه به این‌که سیاست توانیر روی بهینه‌سازی مصرف متمرکز شده است، امسال به بخش صنعت و کشاورزی، ۲۰۰ میلیارد تومان را به‌دلیل همکاری در زمان پیک، پاداش داده‌ایم

بر اساس خبر منتشر شده در دوم اسفند ماه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد، میزان سرمایه تجدیدپذیرها از محل عوارض برق به ۱,۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا