صنعت، معدن، تجارت

نقش فروشگاه زنجیره ای درنظام خرده فروشی

یک فعال اقتصادی و کارشناس حوزه مسائل بازار گفت: نقش فروشگاه های زنجیره ای در بازار و اقتصاد به خصوص نظام خرده فروشی بسیار پر رنگ است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علیرضا پروانه در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد با محوریت نقش فروشگاه های زنجیره ای در مدیریت عرضه مایحتاج اساسی مردم افزود: سابقه ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در ایران به دوران قبل از انقلاب مربوط می شود.

وی همچنین اظهارداشت: این واحدها پس از انقلاب به فروشگاه های قدس تبدیل و ادامه فعالیت دادند.

همچنین بخوانید

این فعال اقتصادی و کارشناس حوزه مسائل بازار گفت: فروشگاه های مانند قدس، شهرو روستا، فروشگاه های زنجیره ای نفت پس از انقلاب در کشور فعال بودند که متاسفانه به دلائل مختلف چرخ فعالیت این واحدها متوقف وتعطیل شدند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه از سال ۱۳۷۴ زیربنای جدیدی در ایران برای فروشگاه های زنجیره ای در نظر گرفته شد و همزمان دو فروشگاه زنجیره ای فعالیت خود را در سطح کشور آغاز کرد.

پروانه اظهارداشت: پس از راه اندازی این دو واحد به تدریج فروشگاه های زنجیره ای جدیدی به بازار خرده فروشی کشور اضافه و در این بازار خوش درخشیدند.

وی گفت: بخشی از این فروشگاه های زنجیره ای در سال های پس از انقلاب تا قبل از سال ۱۳۷۴ به فروشگاه های ارزاق عمومی تبدیل وکالاها بصورت کوپنی از طریق واحدهای مزبور در بین مردم توزیع می شد چرا که تعداد تولیدکنندگان و تنوع کالا در حد و اندازه فعلی نبود.

این فعال اقتصادی و کارشناس حوزه مسائل بازار افزود: مبتنی نبودن سیستم مدیریتی فروشگاه های مزبور به علم روز دنیا، نبود ارتباط مستقیم با تولید کنندگان قوی کشور و بسیاری موارد دیگر موجب شد از نظر اقتصادی و سود و زیان ادامه فعالیت برای این فروشگاه ها مقدور نباشد.

وی اظهارداشت: ناگفته نماند اقتصاد کشور با توجه به شرایط انقلاب و سال های پس از انقلاب به خصوص دوران جنگ در یک شرایط خاصی بسر می برد و همینطور تولید کنندگان داخلی نیز بسیار انگشت شمار بودند.

پروانه ادامه داد: اکنون تعداد فروشگاه های زنجیره ای به سرعت در کشور رو به رشد و توسعه است.

وی یادآورشد: این فروشگاه ها در اقتصاد به خصوص بازار خرده فروشی کشور بسیار نقش آفرین و تاثیر گذار هستند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا