انرژی

قیمت نفت در بالاترین رکورد سال جاخوش کرد

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تأثیر تداوم کاهش عرضه از سوی گروه اوپک پلاس، نزدیک به بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۹ ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۵۹.۱۰ دلار در هر بشکه بود و نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت و نزدیک به رکورد ۵۹.۲۳ دلار که بالاترین قیمت سال ۲۰۱۹ بود، قرار گرفت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۰ سنت افزایش، به ۶۷.۶۴ دلار در هر بشکه رسید که با رکورد ۶۸.۱۴ دلار که هفته گذشته به ثبت رسیده بود و بالاترین قیمت سال ۲۰۱۹ بود، فاصله زیادی نداشت.

همچنین بخوانید

در چین، بهای معاملات آتی شانگهای ۴.۵ درصد نسبت به روز دوشنبه افزایش یافت و به ۴۶۷.۶ یوان (۶۹.۶۴ دلار) در هر بشکه رسید که نزدیک به رکورد ۴۷۵.۷ یوان بود که در فوریه به ثبت رسیده بود.

اوپک روز دوشنبه دیدار برنامه‌ریزی شده خود در آوریل را لغو کرد و به این ترتیب کاهش تولیدی که از اول ژانویه به اجرا گذاشته است را تا ژوئن که دیدار بعدی این گروه قرار است برگزار شود، تمدید کرد.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، محدودیت عرضه را با هدف متوقف کردن ریزش سنگین قیمت‌های نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ آغاز کردند با این حال تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا نیز از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است، اما معامله گران می‌گویند روند رشد قیمت‌ها ممکن است به دلیل رشد تولید آمریکا، محدود شود.

اما تحلیلگران به تولید نفت آمریکا چشم دوخته‌اند که از اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز صعود کرده و آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرده است.

آمار هفتگی تولید و ذخایر نفت آمریکا روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه این نگرانی وجود دارد که کندی رشد اقتصادی، تقاضا برای مصرف نفت را تحلیل ببرد.

بانک امریکا مریل لینچ در یادداشتی اعلام کرد ریسک‌های اقتصادی به سوی نزول قیمت‌ها متمایل شده‌اند و این بانک، رشد تقاضای جهانی برای نفت را ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ پیش بینی می‌کند.

این بانک میانگین قیمت نفت برنت را ۷۰ دلار در سال ۲۰۱۹ و ۶۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد. همچنین قیمت وست تگزاس اینترمدیت را ۵۹ دلار در سال ۲۰۱۹ و ۶۰ دلار در هر بشکه سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا