امور زیربناییراه و ساختمان

دولت توسعه شبکه ریلی را در دستور کار دارد

صبح امروز تفاهمنامه توسعه ناوگان حمل ونقل ریلی برون شهری بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد. هزینه این تفاهمنامه بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان است که زمینه ساز ایجاد ۴ هزار و ۸۴۱ فرصت شغلی خواهد بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد باقر نوبخت در مراسم مبادله تفاهمنامه توسعه ناوگان حمل ونقل ریلی برون شهری بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی، گفت: سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باید بند بند آن مورد توجه باشد و یکی از مهمترین تاکیدات آن توسعه شبکه ریلی است از همین رو دولت سعی کرده است تا خلاء‌های زیرساختی را با اقدامات جدی سال‌های اخیر پرکند. بنابراین باید سعی کنیم زمینه بهره برداری بهتر مردم را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ۴ مرکز استان به شبکه ریلی سراسری که حتی می‌توان بین المللی تلقی کرد متصل شده‌اند. امیدواریم در سال آتی  شاهد آن باشیم که شبکه ریلی از میانه به بستان آباد به ایل گلی تبریز متصل شود و این پتانسیل وجود دارد که آن را به مرکز استان اردبیل نیز متصل کنیم و این می‌تواند یک راه آهن مهم در راستای اقتصادی، گردشگری باشد.

وی در مورد این تفاهمنامه گفت: هزینه این همکاری بالغ بر ۱۹۰۰ میلیاردتومان خواهد بود که زمینه ایجاد اشتغال برای ۴ هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

در ادامه این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این تفاهمنامه گفت: کشور ما ظرفیت بالایی در حوزه ریلی دارد و اگر حمایت دولت نباشد این پتانسیل از مسیر خود خارج خواهد شد. بر اساس برنامه توسعه خطوط چهارمین استان به شبکه ریلی پیوسته و استان پنجم یعنی مرکز استان آذربایجان شرقی در آستانه پیوستن است.

وی افزود: هنگامی که خطوط آنتنی و قطارهای حومه‌ای در حال افزایش باشد طبیعتا تقاضای سفر نیز افزایش می‌یابد اما در حال حاضر قادر به پاسخگویی آن نیستیم و این نهضت را باید در اولویت قرار دهیم تا ناوگان خود را گسترش دهیم. البته باید توجه داشت در سال‌های اخیر با اقدامات صورت گرفته جابجایی بار از ۳۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش یافته است.

سید حمید پورمحمدی معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه  و بودجه در مورد جزییات این تفاهمنامه گفت: براساس این همکاری که هم تولید کننده و مصرف کننده از بخش خصوصی هستند ۹۷۴ دستگاه واگن مسافربری ، باری و لوکوموتیو از اول فروردین تا ۲۹ اسفند تولید خواهد شد.

از این ۹۷۴ دستگاه ۶۵۰ واگن باری ، ۴۰ دستگاه لکوموتیو ، ۲۴ دستگاه ریل باس ، ۳۰ دستگاه واگن مسافربری و همچنین بازسازی ۲۳۰ واگن مسافری در نظر گرفته شده است.

همچنین هزینه این تفاهمنامه بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان است که زمینه ساز ایجاد ۴ هزار و ۸۴۱ فرصت شغلی خواهد بود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا