بورسبورس اوراق

پرونده سال ۹۷ بورس با جهش قیمت‌ها در آخرین روز بسته شد/ دلاری‌ها همچنان در کانون توجه

آخرین روز معاملاتی اسفندماه با کسب بازده ۱.۵۷ درصدی برای بورس تهران به اتمام رسید. طی این روز شاخص بورس تهران توانست با ثبت رشد دو هزار و ۷۶۰ واحدی در روز جاری، خود را به سطح ۱۷۸ هزار و ۵۶۹ واحد برساند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  آخرین روز معاملاتی بازار سهام در سال جاری نیز پایان یافت. بازار سرمایه کشور که امسال تحولات و فراز و نشیب‌های گوناگونی را از سر گذراند، امروز را در حالی به پایان برد که سیر صعودی آغاز شده در قیمت نمادهای شاخص ساز طی این روز دو هزار و ۷۶۰ واحد دیگر به ارتفاع شاخص بورس افزود و توانست آن را به سطح ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد برساند. رشد یاد شده که در نهایت بازدهی ۱.۵۷ درصدی را برای کارنامه روزانه  بورس به ثبت رساند، بیش از هر چیز مرهون افزایش تقاضا در نمادهای دلاری بود. رشد قیمت یاد شده که بیش از هر چیز در نمادهای فلزی – معدنی نظیر «کگل»، «کچاد» و«فملی» سبب شد تا یک روز دیگر به آمار سبزپوشی نمادهای این گروه افزوده شود.

با این حال دلاری‌ها امروز تنها نمادهای سبزپوش در بورس و فرابورس نبودند. سه شنبه روز نمادهای کوچکتر بازار نیز بود به طوریکه شاخص کل هموزن که در برگیرنده تمامی نمادها با وزنی ثابت است، امروز رشدی ۴۱۰ واحدی را به ثبت رساند. اگرچه در این روز بسیاری از گروه های در محدوده مثبت و منفیمعاملات خود را گذراندن اما می‌توان گفت که نمادهای فعال در صنعت لیزینگ، لاستیکی‌ها و آن دسته از سهم‌هایی که زیرگروه بخش حمل و نقل معامله می‌شوند، امروز به مراتب وضعیت بهتری داشتند.

پرواز شاخص با بال فلزات اساسی

به طور کلی می‌توان اسفندماه را می‌توان ماه فلزی – معدنی‌ها دانست. این نمادها که به طور متوسط در این ماه بازدهی بیش از ۲۲ درصد کسب کرده‌اند، بیش ترین وزن را در صعود زمستانه شاخص بورس تهران داشتند. تاثیر نمادهای یاد شده بر نماگر اصلی بازار سهام در این ماه به حدی بود که اغلب معامله گرانی که طی این مدت وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران را مشاهده می‌کردند، چشمشان به دیدن نمادهای هایی همچون «فولاد» و «فملی» عادت کرده بود.

روز جاری نیز با همین روال طی شد. در این روز خوشبینی شکل گرفته در خصوص آینده سود سازی نمادهای تولید کننده فلزات اساسی و محصولات معدنی مزید بر آرامش سنتی موجود در روزهای پایانی اسفندماه شد و توانست به لطف اوضاع خوب کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی، معاملات خوبی را برای این نمادها رقم بزند. در اسین روز وجود اخباری مبنی بر افت شاخص دلار بر نمادهای مورد بحث و بهای فلزات اساسی اثری مهم گذاشت و موجب شد تا شاهد سبزپوشی نمادهایی همچون «کگل»، «کچاد»، «فملی» و«فولاد» باشیم.

گروه شیمیایی همچنان مورد توجه بازار

معاملات امروز نشان داد که نمادهای مستقر در گروه شیمیایی که شامل نماد شرکت‌های پتروشیمی نیز می‌شوند، امروز وضعیت بسیار خوبی داشتند. این نمادها که پس از فلزی‌ها بیشترین تاثیر را بر پیشروی شاخص در روز جاری گذاشتند، به لطف جا ماندن از نمادهای فلزی و دل بستن به افزایش قیمت محصولاتی همچون اوره توانستند با رشد قیمت همراه شوند. همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شد، مجمع عمومی سالانه سرمایه گذاری غدیر، اخبار خوشایندی برای نمادهای تولیدکننده اوره در پی داشت. نمادهای مورد اشاره که همواره از قیمت پایین محصول خود ناخشنود بودند، در سال بعد با تغییر قیمت روبه رو خواهند شد؛ تغییر قیمتی که افق پیش روی این نمادها را از چشم سهامداران روشنتر از پیش خواهد کرد.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز را نیز با پیشروی شاخص به پایان برد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی  ۱.۵۷ درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای پتروپالایشی‌ و فلزی‌ها روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح ۱۷۸ هزار  و ۵۶۹ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۹۲۵ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۶۰۳ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات ۷۸ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، حمل و نقل و اداره بازارهای مالی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش ۵۱ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز ۲۶۰ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر ۹۱۹ میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا